• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Tikken Z1.4XEP astra H

Opeltje17

Woont hier bijna
Hallo,

Wij hebben een Z1.4XEP motor en ik heb het idee dat ie steeds meer begint te tikken ik heb er een filmpje van gemaakt misschien dat één van jullie weet of dit erg overdreven tikken is.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk

deze motoren hebben holle nokkenassen.

het probleem wat hierbij speelt,is dat de lager schalen los kunnen komen,met als gevolg dat de nokkenassen breken.

af-fabriek zijn deze vastgezet met 8Nm,geadviseerd wordt als de assen nog niet gebroken zijn de bouten te voorzien van loctite en vastzetten met 10Nm

het is mogelijk dat de assen al ingesleten zijn omdat de lagerschalen loszitten,hierdoor zou het tikken kunnen worden veroorzaakt.

voor een goede diagnose moet het blok open,is een bekende kwaal van o.a de z14xep motor

Luuk,

Als je zelf het idee hebt dat het onder je klepdeksel vandaan komt, dan zou ik voor de zekerheid even het klepdeksel eraf halen.

Het komt nogal eens voor dat de nokkenaslagerkapjes loszitten,de nokkenassen zijn ingevreten door de roest en dat de stotertjes wel eens kapot gaan.

Gr Esox

PS Olie staat wel op peil ?

@Willem ja hij tikt het ergst 1a2seconden met een koude start.

@Esox Lucius: Denk zelf dat de ketting is die rammelt dat de automatische spanner het aan het begeven is zeg maar olie staat op pijl heb 2 maanden geleden beurtje uitgevoerd en MPM 5w30 dextrose 2 longlife olie gevuld dat is toch de goede?

PS weet niet of het veel uitmaakt maar de kilometer stand is:86266

Deze blokjes maken inderdaad wat meer lawaai, o.a ook omdta er geen distrubutie riem in zit maar een ketting.

Wat betreft aantrekken, de garage zegt 8, maar op forums heb ik al eens 9 en nu 10nm gelezen, ik heb het eens aan de deale rgevraagd wat hun er voor wilde rekenen en dat was 90 euro extra tijdens een grote beurt, dat vond ik nogal prijzig, volgens hun was de kleppendekselpakking al 40 euro, ik heb daar zo mijn twijfels bij.

Mark

www.AstraTuningClub.nl

ik heb het idee dat de kettingspanner het aan het begeven is van daar ook dat tikken/rammelen heb niet echt het idee dat het van onder de kleppen deksel vandaan komt ook omdat bij de koude start het tikken 1a2 seconden vrij erg is.

Rammelen eerste paar tellen in de gaten houden, is een voorteken van slijtage aan de distributieketting spanner..

Willem

Net effe een filmpje gemaakt van de koude start waar het tikken met starten goed hoor baar is wat denken jullie vervangen of niet? KM stand: is 86266

" onclick="window.open(this.href);return false;

Luuk

Luuk,

Zo te horen is hij al aardig op weg (versleten).

Mijn advies vervangen,op een gegeven moment is de ketting zo ver uitgerekt dat de kans bestaat dat hij over de tandwielen heen schiet.

Gr Esox

PS het is niet de spanner die defect is, maar de ketting is zo ver uitgerekt dat de spanner op het uiterste zit.

Maar de spanner wordt wel direct mee vervangen zit in het complete set.

Bedankt een college gaat hem vervangen waarschijnlijk volgende maand daarbij worden ook meteen de nokkenassen aangetrokken

Bedankt voor alle reactie's :thumbup

Luuk

De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.

Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.

De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.

Luuk

@Opeltje17 wrote:De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.

Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.

De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.

Luuk

Ik wil eigenlijk niet dat het minder wordt maar dat het gewoon opgelost wordt :) Wel bedankt voor je eventuele oplossing uiteraard :)

Dan denk ik toch dat het vervangen wordt, de garage laten controleren welke er stuk is/zijn en die laten vevangen.

Luuk

Zou niet weten hoe duur het is maar denk dat het bij de opel dealer wel erg aan de prijs is er is namelijk speciaal gereedschap voor nodig om de klepstoters te kunnen vervangen.

Misschien even kijken naar een vakgarage in de buurt of een universele garage waar je vertrouwen in hebt.

Luuk

Terug
Naar boven