• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

stationair kastje

mar10manta

Post vaak
iemand bekend met het kunstoffen kastje wat achter je zekeringkast gemonteerd zit? dit zou je stationair regelen!? wie weet hoe dit nou werkt??

volgens mij zit achter de zekeringskast niks om je stationair te regelen.

Daar zit wel het intervalrelais van de ruitewissers

Eu???

Stationair kastje?

Juist enkele relais zoals Mantaroel vermelde oa die van de ruitenwisserinterval.

Bij de 2.0 liter motoren zit er op je thermostaathuis een lucht-omloopklep. Deze staat open als de motor koud is (kleine luchtspleet in een roterende schijf) Als de motor warmer wordt gaat de schijf draaien (dmv een bi-metaal) en wordt de spleet steeds kleiner.

Dit is nodig omdat er bij een koude motor extra benzine wordt ingespoten. Daarvoor is ook extra lucht nodig. Dit geeft een verhoogt stationair toerental bij koude motor.

Bij de 2,4 liter wordt deze functie overgenomen door een stappenmotor welke wordt aangestuurd vanuit een "leerlauf-reglung" Deze tekst staat dan ook op dat zwarte kastje.

Bij een elektronische ontsteking zit wel een kastje die het onstekingstijdstip verschuift bij hogere belasting bij stationair toerental, dit kastje zit vlak bij de ontsteking en kan er ook tussenweg worden gehaald, bij mijn vorige Manta heb ik die er ook tussenweg gehaald omdat deze soms onderbrak, de stekkers passen in elkaar. Volgens mij kwam die uit een Record 2.0E

de 2.0E en S uit Rekord hadden dat wel eens, maar dan puur op de ontsteking 6-cilinder motoren weet ik zo niet, de 2.2E van Rekord had dit ook, maar 2 types, van 1 type kan je hem rustig verwijderen, van de ander niet.

Terug
Naar boven