• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Waterpomp cih

m400

Post weleens wat
Zijn er verschillende typen waterpompen geleverd bij de cih's?

Wat ik wil weten of er een is die meer schoepen heeft aan het pompwiel. Iemand enig idee?

6 cilinderpomp heeft een hogere opbrengst.

waar je ook even op moet letten is wat voor vin erop moet.

Volgens mij zijn er meerdere types. Een wat kleinere voor een 1.2 CIH, en van de big-blocks is er een type voor 1.9/2.0s motoren, en eentje voor injectieblokken, die heeft volgens mij wat meer aftakkingen voor waterslangen...

Het gaat er dus om dat ik er eentje zoek die meer opbrengst heeft( dus meer water verplaatst), als die dus bestaat. Hoeveel aansluitingen dat ie heeft is minder belangrijk. Wel moet ie een poelie voor een v-riem hebben.

Mijn broer werkt in een auto-onderdelenzaak. Er zijn 2 pompen leverbaar: die met de grote

schroefdraad-aansluiting om de visco (van de recentere motoren) op de draaien en die heeft

een vaste pully en een blikken waaier.

De andere heeft een klein flensje met 4 M8 draadgaten waar de pully op past. Die pomp staat

ook genoteerd als "versterkte versie" en is ook voor de 6 cyl. Volgens de info heeft deze een

gegoten waaier. Ik heb gisteren deze pomp besteld daar m'n "zondagse" Manta door z'n pomp

is gevallen dus één dezer dagen kan ik hier een fotoke plaatsen.

Momenteel heb ik snel-snel een standaard GSI-pomp gemonteerd en desondanks het warme weer

geen problemen gehad tijdens de rondrit dit weekend.

Grtjs.

intussen wordt zoon beetje elke combo geleverd als je op ebay kijkt.

je hebt gewoon de 4 cilinder pompen, en 6 cilinder pompen, beide voor vaste en voor visco vin.

de visco zit met 1 bout(engelse draad?) en de vaste vin zit dacht ik gewoon met 4 boutjes.

heb toen ik opzoek was naar een andere ook nog een pomp gezien met uitwendige schroefdraad, maar dat zou ik niet weten waar dat voor is..

ik zou zeggen kijk even op ebay.de

dan zie je dat er voor zowel 6 cilinder als 4 cilinder pompen zijn, gewoon uitwisselbaar. en daar kun je dan die aansluiting voor pakken welke je nodig hebt. als je elektrische vin hebt zou ik die voor een vaste vin nemen, is het makkelijkst. (even 4 korte boutjes in de poelie en klaar, geen lelijke overtollige delen)

maar als jou 4 cilinder niet genoeg koelt kan het zomaar zijn dat je gewoon ergens iets verstopt hebt in je koel systeem.

keertje doorspoelen met water en soda schijnt goed te werken voor te ontroesten.

ik rijd een 6 cilinder CIH 3.0E op Aruba, met een 4 cilinder waterpomp...de pomp met de 6 scoopen...nu al bijna 1 jaar lang, zonder problemen...

heb inmiddels wel een goede 6 cilinder waterpomp (9 scoopen, gegoten)liggen, die er binnenkort op komt...en dan wordt de 4 cilinder reserve...

wil gewoon even aangeven, dat het best kan, om ze onderling uit te wisselen...:D

origineel gepost door monzaruba

ik rijd een 6 cilinder CIH 3.0E op Aruba, met een 4 cilinder waterpomp...de pomp met de 6 scoopen...nu al bijna 1 jaar lang, zonder problemen...

heb inmiddels wel een goede 6 cilinder waterpomp (9 scoopen, gegoten)liggen, die er binnenkort op komt...en dan wordt de 4 cilinder reserve...

wil gewoon even aangeven, dat het best kan, om ze onderling uit te wisselen...:D

En dat wilde ik dus weten, 6 schoepen of 9 schoepen, bedankt. Heb je er misschien ook en nummer van?

dit is de waterpomp voor de 4 cilinder, die nu moneteel nog op de Monza zit...zonder problemen overigens...:thumbup

DSC01328.jpg

en dit is de waterpomp voor de 6 cilinder, met de 9 schoepen...het GM nummer is 90 136 223 en 2210 334...

deze komt er in de grote vakantie op...als de distributieketting ook wordt vernieuwd...:thumbup

waterpomp6cil001.jpg

waterpomp6cil002.jpg

succes...:thumbup

Dat is ééntje met een blikken waaier, ik denk dat die evengoed werkt

als ééntje mé een gegoten waaier.

En die foto's zijn goed!

Tja, als ik het zo bekijk heb ik ook de indruk dat die met 4 schoepen meer zal doen. Vreemd.....

gisteren was de bestelling binnen,moest nog wachten achter een 9 inch koppeling.

De waterpomp is identiek als die ik uit het blok heb gevezen, beiden met een gegoten

waaier met 12 vinnen en een flens met de 4 schroefdraadgaten.

IMG_2183.jpg

IMG_2181.jpg

Verder stond er ook op de verpakking vermeld dat het ook voor de 6pitter goed is.

Terug
Naar boven