• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Wat is dit? (geleider / ijzerstaafje)

Hallo allemaal,

Aan de veer (zie afbeelding) tussen de bobine en de bougie zit iets wat lijkt op een zekering. Door oxidatie maakt het geen goed contact meer. Opel verkoopt het alleen als totaalpakketje (4 veren + 4'staafjes' + 4 rubbers). Best te overzien, maar als een stukje aluminiumfolie net zo goed werkt ...

Weet iemand of dat staafje meer is dan enkel een contactje tussen de veer en de bobine?

ba93xdgz995wxd2w8mmq79bosue821v4.jpg

Vr.gr. Remco

Lijkt mij op een afgebroken pen van de bobine of dat staafje dat bovenop een bougie zit.

Die veer zit toch in je bougiekabel?

Setje bougiekabels zal je via mister auto of zo ook niet de wereld kosten.

[quote quote=18371600]Lijkt mij op een afgebroken pen van de bobine of dat staafje dat bovenop een bougie zit. Die veer zit toch in je bougiekabel? Setje bougiekabels zal je via mister auto of zo ook niet de wereld kosten.[/quote]Het is een bobinebrug dus zonder kabels. Dat stukje metaal is geloof ik een weerstand. Je moet alle 4 even goed schoonmaken en dan een beetje invetten. Vergeet ook niet de binnenkant van de staafjes van de bobiene zelf schoon te maken

Ik ben er vandaag achtergekomen dat het inderdaad een weerstandje is, dat staafje.
Alles schoongemaakt, maar de weerstandjes zijn niet meer helemaal top. Na ze onderling te hebben verwisseld gaat het beter.

Ik heb die weerstandjes niet los kunnen vinden en nu ik weet dat het een weerstandje is, lijkt aluminiumfolie me geen goed idee meer.
Er bestaan zogenaamde bobine-reparatiesetjes en die heb ik dan ook besteld. Die kosten weliswaar niet zo veel, maar omdat alleen de meeste weerstandjes zijn gecorrodeerd hoefde ik er niet perse nieuwe rubbers en veren bij te hebben. Maar dat kon niet anders.

Dank voor het meedenken en reageren. :good:

djh3dldtpzna45lwzujcgl5h8ufotaew.jpg

Terug
Naar boven