• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

verlichting brandt niet constant, dynamo stuk ?

hallo,

sinds een tijdje valt het mij op dat de koplampen en dashboard verlichting niet constant branden.

dit valt op bij het starten met koude motor en koude weersomstandigheden.

zodra ik de ruitverwarming aan zet wordt het veel erger. je hoort de motor dan ook onregelmatiger lopen en de dynamo fluiten.

ben zelf technisch, heb eens op een vrije dag met de multimeter de accu spanning gemeten en zie dan dat de laadspanning erg schommelt.

het vreemde is dat het 'knipperen' van de verlichting ook gebeurt bij bediening van de knipperlichten en sturen bij het in/uit parkeren.

de garage heeft er met de grote beurt (distributieriem, multiriem, enz) naar gekeken en kon geen slechte massa verbinding vinden.

de accu was vorig jaar in de strenge winter vervangen voor een nieuwe i.v.m. slecht starten.

zit de spanningsregelaar in de dynamo ? nu zag ik dat de dynamo zit verstopt achter de luchtinlaat.

weet er iemand wat voor dynamo er standaard in zit ? ik zie aanbiedingen op onderdelensites van 70 en 100 A dynamo's.

het gaat om een Astra G 1.6 SZR 3 deurs van eind 1998, geen airco, wel el. ramen.

wat is verstandiger, een dynamo van de sloop of een revisie/nieuwe ?

is dit makkelijk zelf te vervangen ? hoe weet je of de riem strak genoeg gespannen is ?

Terug
Naar boven