• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Stuurwielbediening kabels radio

Ik ben bezig met het upgraden van mijn radio. Ik wil graag dat de stuurwielbediening blijft werken, dus heb ik gekeken naar hoe zo'n bediening werkt. Dit werkt met een weerstand, bij het indrukken van een knop komt er een bepaalde weerstand tussen de bruine en bruin-groene kabel te staan (zie foto 1).

ls2fje1ru5ig029g8lc41j7misvwpcgm.jpg

Dit is ideaal, want dit kan ik direct op mijn radio aansluiten. Ik weet echter niet welke kabels ik moet hebben bij mijn radiostekker. Het gaat om de radiostekker van de CD30 MP3 uit een Opel Corsa C uit 2005. Ik neem aan dat de ene kabel de bruin-groene kabel is, deze staat ook gemarkeerd als SWC (Steering Wheel Control). Ik heb de weerstand tussen deze kabel en de GND gemeten, maar er is geen weerstand (niet verbonden). Mijn concrete vraag: Welke twee kabels moet ik verbinden met mijn radio zodat mijn stuurwielbediening werkt?

De stekker van de radio is te vinden op foto 2 en 3.

ofbbf12umn17379ivvigy47sfc6z4is3.jpg

d69tks2ie7ims13tdf021sljeb70nphz.jpg

Er zijn gewoon adapterkabels te koop om je stuurwielbediening werkend te houden op een aftermarketradio die het ondersteund.

Welke twee kabels moet ik verbinden met mijn radio zodat mijn stuurwielbediening werkt?

Geen, kabels vind je in de display stekker.

De verloopstekkers kosten tegen de 50 euro. Dat is mij net iets te veel geld. Vandaar dat ik t graag zelf wil doen. Ik weet ook hoe het zit, heb namelijk een elektrotechnische achtergrond. Wil alleen weten hoe de kabels door de auto lopen.

[quote quote=18403216]De verloopstekkers kosten tegen de 50 euro. Dat is mij net iets te veel geld. Vandaar dat ik t graag zelf wil doen. Ik weet ook hoe het zit, heb namelijk een elektrotechnische achtergrond. Wil alleen weten hoe de kabels door de auto lopen.[/quote]

Ik heb die verloopstekker liggen, mocht het niet lukken kan je die van me overnemen voor €30. Laat maar weten. Heb er ook een lead kabel bij voor Alpine radio’s mocht je die toevallig hebben.

k5floy23wxgrcex7dyabqbr8wuu30y9i.jpg
oeoh5xz8il2b9jhdolo6xww72beicz5g.jpg

Terug
Naar boven