• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vandaag vermogensmeting gedaan via OBD

ronOPC1

Post weinig
Vandaag samen met mijn broer een vermogensmeting via de OBD gedaan. Dezelfde manier zoals ze vaak een meting doen bij bv Subaru Impreza's.

Was best grappig om eens te doen, en ook een controle eigenlijk op de pk's en koppel die EDS beloofd.

Eerst de tablet aangesloten op de OBD, programma opgestart, en hier moesten we dan verschillende dingen invullen zoals buitentemperatuur, rijklaar gewicht auto, gewicht van ons beide, bandenmaat/hoogte, en nog een paar dingen die ik niet meer uit mijn hoofd weet. Vervolgens auto starten en een korte check/ controle van alles.

Traction controle uit................gaan rijden en auto opschakelen tot de 3, vervolgens 1500 toeren in de 3 rijden en dan volgas tot ongeveer 6000 toeren. Meer heeft geen zin want dan kakt ie toch in :grin. Vervolgens gas los en de meting komt in beeld te staan.

De waardes moet je anders aflezen, dus met een komma er tussen.

Dus 2028,65= 202,8 KW omgerekend is dit 274 pk

4259,79= 425,9 NM

Foto-F7YEEVZH-D.jpg

Vervolgens hebben we nog een meting gedaan, de auto had een tijdje stationair gedraaid en was een stuk heter nu, dus was eens nieuwschierig wat dit zou doen. Na deze meting stond de teller stop op 256 pk en 386 NM koppel.

We hebben toen deze 2 opgeteld en het gemiddelde ervan gepakt voor een goede eerlijk meting.

Resultaat is dus 265 PK en 405 NM koppel gemiddeld over de 2 metingen. Gemeten bij EDS destijds was 264 en 400 NM. De buitentemperatuur was wel ruim 9 graden hoger nu ( nu 24 graden en toen 16 graden ) als destijds bij EDS op de dynobank. Was het wat koeler geweest vandaag was ie waarschijnlijk wat hoger uitgevallen deze meting, ook omdat ik geen grotere intercooler gemonteerd heb, zal ie waarschijnlijk wat meer last hebben van het warmere weer.

Enigste verschil was nog de montage van een pipercross ( inleg ) luchtfilter, dit had ik destijds bij EDS nog niet erop zitten.

Conlusie, genoeg pk's :D en een :thumbl voor EDS.

Terug
Naar boven