• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Stukje achtervering spontaan afgebroken Astra G Sport!

rene1

Post weinig
Hallo,

Vandaag was ik de Astra 1.6/16V sport ( 2001 ) aan het detailen!

Plotseling hoorde ik een knal en het geluid van een stuk metaal op de grond.

Schrok hiervan behoorlijk!!

Bleek dat er een stukje van de achtervering spontaan was afgebroken.

Mijn vraag derhalve; is het véél werk om dit te vervangen? Kosten?

De Opel dealer vraagt € 350,- excl.btw + arbeidsloon.

Heb inmiddels op Ebay bij ATP een set nieuwe besteld voor € 55,- incl verzending.

MvG.

rene1. :shock:

Auto inzn versnelling zetten. Baksteen voor en achter je voorwiel dan schokdemper losdraaien aan de achterzijde. Auto opkrikken aan beide kanten achter. Dan kun je de veren er tussenuitpakken. En nieuwe ertussen zetten auto voorzichting alten zakken en goed controleren of de veren goed zitten.

Auto inzn versnelling zetten. Baksteen voor en achter je voorwiel dan schokdemper losdraaien aan de achterzijde. Auto opkrikken aan beide kanten achter. Dan kun je de veren er tussenuitpakken. En nieuwe ertussen zetten auto voorzichting alten zakken en goed controleren of de veren goed zitten.

Jep heb ik ook gehad, net een half uurtje werk. en heb ook meteen de rubberen dop die er op zit vervangen(was nogal ver weg)

Jep heb ik ook gehad, net een half uurtje werk. en heb ook meteen de rubberen dop die er op zit vervangen(was nogal ver weg)

Is bij mijn Astra Coupé ook gebeurd, is inderdaad zo vervangen.

Ik heb mijn schokdemper niet los gehad, maar met een veerspanner de veer ingedrukt zodat ik 'm er zo tussenuit kon pakken. Als je je schokdemper gaat loshalen, heb je misschien wel iets aan deze how-to: viewtopic.php?f=126&t=164049

Is bij mijn Astra Coupé ook gebeurd, is inderdaad zo vervangen.

Ik heb mijn schokdemper niet los gehad, maar met een veerspanner de veer ingedrukt zodat ik 'm er zo tussenuit kon pakken. Als je je schokdemper gaat loshalen, heb je misschien wel iets aan deze how-to: viewtopic.php?f=126&t=164049

Heb ik bij m'n omega ook al voorgehad.

De onderste krul van de veer was afgebroken. :(

Set originele achterveren hier bij de VOD a rato van 422 euro. :shock: (alleen aankoop welteverstaan, niks geplaatst)

Heb ik bij m'n omega ook al voorgehad.

De onderste krul van de veer was afgebroken. :(

Set originele achterveren hier bij de VOD a rato van 422 euro. :shock: (alleen aankoop welteverstaan, niks geplaatst)

Ik had voor €80 een Coupé - achterveer bij de grossier....volgens mij zijn dat dezelfde als van de Sport toch?

Ik had voor €80 een Coupé - achterveer bij de grossier....volgens mij zijn dat dezelfde als van de Sport toch?

Ja, helaas zijn de veren van de gewone hatchbacks een stuk goedkoper dan die van de Coupé.

Maar een Sport is volgens mij standaard voorzien van het "sportonderstel" dat ook onder de Coupé zit.

Ja, helaas zijn de veren van de gewone hatchbacks een stuk goedkoper dan die van de Coupé.

Maar een Sport is volgens mij standaard voorzien van het "sportonderstel" dat ook onder de Coupé zit.

Bij de A-Tigra's kon je de auto op de krik/Bokje zetten en iemand het wiel naar beneden duwen (met de hand - dus niet veel kracht voor nodig) en dan kon je zo de veer er tussen weg pakken.

Zou dat ook met de Astra's kunnen? :hmmz

Of hebben die een iets wat degelijker systeem? :jerry

Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?

Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur....je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.

De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).

@RISL wrote:Was dat dan geen verlagingsveer met de originele schokdemper?

Want de situatie die jij omschrijft is APK-afkeur....je veren mogen niet loskomen als je wiel compleet uitveert.

De Astra opkrikken en dan VOORZICHTIG met een veerspanner de veer inklemmen gaat wel. Voor het veilige heb je wel 3 veerspanners nodig (mijn mening).

was een zwarte en orginele GM veer, als de auto op de krik stond en het wiel dus los van de grond dan was zat de veer wel vast. Het wiel naar beneden duwen met 1 hand was genoeg om de veer er uit te pakken.

Met de weitec veer die er voor terug kwam leverde niet spectaculair los zittende veer op en ook hiermee kwam hij gewoon 2x door de APK van de opel garage heen.

Voor mijn gevoel was er 'toen die tijd' nooit echt een probleem, maar nu ik jou reactie zo lees ... :hmmz :shock:

Terug
Naar boven