[rquote=1840128&tid=140222&author=belgian oldie]zeer mooi gedaan en bedankt om dit idee te delen [/rquote]
Dank je wel, tja je probeert eens wat heh....
[rquote=1840128&tid=140222&author=belgian oldie]
juist een klein vraagje waarom heb je de tweeter mee onderaan ingebouwd en niet bovenaan in het dashbord (is die bevestigd aan de zijkap om ook aan de zijkant vast te staan)
[/rquote]
Het klinkt altijd het beste om speakers zo dicht mogelijk bij elkaar te houden, anders zit je met gigantische fase problemen. Daarvandaan dat veel speakers coax zijn uitgerust, alleen zijn die voor in de auto meestal (altijd) ruk van kwaliteit omdat er geen plaats is gelaten voor een fatsoenlijk filter. Een kwaliteits coax speaker heeft gewoon twee aparte aansluitingen voor de woofer en tweeter om extern te filteren, en auto coax speakers hebben maar één aansluiting en dan van die ranzige elco's om het laag weg te halen. Een echt filter filtert ook het hoog van de onderste speaker er af, maar daar zijn 'dure' spoelen voor nodig.... en die zijn ook relatief groot, dus niet onder te brengen in een glimmend doosje met piepschuim met speakers die iedere idioot met twee linker handen moet kunnen aansluiten zonder fouten te maken. Stel toch eens dat je het laag op de tweeter aansluit! Dan krijg je van die klachten als fabrikant met:"Eerst klonk het heel zacht en toen ik het harder ging zetten kwam er enkel rook uit en had ik nog minder geluid"....weetjewel...
ik gat dit een dezer dagen uittesten en laat zeker iets weten omtrent het behaalde resultaat[/rquote]
Ben zeer benieuwd wat je er van vindt... Had je trouwens al tweeters? Ik zou je die DT-284 zeer sterk aan kunnen bevelen, die zijn echt fantastisch van kwaliteit!
smelt die PVC gemakkelijk rond de baffel en zou dit ook gaan met een hete lucht blazer om verf af te schrapen?[/rquote]
Nou, de speakers voorin zitten standaard al als gegoten in die afsluit doppen die ik het gebruikt. Die doppen zitten namelijk met schroefdraad, als je het gat netjes uitzaagt kun je de speaker vanaf de achterkant er zo inleggen met een beetje kit. Vervolgens schroef je dop met speaker zo tegen de behuizing aan.
De achterste speaker was al net zo ingewikkeld. Gewoon er in drukken, dan klemt hij op de vier punten van de korf in de PVC pijp en vlak voor de bocht zit een riggel. Verder heb ik er gewoon een bak kit in gestort langs de randen van die speaker om hem verder af te dichten. Misschien niet heel elegant, maar het zit van binnen en het dicht het prima af. Dit kun je wellicht netter doen met een pasring...
EDIT: Oh ja, de verfbrander zal ook zeker goed werken, maar blijf de buis goed bewegen, anders krijg je onherroepelijk brandplekken! Zorg ook voor zeer goede ventilatie, want er komen gemene gassen van af!!