• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

van 156 naar 177 pk?

opelforever

Post weinig
als ik nu een goede 156 pk motor heb [senator 86 met c3.0ne en kats] blauw kapje op de lmm

hoe kan ik die dan ombouwen dat ik daar 177 pk in krijg zoals bij de b senator??

of wordt dat nix??:hmmz

Het 156pk blok heeft andere zuigers en een kop met kleine kleppen,dus zuigers van een 30E nemen of 177pk C30NE (gaat beide) en de kop van een C30NE 177pk nemen,dan heb je het blok mechanisch zo,n beetje gelijk is aan de 177pk motor.

Enkel de uitlaat van een C30NE 156pk is vrij dun en van een 177PK blok is die wat dikker,die zou ik ook meeover nemen en kwa injectie systeem zou je kunnen kiezen voor de Motronic 4.1 of 1.5.(Persoonlijk zou ik voor 1.5 gaan deze is simpeler aan te sluiten)

Of een gewone Monza/Senator 2x50 of 55mm buizen nemen en daarin als je voor Motronic kiest een lambda sonde plaatsen in de voorpijp.

Als je van simpel houd kun je ook een L of LE jetronic van een 30E nemen met bijbehorend inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk,deze is wat dikker als de Motronic varianten en verhoogt het vermogen ook iets maar dan wel bij hogere toerentallen,alleen L of LE jetronic is niet het zuinigste systeem.

Ach ja de 177pk blokken hebben een krukaspositie sensor en als de 156pk die niet heeft moet je ook het distrubutie huis omzetten.

nou wordt het verschil altijd heel erg omslachtig uitgelegd, maar bovenstaande is dus een heel simpele uitleg..

als ik nu enkel de kop omzet en het uitlaatspruitstuk met voorpijp

dan kom ik toch ook een heel eind??

de motor loopt namelijk perfect en wil er niet teveel aan veranderen

en de kats gaan er natuurlijk ook af dus dat scheelt ook weer

Nee het grote verschil tussen de 156 en 177pk zit um in de zuigers die zijn bij de 156pk uitgevoert met een kom erin om de compressie van 9,2 C30NE of 9,4 30E terug te halen naar 8,6.

Zuigers omzetten scheelt meer als alleen de kop.

C30NE in een Monza had die zuigers met die uitsparingen,de 30E en C30NE (177pk) hebben vlakke zuigers met uitsparingen voor de kleppen.

Ach jee begint ie ook weer,

half Duistland zei toen dat het aftermarket zuigers van Mahle of KS had wat in dat LE blok zaten dat jij opentrok en nog ga je door met je onzin vol te houden.

De C30NE/C30LE 156pk cilinderkop is P3E kop,kijk maar staat aan de bougiezijde net boven de 2de bougie P3E bij een 156pk C30NE,die koppen zijn gelijk aan die van een 30E.

En MR-Turbo ik heb laatst zo,n zuigers zien liggen en als Opel4Ever zijn blok opentrekt als ie dat doet durf ik wel om 100€ met jou te wedden dat de zuigers in zijn blok de compressie verlagen,wedje maken????

En een C30NE kop met grote kleppen op een vlakke zuiger zonder uitsparingen bouwen gaat goed,heb dit zelf nu ook de 30E uitsparingen zijn te klein voor de 45/40mm kleppen en der raakt niks terwijl de klep zo groot is dat nu op vlak materiaal komt vanwege een te kleine uitsparing.

Hier heb je weer wat te lezen,of grijp je in en zeg je dat de cilinderkoppen van een C30NE 156pk met de code anders zijn als die van de 30E na 85 terwijl ze beide P3E zijn....

Hier de link over het onderwerp en de discussie over compressie omlaag te halen,volgens MR-turbo gebeurt dit door een grotere verbrandingskamer terwijl de koppen van een 156pk C30NE en een 30E gelijk zijn,ik heb wel vaker zuigers gezien van een C30LE en 156pk C30NE maar daarin zit wel verschil ivm met een 30E der is een halve ronde uit.

Nu maar hopen dat Opel4ever de kop lostrekt en het verlossende antwoord geeft...Zo komen ik en MR-turbo niet verder.

oeps nu ben ik het eigenlijk al verplicht :hmmz

zal ff duren maar als ik het gedaan heb ga ik het hier zeker posten :thumbup:thumbup:thumbup

en geen ruzie maken jongens we zijn allemaal opel liefhebbers :D:D:D

Opel4ever kijk maar ff naar de kop code dan weet je al bijna genoeg zal wel P3E zijn staat boven de 2de bougie van distrubutie kant af gezien.

