• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

15" onder Astra Coupé (vraag met spoed)

RISL

Forumbewoner
Beste forumleden,

Ik ga morgen kijken bij een set winterbanden met 15" stalen velgen. Nu heb ik er verder niet over nagedacht, maar past 15" wel rond de standaard remmen van mijn Astra Coupé?

Ik hoop dat iemand me snel duidelijkheid kan geven, want anders rijd ik morgen voor niets naar de andere kant van NL.

Alvast bedankt.

Okay, dus met een andere remklauwbeugel en andere schijven heb ik al dezelfde remmerij als een OPC?

Hoe weet ik of achter Lucas of Bosch-klauwen heb?

De remmerij van alle 5 gaats modellen is gelijk zelfs de opc's hebben dezelfde klauwen (Nu zijn ze achter wel eens verschillen, maar dat is afhankelijk van het jaartal) Bij de opc's is enkel de remklauwbeugel groter.

Achter zijn de klauwen voor de 4 en 5 gaats modellen ook gelijk. Je hebt daarin twee type lucas en bosch.

Okay, dus met een andere remklauwbeugel en andere schijven heb ik al dezelfde remmerij als een OPC?

Hoe weet ik of achter Lucas of Bosch-klauwen heb?

Zo, afgelopen weekend dus die winterset opgehaald.

M'n reservewiel (weet dus niet of dat het originele reservewiel is) past precies om de remklauw, heb daar ongeveer 5 mm speling).

De winterset (ook 15" staal) past iets ruimer, ongeveer 10 mm speling t.o.v. de remklauw.

M'n reservewiel was dus wel een 15". Past net om de remklauw heen, heb een kleine centimeter speling t.o.v. de velg. De velgen van morgen hebben een iets andere ET-waarde, dus ik hang morgen voor de zekerheid één van die velgen eromheen voordat ik ze aanschaf.

De remmerij van alle 5 gaats modellen is gelijk zelfs de opc's hebben dezelfde klauwen (Nu zijn ze achter wel eens verschillen, maar dat is afhankelijk van het jaartal) Bij de opc's is enkel de remklauwbeugel groter.

Achter zijn de klauwen voor de 4 en 5 gaats modellen ook gelijk. Je hebt daarin twee type lucas en bosch.

Zo, afgelopen weekend dus die winterset opgehaald.

M'n reservewiel (weet dus niet of dat het originele reservewiel is) past precies om de remklauw, heb daar ongeveer 5 mm speling).

De winterset (ook 15" staal) past iets ruimer, ongeveer 10 mm speling t.o.v. de remklauw.

308 mm is van de Astra OPC toch? Die heb ik niet, ik weet dat daar 16" omheen moet. Ik heb er de standaardremmerij nog op zitten. Dus dat is 276 mm in doorsnee, dacht ik?

M'n reservewiel was dus wel een 15". Past net om de remklauw heen, heb een kleine centimeter speling t.o.v. de velg. De velgen van morgen hebben een iets andere ET-waarde, dus ik hang morgen voor de zekerheid één van die velgen eromheen voordat ik ze aanschaf.

308 mm is van de Astra OPC toch? Die heb ik niet, ik weet dat daar 16" omheen moet. Ik heb er de standaardremmerij nog op zitten. Dus dat is 276 mm in doorsnee, dacht ik?

Je kan altijd je reservewiel checken, als dat een thuisbrenger is ligt daar bijna altijd de minimale maat in.

Bedankt voor de tip! :thumb Het is geen thuiskomertje, maar wel een stalen wiel. Zal zo dadelijk in m'n pauze eens gaan controleren. Wordt nog een hele klus, want de kofferbak ligt aardig vol met gereedschap en de LPG-tank steekt er half overheen, dus ben altijd al een kwartier bezig om de reserveband eruit te wrikken.

Je kan altijd je reservewiel checken, als dat een thuisbrenger is ligt daar bijna altijd de minimale maat in.

Terug
Naar boven