• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16XEL Aanzuig traject + Carterventilatie

blue-mission

Post weinig
Beste leden, hier een vraagje van mijn kant,

ik heb een x16xel (astra g ) ik heb een cold air intake ( gesloten systeem dus )

en aan het eind van de buis die naar je gasklephis gaat, zit een extra resevoir, die maar op 1 pijpje open is,

weet iemand het nut hier van ? + effect als je deze weg haalt, zelf lijkt me dit een betere flow te geven,

ook wil ik mijn carterventilatie, loskoppelen van het gasklephuis, om vervuiling te voorkomen

en hier zn klein filtertje of een catchcan op de zetten.

iemand hier ervaringen mee ?

alvast bedankt

Een zo recht mogelijke buis zonder doodlopende dingen, altijd goed.

Catchtank ipv los filter. Staat stukken schoner op denduur.

er zitten op dit soort motoren meer rare aftakkingen (volgens mij resonantiebuizen) van het inlaat traject als je deze weg haalt en netjes dicht maakt dan reageert de motor al een stuk beter, allemaal ecopech

ik ga denk ik, een mooie ALU of RVS pijp maken naar het luchtfilter, en maak hier zelf wel weer de lmm in dan,

de vacuum van de carterventilatie, laaat ik gewoon zitten op het gasklephuis ( evt ook nog met een olieafscheider er tussen ),

en de grote slang, naar een catchcan met een filter er op.

Een zo recht mogelijke buis zonder doodlopende dingen, altijd goed.

Catchtank ipv los filter. Staat stukken schoner op denduur.

nu het resevoir er afgechopt, en loopt voor mn gevoel wel beter ( buis dichtgesmolten met een stukje plastic van wat je overhoud, ) en ook de EGR afgedopt,

krijg alleen na behoorlijk doorhalen mm lampje,

heb de egr volledig afgedopt, misschien 1 van de gaten openlaten ?,

luchttraject ga ik nog een keer knap doen met alu buizen, tegelijk met het aanpassen van de carterventilatie

er zitten op dit soort motoren meer rare aftakkingen (volgens mij resonantiebuizen) van het inlaat traject als je deze weg haalt en netjes dicht maakt dan reageert de motor al een stuk beter, allemaal ecopech

@Corsa_GSi wrote:Bij de X16XE moest je altijd bij het afdoppen van de EGR het gat voor de plunjer / zuiger juist open laten!

Bij de X16XE hoeft dit niet!!

Bij de nieuwe generatie X16XEL (EGR rechts naast kleppendeksel) wel.

plunjer opent naar binnen bij de X14XE / X16XE / X16XEL generatie 1

Willem

ik ga denk ik, een mooie ALU of RVS pijp maken naar het luchtfilter, en maak hier zelf wel weer de lmm in dan,

de vacuum van de carterventilatie, laaat ik gewoon zitten op het gasklephuis ( evt ook nog met een olieafscheider er tussen ),

en de grote slang, naar een catchcan met een filter er op.

nu het resevoir er afgechopt, en loopt voor mn gevoel wel beter ( buis dichtgesmolten met een stukje plastic van wat je overhoud, ) en ook de EGR afgedopt,

krijg alleen na behoorlijk doorhalen mm lampje,

heb de egr volledig afgedopt, misschien 1 van de gaten openlaten ?,

luchttraject ga ik nog een keer knap doen met alu buizen, tegelijk met het aanpassen van de carterventilatie

@Corsa_GSi wrote:Bij de X16XE moest je altijd bij het afdoppen van de EGR het gat voor de plunjer / zuiger juist open laten!

Bij de X16XE hoeft dit niet!!

Bij de nieuwe generatie X16XEL (EGR rechts naast kleppendeksel) wel.

plunjer opent naar binnen bij de X14XE / X16XE / X16XEL generatie 1

Willem

Terug
Naar boven