Heb dus bij mijn X16XE echt een behoorlijk olieverbruik. Sinds 1 week dampt het behoorlijk blauw/wit en verbruikt ie echt veel te veel.
Heeft nu 165.000 gelopen. Of de koppakking recent vervangen is weet ik niet.
Wat heb ik al getest:
- Koude start blok op 3000 toeren houden 10 sec: Geen rook.
Zou die dan flink gaan dampen zouden het de zuigerveren kunnen zijn?
- Warm blok 10 minuten laten draaien dan een dot gas, geeft een behoorlijke blauw witte rookpluim
Duidt op de klepseals?
- Compressie test alle cilinders 12.5 bar
- Cilinder 4 had aan de rand van de zuiger een plasje olie liggen. Kon alleen niet de cilinderwanden bekijken.
- Geen overmatige carterdruk of geeft wel een klein briesje uit de peilstok als je je hand er boven houdt. Blok loopt verder zeer netjes.
Geen rare bijgeluiden oid
- Verbruikt geen koelwater en is mooi schoon
Ik zit dus te denken aan een inwendige lek tussen een oliekanaal en cilinder 4, of de kleprubbers die helemaal gaar zijn?
Kan ik er vanuit gaan dat mijn zuigerveren en olieschraapveren nog goed zijn na bovenstaande tests? Dan ga ik zsm een pakkingset, incl nieuwe kopbouten en klepseals bestellen. Neem ik gelijk een nieuwe riemenset + wp mee.
Alvast dank!
Filmpje van de rook:
[Koude motor]
[youtube:3bvufyj9]
Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:
Het gepruttel wat je hoort is een ophangsteun van de uitlaat die wat tegen de balk achter rammelt
Heeft nu 165.000 gelopen. Of de koppakking recent vervangen is weet ik niet.
Wat heb ik al getest:
- Koude start blok op 3000 toeren houden 10 sec: Geen rook.
Zou die dan flink gaan dampen zouden het de zuigerveren kunnen zijn?
- Warm blok 10 minuten laten draaien dan een dot gas, geeft een behoorlijke blauw witte rookpluim
Duidt op de klepseals?
- Compressie test alle cilinders 12.5 bar
- Cilinder 4 had aan de rand van de zuiger een plasje olie liggen. Kon alleen niet de cilinderwanden bekijken.
- Geen overmatige carterdruk of geeft wel een klein briesje uit de peilstok als je je hand er boven houdt. Blok loopt verder zeer netjes.
Geen rare bijgeluiden oid
- Verbruikt geen koelwater en is mooi schoon
Ik zit dus te denken aan een inwendige lek tussen een oliekanaal en cilinder 4, of de kleprubbers die helemaal gaar zijn?
Kan ik er vanuit gaan dat mijn zuigerveren en olieschraapveren nog goed zijn na bovenstaande tests? Dan ga ik zsm een pakkingset, incl nieuwe kopbouten en klepseals bestellen. Neem ik gelijk een nieuwe riemenset + wp mee.
Alvast dank!
Filmpje van de rook:
[Koude motor]
Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:
Het gepruttel wat je hoort is een ophangsteun van de uitlaat die wat tegen de balk achter rammelt