• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

x16szr kop of distributie-probleem

Beste mede-opelers,

Ik heb een probleem met mijn x16szr motor.

Motor is bevroren geweest (koelwater), daarna warm gelopen.

Vriesstop eruit gevlogen.

Nu heb ik voordat ik de kop gedemonteerd heb, de compressie gemeten en alle cilinders waren gelukkig nog ok. (allemaal tussen de 10 en 11 bar)

Kop laten vlakken, alle pakkingen, riemen enzovoorts vervangen.

Motor opnieuw terug opgebouwd, distributie op tijd, waterpomp vervangen en thermostaat...

Vandaag de motor gestart.

Deze sloeg allereerst moeilijk aan (logisch als alle benz leidingen enz droog staan), vervolgens loopt de motor belachelijk slecht.

Hij schokt als de pest, enkel als (met grote moeite) het toerental opgevoerd wordt lijkt hij goed te lopen. Gas los laat hem vervolgens afslaan.

Tevens last van backfire.

Enigste wat ik kan bedenken is dat de distributie toch niet goed op tijd zou staan.

Echter zou hij dan op hogere toeren ook problemen moeten geven lijkt mij.

Distributieriem staat afgesteld met de merktekens op de juiste posities.

Wie o wie heeft er nog ideeën, waar ik mogelijk overheen kijk?

Groetjes Werner

alles is uit elkaar geweest? bouggie kabels op de juiste plek? weet je zeker dat alles op tijd staat? 1 tandje kan al een verschil geven..

alles is uit elkaar geweest? bouggie kabels op de juiste plek? weet je zeker dat alles op tijd staat? 1 tandje kan al een verschil geven..

Ik ben automonteur geweest (9 jaar geleden), dus ik weet idd dat 1 tandje verschil problemen zou kunnen geven.

Vandaar de vraag of ie missch toch niet precies op tijd staat.

Die vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar missch heeft iemand een foto o.i.d. van hoe de poelies moeten staan.

Anders zou ik zelf even een kiekje kunnen schieten en hier plaatsen.

Qua bougiekabels, die heb ik allemaal laten zitten. (dwz: niet los gehad van de ontstekings module)

Kapotte bougies door hitte heb ik nooit van gehoord, maar klinkt plausibel...

Alleen backfire kan ik hiermee niet rijmen.

Een vriesstop (of vorstplug zoals sommigen het ook wel noemen) zorgt ervoor dat je blok niet kapot vriest.

Als water bevriest zet dit uit en dat ijs drukt dan die stop eruit, ipv dat je blok scheurt...

Bedankt voor de snelle reacties tot zover iig...

Ga straks of morgen de compressie nog maar eens meten, dan weet ik iig zeker dat het daar niet aan ligt.

(of juist wel :D )

Ik ben automonteur geweest (9 jaar geleden), dus ik weet idd dat 1 tandje verschil problemen zou kunnen geven.

Vandaar de vraag of ie missch toch niet precies op tijd staat.

Die vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar missch heeft iemand een foto o.i.d. van hoe de poelies moeten staan.

Anders zou ik zelf even een kiekje kunnen schieten en hier plaatsen.

Qua bougiekabels, die heb ik allemaal laten zitten. (dwz: niet los gehad van de ontstekings module)

Kapotte bougies door hitte heb ik nooit van gehoord, maar klinkt plausibel...

Alleen backfire kan ik hiermee niet rijmen.

Een vriesstop (of vorstplug zoals sommigen het ook wel noemen) zorgt ervoor dat je blok niet kapot vriest.

Als water bevriest zet dit uit en dat ijs drukt dan die stop eruit, ipv dat je blok scheurt...

Bedankt voor de snelle reacties tot zover iig...

Ga straks of morgen de compressie nog maar eens meten, dan weet ik iig zeker dat het daar niet aan ligt.

(of juist wel :D )

Ow ja,

De motor heeft trouwens nog wel gelopen na het warmlopen.

Dus een kapotte bougie door de hitte lijkt mij dan niet het geval...

Ow ja,

De motor heeft trouwens nog wel gelopen na het warmlopen.

Dus een kapotte bougie door de hitte lijkt mij dan niet het geval...

de markering die op het krukastandwiel staat moet naar beneden wijzen en ,die op het nokkenastandwiel moet naar boven wijzen.

als het goed is staan er ook op de distributie kap markeringen ,daar moet die mee gelijk staan.

de markering die op het krukastandwiel staat moet naar beneden wijzen en ,die op het nokkenastandwiel moet naar boven wijzen.

als het goed is staan er ook op de distributie kap markeringen ,daar moet die mee gelijk staan.

Precies zoals ik d8 idd...

Bovenaan zit er een V-vormige inkeping in de kap, waar de inkeping in de nokkenas-poelie mee gelijk moet staan.

Onderaan zit een kleine inkeping in de kap en een pijltje op de krukas-poelie.

Dit staat helemaal juist en ook de spanrol en waterpomp staan goed...

Riemspanning is in orde, maar dat zou geen effect mogen hebben op de loop van de motor, enkel op slijtage...

