• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Welke versnellingsbak 2.2Dti cabrio uit 2003

Dag allen,

De versnellingsbak van mijn Astra G 2.2Dti Cabrio (bertone) uit 2003 doet al een tijd moeilijk. Hij heeft dan ook al 275.000km op de teller.

Eerst begon hij af en toe uit 5e te springen bij het vertragen. Nu gaat hij helemaal niet meer in 5, en moeilijk in 1 en 2. Verder schakelt hij van en naar elke versnelling met horten en stoten. Vervangen lijkt me de beste oplossing. Maar daarover heb ik enkele vragen.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik met zekerheid kan weten welke versnellingsbak ik nodig heb (F35? F25? F23?) Ik lees verschillende dingen op internet.

Ik kan nergens op het eerste zicht een code zien staan op de bak (er is dan ook weinig ruimte rond) en zou liefst eerst een nieuwe (tweedehands) bak hebben voor ik hem demonteer. Dan moet ik de auto niet te lang missen. Momenteel rij ik rond zonder z'n 5, wat redelijk te doen is. Maar voor het verbruik niet ideaal.

En verder… Kan de bak er onderuit zonder de motor eruit te halen? Ik heb de ruimte en het materiaal wel, maar het zou vast heel wat aanbouwdelen demonteren schelen.

En… Moest iemand een juiste bak in de aanbieding hebben… Dan hou ik me wel aanbevolen.

Alvast bedankt,

Dimitri

Weet je zeker dat het de bak betreft??

hoeveel speling zit er op het vschakelmechaniek van de versnellingspook??

Baktype: F35WR code UU, maar kan ook met andere schakelstang F35's gewisseld worden.

meer info hier: http://www.opel-infos.de/getriebe/f35.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem

Bedankt voor je reactie. Jammer, die bakken lijken niet voor het grijpen te liggen.

Ik ben trouwens niet zeker. Mijn eerste gedacht was het mechanisme, tot een second opinion zei dat hij daar zwaar over twijfelde.

Enkele dingen die ik heb bekeken:

-als ik onder de motorkap aan het mechanisme trek en duw (boven/onder) beweegt het enkele centimeters

-bij het schakelen moet ik de pook flink vooruitduwen om hem in versnelling te krijgen.

-de pook voelt zeer sponzig, in elke versnelling. Geen 'direct' gevoel

-koppeling 'lijkt' goed te werken. Slipt niet, ook niet bij serieus doortrekken. Ze is wel zwaar, en ontkoppelt met relatief ver ingetrapte pedaal (tegenover focus van mijn vriendin)

-Als iemand in de auto zit, en de auto in 5e probeert te schakelen komt er geen 'klik', en zie ik dat het schakelmechanisme naar boven plooit aan de versnellingsbak. Ik nam aan dat dat normaal is door de rubber ophanging.

-Als ik vanuit stilstand in 5 schakel (zeer hard tegen de pook blijf duwen) en ik laat de koppeling los, dan 'wil' hij vertrekken, maar voor de auto effectief in beweging komt schiet hij eruit.

En... de eerste symptomen waren het uit 5e springen. Eerst af en toe, later vaker tot hij er nu niet meer in wil.

Dimitri

Weet je zeker dat het de bak betreft??

hoeveel speling zit er op het vschakelmechaniek van de versnellingspook??

Baktype: F35WR code UU, maar kan ook met andere schakelstang F35's gewisseld worden.

meer info hier: http://www.opel-infos.de/getriebe/f35.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem

ik hoor dat er wel speling op het mechaniek zit, verhelp dat eerst maar eens, dat kan al VEEL verschil maken.

willem

Bedankt voor je reactie. Jammer, die bakken lijken niet voor het grijpen te liggen.

Ik ben trouwens niet zeker. Mijn eerste gedacht was het mechanisme, tot een second opinion zei dat hij daar zwaar over twijfelde.

Enkele dingen die ik heb bekeken:

-als ik onder de motorkap aan het mechanisme trek en duw (boven/onder) beweegt het enkele centimeters

-bij het schakelen moet ik de pook flink vooruitduwen om hem in versnelling te krijgen.

-de pook voelt zeer sponzig, in elke versnelling. Geen 'direct' gevoel

-koppeling 'lijkt' goed te werken. Slipt niet, ook niet bij serieus doortrekken. Ze is wel zwaar, en ontkoppelt met relatief ver ingetrapte pedaal (tegenover focus van mijn vriendin)

-Als iemand in de auto zit, en de auto in 5e probeert te schakelen komt er geen 'klik', en zie ik dat het schakelmechanisme naar boven plooit aan de versnellingsbak. Ik nam aan dat dat normaal is door de rubber ophanging.

-Als ik vanuit stilstand in 5 schakel (zeer hard tegen de pook blijf duwen) en ik laat de koppeling los, dan 'wil' hij vertrekken, maar voor de auto effectief in beweging komt schiet hij eruit.

En... de eerste symptomen waren het uit 5e springen. Eerst af en toe, later vaker tot hij er nu niet meer in wil.

Dimitri

Zal ik doen. Een bijkomend vraagje.. want de ruimte is zéér krap. Ontstaat de speling meestal bij de scharnierpunten, aan de pook of eerder door bijvoorbeeld een losgetrilde bout ofzo? Het lijkt me alsof ik flink wat ga moeten demonteren om tot bij de mechaniek te komen, maar als er dingen zijn die ik kan proberen om alvast dingen uit te sluiten (eens proberen door het mechanisme stabieler te maken met een kabelbinder of zoiets)

ik hoor dat er wel speling op het mechaniek zit, verhelp dat eerst maar eens, dat kan al VEEL verschil maken.

willem

pennetje die de stang met de bak verbind, het mechaniek zelf, en de pook kunnen allemaal speling vertonen..

Willem

Zal ik doen. Een bijkomend vraagje.. want de ruimte is zéér krap. Ontstaat de speling meestal bij de scharnierpunten, aan de pook of eerder door bijvoorbeeld een losgetrilde bout ofzo? Het lijkt me alsof ik flink wat ga moeten demonteren om tot bij de mechaniek te komen, maar als er dingen zijn die ik kan proberen om alvast dingen uit te sluiten (eens proberen door het mechanisme stabieler te maken met een kabelbinder of zoiets)

pennetje die de stang met de bak verbind, het mechaniek zelf, en de pook kunnen allemaal speling vertonen..

Willem

Terug
Naar boven