• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Tigra wilt niet aanslaan X14XE

GlennGSI

Woont hier bijna
Hallo,

De buurman van men broer heeft een Tigratje met een X14XE motor. Deze wil echter niet aanslaan. De startmotor draait wel rond en het motorlampje brand ook. Storing dus...

Het vreemde is alleen dat als de sleutel uit het contact is ( dus als hij van contact is ) dan blijft er op het dashboard het motorlampje zwak branden en het olielampje ook. In de zekering kast gaat er ook een relais als een gek te keer. Deze heb ik al vervangen voor een andere maar het probleem blijft.

Het gaat om het relais met dit GM nummer: 90 055 543

Het heeft 3 aansluitingen 49,49a en 31 ik neem aan dat dit met de storing te maken heeft ?

Heeft iemand ook de lijst met foutcodes voor deze motor ?

De garage kon hem niet uitlezen zeiden ze omdat de motor niet liep beetje vreemd dus.

Wie weet wat het probleem kan zijn ? zodra ik geprobeerd heb hem uit te lezen zet ik hier wel neer welke foutcodes er zijn. Allicht weten we dan meer... maargoed als iemand nu al een vermoeden heeft zou dat ook fijn zijn.

uitlezen wil niet, het motorlampje blijft gewoon knipperen als de auto op contact staat. Het relais doet nu niet meer apart... Ik denk dat het met de startblokkering te maken heeft zou dat kunnen ??

In principe wel toch ? de startmotor draait perfect rond maar hij slaat niet aan. Ook in het handboekje van de auto staat dat als het motorlampje blijft knipperen als de auto op contact staat dat er dan een storing zit in de startblokkering.

Hoe kan ik deze startblokkering ''omzeilen'' of in iedergeval zorgen dat ik deze kan testen zodat ik het kan uitsluiten dat het daar aan ligt of noujuist 100% zeker kan constateren dat het aan de blokkering ligt en welk onderdeel ervan kapot is ?

Zit er een alarm op, die kan er ook voor zorgen dat de benzine pomp niet het juiste voltage krijgt!

origineel gepost door axel

ok, dan is dat niet geval! brandstof relais al vervangen?

Nee idd, maar het kan nog wel zijn dat de ring om het contactslot kapot is ? dat deze geen contact met de sleutel maakt ? of zit dit systeem niet in tigratjes ?

Brandstofrelais heb ik nog niet verwisseld voor een andere ik kan deze namelijk niet vinden. Meestal zit deze in de motorruimte maar kan hem daar niet lokaliseren

volgens startblokkeering stuk dit is het kastje onder de sleutel contact

heb ik wel gehad

motormange lampie knippert en staart motor draait maar komt geen brandstof waardoor de motor niet wil aan aan slaan

weer een kleine 120 euries lichter:(

Hmm ok, ik ga het relais even nakijken en vervangen voor een andere ( heb er nog een aantal liggen ) lukt het dan niet dan zal de startblokkering wel defect zijn. Is deze te omzeilen dat de startblokkering gewoon niet meer werkt ?

ofja, werken doet ie nu ook niet meer, maar ik bedoel dus dat ik de startblokkering uit kan schakelen zodat de auto zonder de blokkering gestart kan worden

heb je wel de juiste gegevens van de motorcomputer.

daar moet hij op ingeleerd worden.

Het kletterende relais is de knipperautomaat (49 49a 31)

het kan dus goed zijn dat het contact blokje van het contact slot niet goed is, of er is een massaprobleem aanwezig.

je kunt preventief extra massakabels trekken vanaf de - van de accu naar de carroserie en motor.

Willem

origineel gepost door wim-v6

heb je wel de juiste gegevens van de motorcomputer.

daar moet hij op ingeleerd worden.

Het kletterende relais is de knipperautomaat (49 49a 31)

het kan dus goed zijn dat het contact blokje van het contact slot niet goed is, of er is een massaprobleem aanwezig.

je kunt preventief extra massakabels trekken vanaf de - van de accu naar de carroserie en motor.

Willem

ga ik proberen :thumbup die contactblokjes zijn btw dezelfde als van een E kadett toch ? die heb ik nog wel liggen, die ook maar eens omwisselen.

Als je startonderbreker hebt niet.

die zijn gelijk van de Corsa-B met startonderbreker en Astra-F met startonderbreker en de Astra-G

Willem

Als je startonderbreker hebt niet.

die zijn gelijk van de Corsa-B met startonderbreker en Astra-F met startonderbreker en de Astra-G

Willem

hmm ok, heb het trouwens geprobeerd met die massakabels maar dat lukt ook niet. Denk toch dat het de ring om het contactslo van de startonderbreker is

knippert je Motormanage ment lampje bij aanzetten van het contact??

Willem Jep en ik kan em ook niet uitlezen. Het Motormanegement lampje blijft dan met dezelfde gang knipperen. Volgens het instructieboekje is het dan de startonderbreker die storing geeft.. Dit klopt toch ? of is het echt wat anders ?

ik denk toch dat er ergens een probleem zit in de aanvoer of terug voer van elektriciteit.

dit ivm het kletteren van het knipperrelais.

Startonderbreker kan je je reserve sleutel proberen.

Willem

ik denk toch dat er ergens een probleem zit in de aanvoer of terug voer van elektriciteit.

dit ivm het kletteren van het knipperrelais.

Startonderbreker kan je je reserve sleutel proberen.

Willem

dat relais kletterd nu niet meer. Deze werkt nu weer naar behoren. De reserve sleutel is er niet meer bij.

nou kom er niet uit, heb wel een massa draad van de accu naar de carrosserie getrokken. daarna deden de electrische ramen en dergelijke het weer. Echter slaat de motor nu aan en gaat direct weer uit. Toch de sleutel ??? hoe leer ik zo'n sleutel in ? kan ik dat zelf doen ?

Terug
Naar boven