• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Van opel astra 1.8 XE stationwagon naar Meriva 1.8 combo

• Topic starter Topic starter tj
  • Startdatum Startdatum

tj

Lid
Na 13 jaar heb ik mijn Opel Astra 1.8 16v club (bj2000)stationwagon ingeruild. Een Meriva 1.8 16v (bj 2005) combo is het geworden. Kan opel niet loslaten. Heb verschillende auto's geprobeerd (Ford Fusion, Dacia Logan etc) maar uiteindelijk maar voor een Meriva gekozen. Wat goed is zal ik verder niet op in gaan. (rijgedrag, beenruimte, acceleratie, zicht op de weg, goede instap, stoelen, remmen etc) Alleen een paar dingen die me opvallen. Ten eerste het lawaai; mijn Astra was op en top geïsoleerd. Van motorkap tot alle compartimenten. De zijruiten waren ook voor mijn gevoel dikker. Klopt het dat men op dit punt bij de Meriva heeft bezuinigd?

Toeren na een paar dagen rijden valt het mij op dat er wat toeren bij zijn gekomen. Normaal zat ik bij 120 rond de 3000 en nu tegen de 4000 aan. Het brandstofverbruik lijkt mij ook hoger. Is dit normaal; ook bij lagere snelheden zit ik behoorlijk boven de Astra. Filerijden mijn temperatuur kwam nooit boven de 90 uit. En nu tegen de 100. Wat is jullie mening?

Ik zie niet veel rare dingen hoor...

De Meriva valt een Klasse lager als de Astra, en is een stukkie hoger als de Astra, dat houd in dat er minder aan luxe besteed zal zijn, en dat de bak korter is, is om hem goed tegen wind te laten komen, Dit uiteraard ten nadele van motorrumoer, en verbruik..

Willem

@wim-v6 wrote:Ik zie niet veel rare dingen hoor...

De Meriva valt een Klasse lager als de Astra, en is een stukkie hoger als de Astra, dat houd in dat er minder aan luxe besteed zal zijn, en dat de bak korter is, is om hem goed tegen wind te laten komen, Dit uiteraard ten nadele van motorrumoer, en verbruik..

Willem

Bedankt Willem voor het reageren. Was jij de man van het uitlezen? En wat toeren betreft is het normaal om bij 120 rond de 4000 te hangen. In zijn 5. Reed gisteren trouwens een paar kilometer in de file en zag de temperatuur stijgen naar 100 graden. Is de thermostaat regeling anders dan bij de wat oudere auto's.

100 graden, dat zal de temperatuur zijn dat de koelvin in slaat.

De Thermosstaat is net als bij de Astra een 92graden versie.

Willem

Terug
Naar boven