Ik maak geen ruzie met MR-turbo,alleen op dat punt compressie verlaging C30NE/LE 156pk hebben we wat onenigheid...Dat moet nog ff worden rechtgezet.

P3E R3E C30NE 30E zijn allemaal koppen met ongeveer hetzelfde kwa verbrandings kamer inhoud.

MR-Turbo durf jij te wedden dat een C30NE 156pk gewone vlakke zuigers erin hebt zetten of toch zuiger met een verdieping om de compressie te verlagen zoals het blok wat Opel4ever nu heeft???

Die zuigers die jij uit dat blok van jou toverde zijn absoluut geen C30NE/C30LE 156pk zuigers,het staat overal geschreven en ik heb de zuigers gezien een paar maanden terug die erin horen en die leken niet op de vlakke zuigers die jij had.

De koppen van een C30NE/C30LE zijn gelijk aan die van een 30E kleine kleppen en niks grotere verbrandings kamer.

Als je toch zo zeker bent van de groter verbrandingskamer die jou motor moet hebben die jij uit elkaar gedraaid hebt dan kun je ook wel ff de kopcode geven.

hahaha

ja de zoveelste discussie :D

het komt nog zover of er is er een die alle type motoren verzameld,

dan lostrekt,

foto`s maken

en dan hier posten:P

:jerry :jerry

Petje af een heel mooi verhaal over jou C30NE/C30LE zuigers en motoren,heel mooi opgestelt,alleen waardeloze inhoud want je vermeld niks over die speciale kop van jou die vergrootte verbrandingskamers heeft en zodoende de compressie terug haalt van pak um beet 9.4 naar 8.6:1.

De zuigers die in jou blok zitten zijn volgens de kenner die zelf jaren bij Opel heeft gewerkt gewone KS zuigers die een tijd lang in de C30NE (177pk) zijn geduwt.

Alleen heb ik Opel4ever via een U2U gevraagt wat de cil kop code is en die is P3E zoals ik al eerder heb geschreven is dat gewoon een 30E kop met harde klepzittingen die na 84 of 85 op de 30E is gekomen,maar die kop is gelijk/hetzelfde als een 30E kop die met vlakke zuigers een compressie verhouding heeft van 9.4:1 heeft op papier,met bijna vergelijkbare zuigers als jij hebt.....Hoe kan dit?????????????

Het is voor Opel toch veel simpler om andere zuigers te laten maken door een fabriek as KS/Mahle/Omega/ACL of noem ze maar op dan zelf een kop te gaan veranderen?

De cilinder kop van Opel4ever is dezelfde als op een 30E ligt,dus dan kan de lage compressie toch alleen komen door de zuigers (koppakking) of zie ik het niet goed MR-Turbo?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ik heb hier zelf nog zo,n 30E kop liggen met dezelfde code als die bij Opel4ever.....Is afkomstig van een 85tig Monza GSE

De 156 pk versie heeft idd kleinere kleppen 42/37 als de 177 pk versie 45/40 en er zit verschil in de zuigers.

Om de ombouw overzichtelijk te houden is het het beste om je bestaande 156 pk motor in z'n geheel te vervangen door een complete 177 pk motor, het liefst eentje waar je nog mee hebt kunnen proefrijden..........

Na het ombouwen de boel afstellen op een vermogensbank wil ook nog wel eens voor interessante vermogenswinsten zorgen.

Heb zelf een aantal jaar terug bij een Monza met 30E (180 pk fabrieksopgaaf praktijk rond de 165 pk) waarvan er een klep gebroken was en dus alles aan gort lag....... de motor gewisseld voor een c30LE (156 pk) en daar alles van de 30E opgebouwd....... het machien liep ondanks de lagere compressie en kleine kleppen heel lekker en bij 180 km/h kreeg je nog steeds een duw in de rug bij vol gas geven de top was 210 km/h (4-bak schakel-6200 rpm)

ik ga even bij me vader in de schuur kijken, hij heeft nog een aantal nieuwe onderblokken liggen. zal is kieken wat daar voor een zuigers in zitten... en dan zijn we van deze discussie af.

tis leuk voor de lezer die het leest... maar hier word het gedeelte monza, senator en commodore niet beter van...

alleen ik kan pas over 2 weken kijken omdat me internet er tijdelijk uitgaat voor vervangen...:cry

We zijn er toch al uit:

Opel4ever heeft een P3E kop of tewel een gewone 30E kop op een blok met andere zuigers die de compressie verlagen,ook Keesjr bevestigd dit...

Wat is nu het probleem???

Dat iemand als MR-Turbo andere zuigers heeft gehad als er serie in een C30NE 156pk zitten zal mij worst wezen,maar ie moet niet hier wat chaos gaan maken en gaan vertellen dat ik lieg....

Terug
Naar boven