• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

waar zit m'n stappenmotor?

Wittmann

Post weinig
Fototje van m'n X18XE1 (vectra b2):

t7on4y.jpg

Dit lijkt in niets op de fotos die ik hier al heb gezien.

Kan iemand me zeggen waar de stappenmotor zit?

Je hebt geen stappenmotor op je x18xe1....maar mechanische gasklepbediening (die staalkabel die je ziet) en elektronische gasklepbediening voor stationairregeling (dat blok achterop met die stekker eraan).

Ik heb toevallig afgelopen weekend m'n gasklephuis schoongemaakt (ook x18xe1) en zal daar vanavond een how-to van maken.

stationair toerental zonder dat de airco aanstaat is net te laag, motor slaat soms af. Nu weet ik dat het toerental electronisch kan verhoogd worden.

Bij mij looptie net even boven de 1000 rpm stationair.

Voor het schoonmaken van de gasklep zat hij net onder de 1000.

Maak de boel eens schoon en boor het carterventilatie klepje iets op...

Dit verhelpt meestal het probleem..

Willem

Maar hoe krijg ik mijn stationair toerental omlaag?

Ik neem aan dat dit niet per sé nodig is voor LPG?

Nadat ik mijn gasklephuis had schoongemaakt en de carterventilatie had opgeboord, ging het stationair toerental alle kanten op, maar na een paar kilometer rijden en een paar keer starten stond deze weer netjes rond de 1000 rpm.

zou normaal gewoon teruggesteld moeten worden bij deze motoren door de Motorcomputer zelf.

Ik heb deze carterventilatie nog nooit hoeven opboren bij een LPG variant....

Willem

Bij mij zat er behoorlijk wat prut in. Rijdt regelmatig ook een stuk op benzine, omdat ik dat leuk vind (de auto is dan een stuk vlotter onderin toeren), misschien komt het daardoor?

Het stationair toerental is bij mij altijd rond de 1000 rpm geweest, misschien verhoogt voor de LPG?

Okay, tja, ik vind het niet zo erg dattie stationair wat hoger draait. Zou van mij zelfs wat hoger mogen, want stationair staattie nog steeds te ploffen en met een heel klein beetje gas is het weg.

Weet niet meer waar het aan kan liggen, bougies zijn goed, gasklep gereinigt, EGR-klep was schoon. Bobine zou kunnen, maar ik wil er liever geen aanschaffen zonder daar zekerheid over te hebben. Zou 'm eens moeten laten uitlezen, maar ik heb begrepen dat de bobine lang niet altijd een foutmelding geeft. LMM kan ook nog misschien.

Ik heb al verschillende types geprobeerd....eerst was het niet en er zitten dezelfde bougies in als toen. Het is al wel minder, eerst was het namelijk onder de 1500 toeren en boven de 3500. Nu is het alleen onder de 1200 toeren.

Terug
Naar boven