• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

turbo problemen bij dit koud weer bij zafira a

rensie73

Post weinig
nog iemand met een zafira a die wat problemen heeft met de turbo bij dit koud weer ?

als ik gas geef in 2 de versnelling springt de turbo niet direct aan

dan moet ik eens doorduwen en dan springt hij wel aan , zo tussen 2600 en 3000 toeren

bij de rest van de versnellingen geen probleem , dan springt hij op rond 2000 toeren

turbo draait altijd (zelfs bij stationair), alleen de motorregeling maakt een misberekening waarschijnlijk, waardoor deze niet goed berieknd, en de motor wat later zijn vrmogen krijgt.

laat eens meetwaarden controleren.

Willem

was naar de garage gegaan en ze zeggen dat het aan het koude weer ligt

en als je te weinig gas geeft bouwt hij dan niet genoeg turbo druk op

de turbo draaid altijd mee ?

misschien daarom dat als ik heel langzaam rij, bv met deze glade besneeuwde wegen en ik schakel naar 3 de versnelling dat dan de wagen ineens vooruit schiet tot 1100 toeren zonder dat ik aan het gaspedaal kom

een turbo zit opgenomen in het uitlaat systeem, en deze draait altijd langzaam mee op de luchtstroom die in het uitlaatsysteem heerst.

de turbo word namelijk aangdreven door uitlaatgassen.

bij lage toerentallen en weinig vermogen vragen zal deze niet erg hard mee gaan draaien en dan niet heel merkbaar zijn werk doen, hoe meer vermogen er word gevraagd hoe harder deze zal gaan draaien en hoe meer lucht hij in het inlaat zal drukken, wat weer meer vermogen levert.

dus zal niet aan de turbo liggen, eerder een sensor met verkeerde waarden.

Willem

je merkt ook , als je de wagen laat uitbollen zonder de koppeling in te drukken ,dat rond 900 toeren er ergens iets is dat zorgt dat de wagen niet stilvalt.

de wagen blijft dan gewoon op 900 toeren verder bollen zonder stiltevallen.

kan misschien zijn dat die meedraaiende turbo doorvoor zorgt

nee hoor, denk eerder aan een temperatuursensor.

die turbo zal dit soort problemen niet veroorzaken, ik wilde alleen duidelijk maken dat een turbo dus niet aan of uit staat, het is een stukje techniek wat altijd in beweging is zodra de motor loopt.

het zal hierdoor geen problemen veroorzaken, omdat dit meegregekend is in het motorstuurprogramma.

laat eens waarden controleren van diversen sensoren.

ik vermoed toch een temperatuursensor of iets in die richting die niet goed werkt.

willem

was deze morgen in de garage geweest om een kleine smering

heb gevraagt om eens aan de computer te hangen maar zolang de wagen geen foutmelding geeft heeft het geen nut om aan de computer te hangen omdat er toch geen fouten zijn dan

dat is gelul..

ze kunnen de waarden van de sensoren bekijken

als jouw temp sensor kapot is geeft ie dat niet als foutmelding!!!

en dan denk ie dat de motor koud is en loopt ie hoger stationair en zo

Willem

maar de verwarming wordt wel warm !

zijn er nog andere dingen waaraan ik kan merken dat er iets scheelt met de temp sensor ?

ja wat heeft dce verwarming te maken met de Temperatuur zender.

zender geeft alleen de gemeten motortemperatuur door aan de motorcomputer.

als ie niet meer warm word, dan is de thermosstaat kapot, maar dat zal niet het geval zijn.

Willem

1: Je Warmte van de kachel heeft niks met de waarde van temperatuursensor te maken.

als de koelvloeistof warm word, komt er warme lucht uit de kachel.

2: De motortemperatuursensor meet de temperatuur van de koelvloeistof, als deze een te lage waarde doorgeeft naar de motorcomputer, dan denkt de motorcomputer dat de motor koud is, en loopt als zodanig.

Willem

misschien moet ik dan maar even afwachten tot de buitentemperatuur terug wat naar boven gaat of zich dan het probleem nog altijd voordoet

dan is de garantie wel om , maar ja ....

tis wel zo als de motor warm is dat het probleem veel minder is

vrees toch dat het turbo probleen niet echt bij het koude weer te maken gaat hebben

het is vandaag toch een 8 graden geweest en het probleem steld zich nog

Zeg ik, laat waarden controleren, des noods bij een dealer..

als de garage zegt dat dit onmogenlijk is een andere garage zoeken..

willem

probleem is dat ik daar nog garantie heb in die garage

heb de auto pas van juni 2009 en nog full garantie tot januari en dan een beperkte garantie tot juni 2010

ik vermoed dat daarom een garage niet zegt wat er echt aan een wagen scheelt want dan vallen zij in de kosten

dan moet je overeenstemmen met hun voor een second opinion bij een andere garage die WEL apparatuur heeft om de waarden van het motormanagement te controleren, en laat je vooral niet afschepen..

willem

Terug
Naar boven