• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Verschillen afkortingen

vincent23

Post vaak
Hallo.

Na een geruime tijd vervent Kadett rijder te zijn, willen we nu toch ook een vectra C gaan aanschaffen, station model.

We zitten te denken aan een diesel van ongeveer 2002-2004.

Nu kom ik meerdere afkortingen tegen en raak ik een beetje het overzicht kwijt, met de betekenissen en vermogen enz enz.

Ik heb gezien: DTR, DTI, CDTI.

Wat is het verschil tussen de verschillende afkortingen ?

Welke is beter/ zuiniger ?

Het aankopen van een vec met rond de 180.000 - 200.000 km moet geen probleem zijn toch ?

Graag ook enkele tips als het kan.

Alvast bedankt :wors

gr Vincent.

CDTi: Commonrail Diesel Turbo injection

DTi: zelfde als boven maar geen Commonrail

DTR staat vziw nooit op de auto, maar als deel van het motortype. DT = Diesel Turbo en R is de code voor "increased output", ofwel iets meer power als een non-R versie.

DTi is geleverd op de wat oudere modellen (2001 t/m 2006 ofzo, weet het niet precies) en de CDTi kwam daar na en is wat zuiniger.

M'n pa heeft een Astra G 2.2DTi met Y22DTR blok. 125PK en 280nm als ik het uit het hoofd goed heb, en dat ding heeft een energielabel E. Gecombineerd verbruik van 1op13 ongeveer. Als je alleen maar snelweg kachelt (zoals m'n pa, 300km per dag) doet hij wel 1op18 tot 1op19, maar dan mag je dus nooit in de stad rijden ;) In de stad is het verbruik echt dramatisch slecht.

De CDTi is wat dat betreft interessanter, als het om zuinig gaat. Daarmee heeft Opel enkele energieklasse B modellen en die willen gecombineerd wel 1op16 a 1op17 doen als ik het goed heb.

CDTi: Commonrail Diesel Turbo injection

DTi: zelfde als boven maar geen Commonrail

DTR staat vziw nooit op de auto, maar als deel van het motortype. DT = Diesel Turbo en R is de code voor "increased output", ofwel iets meer power als een non-R versie.

DTi is geleverd op de wat oudere modellen (2001 t/m 2006 ofzo, weet het niet precies) en de CDTi kwam daar na en is wat zuiniger.

M'n pa heeft een Astra G 2.2DTi met Y22DTR blok. 125PK en 280nm als ik het uit het hoofd goed heb, en dat ding heeft een energielabel E. Gecombineerd verbruik van 1op13 ongeveer. Als je alleen maar snelweg kachelt (zoals m'n pa, 300km per dag) doet hij wel 1op18 tot 1op19, maar dan mag je dus nooit in de stad rijden ;) In de stad is het verbruik echt dramatisch slecht.

De CDTi is wat dat betreft interessanter, als het om zuinig gaat. Daarmee heeft Opel enkele energieklasse B modellen en die willen gecombineerd wel 1op16 a 1op17 doen als ik het goed heb.

Ok dus eigenlijk is het beter om te kijken naar een CDTi vectra ?

aangezien ik wel graag wat zuiniger wil gaan rijden hahaha.

Indien zo'n vectra rond de 2 ton heeft gelopen moet dat geen probleem zijn neem ik aan ?

verder nog tips ???

gr Vinc

Ok dus eigenlijk is het beter om te kijken naar een CDTi vectra ?

aangezien ik wel graag wat zuiniger wil gaan rijden hahaha.

Indien zo'n vectra rond de 2 ton heeft gelopen moet dat geen probleem zijn neem ik aan ?

verder nog tips ???

gr Vinc

Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

of is er nog meer verschil tussen de beide ?

Aangezien er meer DTi vectra's zijn (in mijn prijsklasse dan) als CDTi.

Gr vinc

Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

Gr vinc

CDTi ben ik niet zo heel bekend mee, maar wat betrouwbaarheid betreft zijn die voor zover ik weet net zo goed als hun DTi broertjes.

Verder geld voor praktisch elke diesel dat 2 ton peanuts is.

Alleen als je een hele lage km stand te pakken hebt (minder als 20dkm per jaar sinds eerste toelating) zou ik er ver van blijven, want dan heb je kans dat je eentje gaat kopen die weg gaat omdat er problemen zijn die niet opgelost kunnen worden (of zo complex zijn dat het je een vermogen kost).

