• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vreemd gedrag cruise control, functies niet meer werkend

Hallo allen,

Zo fanatiek als ik ben heb ik (inmiddels al een dik jaar geleden) zelf cruise control aangebracht in mijn combo c (vergelijkbaar met de corsa c techniek). Dit heb ik gedaan d.m.v. het vervangen van de bedieningshendel voor knipperlicht etc, met eentje waar ook de cruise control knoppen aan de kopse kant op zitten. Extra draadje moeten trekken, Opcom (china clone) aangeschaft en geprogrammeerd.

Tot dusver geen probleem, cruise control werkte 'like a charm', alles deed het; (ik nummer de functies voor het gemak even)

A. Snelheid vastzetten (set)

B. Snelheid hervatten (reset)

C. Snelheid opvoeren door set in te houden

D. Snelheid minderen door reset in te houden

E. Grote knop aan onderkant schakelt cruise control uit (iets gecontroleerder/vloeiender dan bij het aanraken van de koppeling/rempedalen naar mijn idee, dit lijkt me alleen een elektronische regeling om e.e.a. wat vloeiender over te laten komen)

F. Snelheid per 2km/uur opvoeren door 1 of meermalig op de set knop te klikken

G. Snelheid per 2km/uur minderen door 1 of meermalig op de reset knop te klikken

Hier heb ik een dik jaar mee rondgereden zonder problemen.

Echter, nu is er iets vreemds aan de gang, namelijk;

Mijn cruise control werkt nog steeds, echter alleen functie A t/m E. Het veranderen van de snelheid per 2km/uur d.m.v. klikken op de knopjes werkt niet meer. Vreemd bijkomend gedrag is: Wanneer ik de cruise control inschakel (laten we zeggen op 80km/uur), en ik geef gas bij en laat het gas weer los, dan zakt 'ie weer netjes terug naar 80km/uur. Échter, wanneer ik gas bij geef naar bijvoorbeeld 90km/uur (dus zonder hem uit te zetten, rempedaal of koppelingspedaal aan te raken) en ik druk opnieuw op de set knop, dan wordt 90km/uur opeens de nieuwe snelheid waarop hij vast blijft staan. Iets wat hij eerst niet zou doen, dan zou het drukken op de set knop namelijk (logischerwijs) gezien worden als het opvoeren van de snelheid met 2km/uur, waarbij hij dus als ik het gas los zou laten nu op 82km/uur zou gaan rijden. Dit is nu dus niet meer.

Als ik mijn opcom gebruik om in de meetwaardeblokken te kijken bij de cruise control knoppen dan zie ik de waardes (voltages) keurig veranderen bij het indrukken van de knoppen, wat er dus op zou duiden dat deze goed werken. (Dat was eigenlijk sowieso al bekend, omdat de knoppen wel werken, maar alleen de stapsgewijze functie niet meer werkt)

Wie o wie herkend dit probleem, of weet waar dit aan kan liggen of hoe het verholpen kan worden?

Graag hoor ik van jullie,

Groet, Arno

Terug
Naar boven