Zojuist geprobeerd mn compressie te meten, maar de accu is leeg nu :swear

Morgen krijg ik ff assistentie in de vorm van familie met een lopende wagen en dus een goeie accu.

Dan nogmaals mn compressie bekijken, dan weten we weer meer.

Er is een kleine kans dat ik tijdens het aanhalen van de kopbouten een klep(steel) verziekt heb, aangezien ik de nokkenas toen nog niet op tijd had staan.

In dat geval kan het hele spul dus weer uit elkaar en zou ik me ogen uit me kop schamen.

Lees hier alleen wel verhalen dat de kleppen bij een szr de zuigers nooit zouden raken.

Het zou wel het backfire-en kunnen verklaren...

Ik zal even kijken of ik snel nog wat fotookes kan plaatsen...

Iemand een idee hoe ik die naar dit forum kan uploaden?

Ben best bekend met computers, maar niet met fora...

Vast bedankt...

Precies zoals ik d8 idd...

Bovenaan zit er een V-vormige inkeping in de kap, waar de inkeping in de nokkenas-poelie mee gelijk moet staan.

Onderaan zit een kleine inkeping in de kap en een pijltje op de krukas-poelie.

Dit staat helemaal juist en ook de spanrol en waterpomp staan goed...

Riemspanning is in orde, maar dat zou geen effect mogen hebben op de loop van de motor, enkel op slijtage...

Zojuist geprobeerd mn compressie te meten, maar de accu is leeg nu :swear

Morgen krijg ik ff assistentie in de vorm van familie met een lopende wagen en dus een goeie accu.

Dan nogmaals mn compressie bekijken, dan weten we weer meer.

Er is een kleine kans dat ik tijdens het aanhalen van de kopbouten een klep(steel) verziekt heb, aangezien ik de nokkenas toen nog niet op tijd had staan.

In dat geval kan het hele spul dus weer uit elkaar en zou ik me ogen uit me kop schamen.

Lees hier alleen wel verhalen dat de kleppen bij een szr de zuigers nooit zouden raken.

Het zou wel het backfire-en kunnen verklaren...

Ik zal even kijken of ik snel nog wat fotookes kan plaatsen...

Iemand een idee hoe ik die naar dit forum kan uploaden?

Ben best bekend met computers, maar niet met fora...

Vast bedankt...

Is een vrijloper dus maakt niet uit als die niet goed stond. Ik denk dat door warmlopen toch wat krom is getrokken zoals zuiger, drijfstang of cylinderbus waardoor hij rot loopt.

Is een vrijloper dus maakt niet uit als die niet goed stond. Ik denk dat door warmlopen toch wat krom is getrokken zoals zuiger, drijfstang of cylinderbus waardoor hij rot loopt.

Zo goed mogelijk op tijd draaien voor je de kop eraf haalt, is mij altijd geleerd.

Kop alleen gevlakt, of ook afgeperst en kleppen geslepen?

Zo goed mogelijk op tijd draaien voor je de kop eraf haalt, is mij altijd geleerd.

Kop alleen gevlakt, of ook afgeperst en kleppen geslepen?

@Haasje:

De één zegt idd dat dit een vrijloopmotor is, de ander zegt weer van niet.

Zeker wil ik je expertise niet in twijfel trekken, maar tis hetzelfde verhaal als over vervangingstermijnen qua distr.riemen.

Ook daar zie ik nogal wat meningsverschillen in.

Op dat gebied stel ik altijd maar, bij twijfel altijd vervangen, dan ben je op tijd.

Daarom wil ik ook de discussie niet aangaan of het nu wel of geen vrijloopmotor is.

Als morgen mijn compressie niet in orde blijkt, zijn er 2 opties in mijn optiek.

Ofwel, de riem staat niet op tijd en de inlaatkleppen worden te vroeg geopend (reden backfire)

Ofwel, één of meer klepstelen hebben toch een tikje gehad.

Bij beide opties zal de riem er weer af moeten en zal ik gelijk gaan kijken of ie vrij loopt of niet.

Het zou kunnen zijn misschien dat ie aanvankelijk vrijloopt, maar het revisie-bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken werd mij verteld dat de kop aardig krom was en hij goed kon zien dat ie erg warm geweest is.

Aan de kop kon ik zien dat er behoorlijk wat materiaal verwijderd is bij het vlakken.

Zou het zodoende niet mogelijk zijn dat daardoor de kleppen nu wél de zuigers kunnen raken?

Tevens, de motor heeft goed gelopen na het warmlopen (en daarna afkoelen). Compressie was ook op alle cilinders goed/hetzelfde.

@camper:

Ik moet zoals gezegd eerst bezien of dit probleem nu ligt aan de kop of aan het onderblok.

Zoals Haasje zegt; mogelijk is het onderblok toch te heet geworden.

Dat verhaal wil ik zeker nog niet uitsluiten, maar moet dus eerst e.e.a. gaan meten en controleren.

Is de kop waarover je het hebt helemaal ok?

Is deze reeds gevlakt en wat wil je ervoor hebben indien dit toch het probleem zal zijn?

grtz...

Terug
Naar boven