• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker

Beste leden,

Ik heb een zestal maand geleden een Rockford Fosgate sound solution SSK600 audiosysteem voor m'n 2004 Opel Corsa C gekocht. Dit houd in:

- versterker: Rockford Fosgate R300-4, 4x50W/4ohm of 4x75W/2ohm, Variabele 12dB variabele Lowpass 50-250Hz, 12dB vaste High Pass vanaf 80Hz en Punch Bass.

- subwoofer: Rockford Fosgate Prime Subbox R1L-1X12, 300 mm Subwoofer, 150/300 Watt RMS/MAX, impendatie 4 Ohm.

- speakers: Rockford Fosgate Prime R1653/ R1675,16,5 cm Triax Systeem, 40/80 Watt RMS/MAX, 48Hz-22kHz, 89 dB.

- bekabeling: Rockford Fosgate Prime Kabel set RFK10, 1 Power & 1 ground Kabel 10mm², 2 RCA Sterio Kabel, 1 remote kabel 0,5mm²,1 AFS Fuseholder met 40 A Fuse.

Autoradio is een Pioneer DEH-1500UB.

Thuis aangekomen met m'n pakket en direct ermee aan de slag. Het is mijn eerste muziekinstallatie dus ik heb hiermee nog geen enkele ervaring in verband met het installeren en aansluiten. Ik heb de versterker aan de achterkant van mijn subwoofer vastgemaakt, dit leek me praktisch, of kan dit een probleem veroorzaken ?

Vervolgens sluite ik de kabels aan volgens het plan:

- Voeding +12V met zekering dicht bij batterij & massa van de versterker

- De speakers die ingebouwd zitten in m'n hoedenplank aangesloten op elk op één kannaal

- De subwoofer zit in de koffer en is gebrugd aangesloten

- Remote kabel aangesloten aan mijn Radio

Maar toen ik de RCA kabels wou aansluiten kwam ik mijn eerste probleem tegemoet... ik heb 2 RCA kabels, dus 4 tulpstekkers die moeten aangesloten worden op mijn versterker, maar ik heb maar 1 RCA uitgang aan mijn Headunit.

De dag erna heb ik 2 RCA Y splitters gekocht en zo kan ik de 2 RCA Kabels omzetten naar 1 RCA aansluiting voor mijn radio. Alles was aangesloten en ik ging mijn installatie testen. Het resultaat was helemaal niets + een brandend rood 'protect' lampje... Komt het doordat ik van 2 RCA kabels 1 gemaakt heb of is dit geen probleem ?

Ook vermoed ik dat m'n massa niet sterk genoeg is... ik zal hem vastmaken aan het ijzer van de gordelpunten, en die plek eerst vlakschuren zodat er geen verf meer aanhangd voor betere geleiding, dat zou volgens mij wel een goede massa moeten zijn?

Het klinkt misschien een domme vraag -ik ben hier om bij te leren- maar wat moet ik doen met m'n 2 originele speakers in de voordeuren en de 2 originele speakers naast de hoedenplank ? Moet er 1 van deze ook aangesloten worden op de versterker om het geheel te kunnen doen werken of laat ik deze zoals ze zijn?

Iedereen die me wil helpen met mijn muziekinstallatie, reageer hier dan aub.

Ik ben een beginner op het vlak van caraudio dus alle soorten tips en uitleg zouden me een groot plezier doen! Ik werk er liever met zekerheid aan in plaats van te experimenteren :-)

SAMENGEVAT:

- versterker aan subwoofer vastgemaakt, probleem ?

- 2 RCA aansluitingen op versterker -> Y splitters -> 1 RCA aansluiting radiouitgang, probleem ?

- Hoe weten of je goed massapunt hebt ?

- Wat met originele autospeakers ?

Hopelijk raakt mijn audiosysteem nu eindelijk geïnstalleerd nu ik er tyd voor heb en nu ik dit forum gevonden heb :-)

Met Vriendelijke Groeten,

Cédric

Terug
Naar boven