• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

verschil 4 en 5 bak

Daar zit geen verschil in, heb in mijn Manta's A, 1x met 19S blok en 1x met een 20S blok het orginele druklager/drukgroep en plaat zitten wat voor de orginele 4 bak is, zelfs de gaffel is afkomstig van een 4 bak.

weet wel dat er verschil is in koppelingsplaat van een 1.9 vs 2.0

8" en 8,5 " meende ik me te herinneren.

moet toegeven dat ik hier via partscat wel bij 2 type manta`s de zelfde delen vind.

terwijl de een uitgevoerd is standaard 5 bak

en de ander standaard 4 bak..

322 0053 16 LUK Frictieplaat

4005108029294

Diam.215mm; Spiebaan 22X25; 14 tands; Technische info: TSFA

01.78-, |

origineel gepost door Ghanz

weet wel dat er verschil is in koppelingsplaat van een 1.9 vs 2.0

8" en 8,5 " meende ik me te herinneren.

moet toegeven dat ik hier via partscat wel bij 2 type manta`s de zelfde delen vind.

terwijl de een uitgevoerd is standaard 5 bak

en de ander standaard 4 bak..

322 0053 16 LUK Frictieplaat

4005108029294

Diam.215mm; Spiebaan 22X25; 14 tands; Technische info: TSFA

01.78-, |

das weer veel technische info Ghans :D:D

Het hangt in dit geval niet van de bak af welke diameter koppelingsplaat heeft, 4 en 5-bak (dat gietijzeren geval en de Getrag 240) zijn wat dat betreft identiek.

Alleen de getrag 262/264 en de 265 (allen 6-cilinder bakken) hadden de grove vertanding en dus een andere koppelingsplaat.

Er is wel verschil in de hevels, ook dat hangt weer niet van de bak af, maar meer van de uitvoering van de auto, de A-serie had een andere hevel dan de B-serie en de rekord-E, Commodore-C, monza-A en senator-A modellen hadden ook wel een gietijzeren hevel, soms met een extra stuk gewicht (hoe je dat ook mag noemen) eraan.

hoe zat het dan met de diameter van de plaat?

dat was dus alleen verschillend bij cilinder inhoud?

origineel gepost door henk 400rr

Ja en nee, om een voorbeeld te noemen;

1.6N/S, 1.9S/N/E en 2.0N/S hadden 8", de 2.0E had 8,5" de 2.0D had zelfs 9"

hebben die dan elk ook een andere bevestigingssteek voor die drukgroep?

of zijn ze in principe uitwisselbaar?

dat is book de uiteindelijke vraag ,zijn ze uit wisselbaar

want vreemde geval doet zich nu voor dat kameraad heeft een nieuwe set gemonteer op 2.0e blok icm 5 bak

maar nu ontkoppelt hij niet goed

als ik de kabel maximaal aanspan,en de stelbout van de gaffel zover indraai dat de borg moer er eigenlijk niet meer op past dan ontkoppelt hij wel maar niet genoeg

dus vandaar ook de vraag ,mischien dat hij verkeerde set gemonteerd heeft

of verkeerd druk lager ?

of heeft iemand een soort gelijk probleem gehad ?

als de koppelingsplaat niet zou passen, kreeg je de bak er niet eens achter.

de diameters door elkaar halen gaat niet, de drukgroep is dan ook groter en kleiner.

nieuwe set.. dus ook de drukgroep is vervangen, en het druklager.

mogelijk een foutief druklager, welke platter is?

of verkeerd gemonteerd?

origineel gepost door MantasticB1

origineel gepost door henk 400rr

Ja en nee, om een voorbeeld te noemen;

1.6N/S, 1.9S/N/E en 2.0N/S hadden 8", de 2.0E had 8,5" de 2.0D had zelfs 9"

hebben die dan elk ook een andere bevestigingssteek voor die drukgroep?

of zijn ze in principe uitwisselbaar?

De 8"en 8,5" hadden gelijke vliegwielen, maar een verschillende koppelingsgroep, druklager was wel weer gelijk, volgens mij zelfs ook het druklager van een 3.0, het kan zijn dat hij zwaarder is maar passen doet het zeker.

Dus er moet iets anders aan de hand zijn, 't kan zijn dat hij verkeerd om gemonteerd is of dat de hevel niet goed op z'n plek zit.

oke dus stel dat ie een set van een 2.0d gemonteerd heeft moet het nog geen probleem geven

moet alles nog maar keer los halen

en goed nakijken

dus als ik dit goed lees (kan mis zijn kan ik een motorswap doen van 16N naar 2.0S en de koppelingset van 2.0S gebruiken waar 5bak achter ging om nu achter 4 bak in mn manta te bouwen? of neem ik best de koppelingsset en vliegwiel van mn 16N?

mn 16n is namelijk zo goed als voor de vaantjes en heb nog een 2.0s liggen die vroeger op injectie in mn gsi zat achter 5bak

zou hem graag inbouwen in mn manta b1 met 4bak daarmee ...

Greets,

Alex

Kan je gerust inbouwen, welke van de 2 je neemt (1.6N of 2.0S) ze zijn beide gelijk, neem de beste van de 2 zou ik zeggen.

op mijn 16N zit nog maar nieuwe koppeling die hooguit 3000km heeft gebolt heb gehoord weet niet of het waar is als je nieuwe koppelingsset steekt past dit zich aan,

als je dan de koppelingsset eraf haalt en eventueel op andere motor steekt moet hij zich opnieuw aanpassen en is deze koppeling versleten klopt dit verhaal of is dit relatief .. :)

Vriendelijk bedankt

Greets,

Alex

ja dat wil ook wel eens gebeuren als je niet helemaal oplet :jerry

maar probleem opgelost nu dus enkel jammer van het extra werk

Terug
Naar boven