• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

1.9 cdti bokt

alio79

Post weinig
Hallo mede-forummers,

Ik heb al een tijdje het volgende probleem:

Exact tussen 2500-3000 toeren in zijn 2 bokt de auto ontzettend. Daarmee bedoel ik als ik wat gas geef (want dan merk je het het meest) lijkt het alsof de auto versnelt, inhoudt, versnelt, inhoudt. En precies bij 3000 toeren doet hij het weer normaal. Ik heb een Z19DT 1.9 CDTI Opel Signum, 136.000 km op de teller.

Overige klachten (misschien samenhang):

Zwarte constante rook bij vollast hoog in de toeren (flink optrekken op de snelweg).

Naar mijn gevoel hoog verbruik (1 op 14 zeer rustige rijstijl, 80% stadsverkeer),

Slecht startende motor bij een tijdje stilstaan (meestal als het buiten +6 graden is geweest en min 12 uur stilgestaan).

Auto wordt niet (snel) warm, interieur wel maar auto blijft op 74 graden steken. record was 84 graden bij 1,5 uur constant rijden.

Volgens dealer is de EGR ok, verder geen foutcodes, batterij ok, bougies vervangen, geen vacuumprobleem en verstuivers vervangen.

Mijn vermoedens:

- LMM,

- EGR,

- Thermostaat.

Iemand enig idee?

Je EGR is aan het overlijden denk ik !

Tenminste... als ik kijk naar de klachten van zwarte rook en hoger verbruik. Hij is nog niet stuk, want anders krijg je een foutcode bij het uitlezen.

Thermostaat mag je ook vervangen, want dat is een veel voorkomend probleem bij de 1.9 CDTi's.

De motor mag bij een beetje inspanning toch wel tussen de 85 en 90 graden uitkomen.

Een Egr-klep kost bij de dealer zo'n 180 euro.

De thermostaat ( vernieuwde versie ) kost 74 euro ! ( allemaal excl. inzetten ! )

Ik hoop dat je er wat mee kan !

Je EGR is aan het overlijden denk ik !

Tenminste... als ik kijk naar de klachten van zwarte rook en hoger verbruik. Hij is nog niet stuk, want anders krijg je een foutcode bij het uitlezen.

Thermostaat mag je ook vervangen, want dat is een veel voorkomend probleem bij de 1.9 CDTi's.

De motor mag bij een beetje inspanning toch wel tussen de 85 en 90 graden uitkomen.

Een Egr-klep kost bij de dealer zo'n 180 euro.

De thermostaat ( vernieuwde versie ) kost 74 euro ! ( allemaal excl. inzetten ! )

Ik hoop dat je er wat mee kan !

Is er nog een goedkoper adresje voor een nieuwe EGR klep?

Ik zat te denken: als ik nou het stekkertje van de EGR eraf haal en dan een stukje ga rijden...moet ik dan verbetering merken? Of gaatie dan in noodloop? En krijg ik geen problemen met ECU meldingen en foutcodes?

Lijkt me wel de juiste controle van EGR klep.

LMM: ik weet nog uit mijn TDI verleden dat 'we' standaard de Bosch LMM vervingen door Pierburg LMM. Dat was altijd al prijsschieten.

Is dit nu hetzelfde bij Opel? Of zijn die Bosch dingen voor Opel en tegenwoordig net zo goed/ verbeterd?

Is er nog een goedkoper adresje voor een nieuwe EGR klep?

Ik zat te denken: als ik nou het stekkertje van de EGR eraf haal en dan een stukje ga rijden...moet ik dan verbetering merken? Of gaatie dan in noodloop? En krijg ik geen problemen met ECU meldingen en foutcodes?

Lijkt me wel de juiste controle van EGR klep.

LMM: ik weet nog uit mijn TDI verleden dat 'we' standaard de Bosch LMM vervingen door Pierburg LMM. Dat was altijd al prijsschieten.

Is dit nu hetzelfde bij Opel? Of zijn die Bosch dingen voor Opel en tegenwoordig net zo goed/ verbeterd?

Storing vind ik niet erg zolang de storing weer weggaat als ik het stekkertje terug doe van de EGR. Is dat ook zo?

Of is het geen oplossing/ methode om de werking van de EGR te checken?

Storing vind ik niet erg zolang de storing weer weggaat als ik het stekkertje terug doe van de EGR. Is dat ook zo?

Of is het geen oplossing/ methode om de werking van de EGR te checken?

is die 3e verstuiver modificatie niet van toepassing, daarbij lees ik ook altijd dat ie bokt tussen en 2500 en 3000 toeren

is die 3e verstuiver modificatie niet van toepassing, daarbij lees ik ook altijd dat ie bokt tussen en 2500 en 3000 toeren

Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

Deze auto is van 2005 niet bij de dealer geweest na 2006/2007 schat ik in.

Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.

Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.

Een EGR klep moet je gewoon halen bij een automatrialen zaak. Als je zelf een beetje handig bent heb je um zo vervangen.

Als je wilt kan ik je er nog wel bij helpen mits je bereid bent om naar de Kop van Noord Holland te komen.

Een EGR klep moet je gewoon halen bij een automatrialen zaak. Als je zelf een beetje handig bent heb je um zo vervangen.

Als je wilt kan ik je er nog wel bij helpen mits je bereid bent om naar de Kop van Noord Holland te komen.

[rquote=1876556&tid=143224&author=alio79]Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.[/rquote]

je kan het zien aan de 2 witte draadjes die in je 3e injector verdwijnen. Als het geen witte zijn dan is de mod niet uitgevoerd, want die kleur had de reparatie-kit !

[rquote=1876556&tid=143224&author=alio79]Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.[/rquote]

je kan het zien aan de 2 witte draadjes die in je 3e injector verdwijnen. Als het geen witte zijn dan is de mod niet uitgevoerd, want die kleur had de reparatie-kit !

Ja klopt....de stekkers zijn ook anders, blauw ipv geel/groen (ik heb de zoek functie gebruikt).....

Morgen ga ik de thermostaat en de EGR doen, kijken wat er gebeurd, ik kijk ook meteen of de mod is uitgevoerd.

Terug
Naar boven