Liever eentje met 2 ton sinds 2006 dan eentje met 1 ton sinds 2007, zeg maar.

De DTi ben ik (of naja, vooral m'n pa) wel over te spreken. Enige wat daar ooit mis mee is geweest is een keertje een gloeiplug naar de haaien en een keertje een airco fout waardoor het ding heel soms in noodloop sprong. (en dat is in ruim 2 ton sinds 2004)

[rquote=1850216&tid=141196&author=vincent23]Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

Gr vinc[/rquote]

Ah inmiddels meer reacties :P

Verbruik en vermogen is iets verschil in. CDTi is iets pittiger en zuiniger als een DTi.

Wat betreft verbruik is het belangrijk om na te gaan waar jij vooral rijd. Doe je veel provinciale weg en snelweg, dan is een DTi prima.

Voor de CDTi waren de diesels van Opel gewoon niet zo zuinig.

Volgens mij was de 2.0 DTL in de Vectra B zuiniger als de DTi die er na kwam. Ik kan wel eens kijken wat de gemiddelde verbruikscijfers waren van de Vec B die m'n pa voor de Astra had. Dat ding heeft totaal dik 6 ton gelopen zonder noemenswaardig onderhoud :P Alleen regulier onderhoud bij elke 15dkm.

CDTi ben ik niet zo heel bekend mee, maar wat betrouwbaarheid betreft zijn die voor zover ik weet net zo goed als hun DTi broertjes.

Verder geld voor praktisch elke diesel dat 2 ton peanuts is.

Alleen als je een hele lage km stand te pakken hebt (minder als 20dkm per jaar sinds eerste toelating) zou ik er ver van blijven, want dan heb je kans dat je eentje gaat kopen die weg gaat omdat er problemen zijn die niet opgelost kunnen worden (of zo complex zijn dat het je een vermogen kost).

Liever eentje met 2 ton sinds 2006 dan eentje met 1 ton sinds 2007, zeg maar.

De DTi ben ik (of naja, vooral m'n pa) wel over te spreken. Enige wat daar ooit mis mee is geweest is een keertje een gloeiplug naar de haaien en een keertje een airco fout waardoor het ding heel soms in noodloop sprong. (en dat is in ruim 2 ton sinds 2004)

[rquote=1850216&tid=141196&author=vincent23]Maar als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen DTi en CDTi dat de laatste wat zuiniger is in verbruik ?

Gr vinc[/rquote]

Ah inmiddels meer reacties :P

Verbruik en vermogen is iets verschil in. CDTi is iets pittiger en zuiniger als een DTi.

Wat betreft verbruik is het belangrijk om na te gaan waar jij vooral rijd. Doe je veel provinciale weg en snelweg, dan is een DTi prima.

Voor de CDTi waren de diesels van Opel gewoon niet zo zuinig.

Volgens mij was de 2.0 DTL in de Vectra B zuiniger als de DTi die er na kwam. Ik kan wel eens kijken wat de gemiddelde verbruikscijfers waren van de Vec B die m'n pa voor de Astra had. Dat ding heeft totaal dik 6 ton gelopen zonder noemenswaardig onderhoud :P Alleen regulier onderhoud bij elke 15dkm.

was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?

inlaatspruitstuk modificatie?

Erwin

was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?

Erwin

[rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?

Erwin[/rquote]

EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.

En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?

Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.

[rquote=1850222&tid=141196&author=Erwin1987]was het niet met die 1.9cdti dat met die accurator of iets wat in het topic van speaker staat?

Erwin[/rquote]

EGR actuator ja, maar dat schijnt ook niet heel lastig of duur te zijn om te fixen.

En dat inlaatspruitstuk was een injector op de derde cylinder toch?

Zijn iig bekende dingen, en als je eentje koopt is dat meestal al wel ter sprake geweest als je eentje koopt die fatsoenlijk kilometers gedraaid heeft.

ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!

lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.

Erwin

ja snap ik, maar dan kan je er naar vragen als je er van weet!

lullig als er een auto word gekocht en dat je er meteen gezeur mee hebt door een mod die al uitgevoerd had moeten zijn.

Erwin

nou zoals ik het zo hoor kan ik best voor een DTi gaan en als het mogelijk is dan een CDTi (kwa centjes).

Heel erg bedankt voor de info tot nu toe :thumbup:thumbup

gr vinc

Terug
Naar boven