Beste leden,
Gisteren de remblokken achter van mijn opel vectra B vervangen.
Vectra B x16xel
bouwjaar 1996
benzine
handgeschakeld
130.000km
Dankzij de how-to (dank!) appeltje-eitje.
Na circa 20/30 kilometer begon de motor echter opeens in te houden,
gingen de lampjes voor ABS en airbag branden en viel de motor uit.
Na opnieuw starten leek er niks aan de hand maar bij het gas geven weer het zelfde effect bij ca 2000 toeren.
Auto rustig naar huis gereden en aan de OPCOM gehangen.
Kreeg een melding P0560 met de opmerking spanning te hoog.
Uit de OPCOM bleek dat de spanning op ca 15,8v (stationair) stond en bij het 2000 toeren opgelopen was tot 17v waarna het airbag/abs lampje (beide dus)verschijnt en toeren terug vallen.
Een beetje Google over de foutcode lijkt erop te wijzen dat dit moet komen door de spanningsregelaar van de dynamo.
Door de timing (zeer kort na het vervangen van de remblokken) ga ik me echter afvragen of het niet gewoon iets kleins is dat ik over het hoofd zie? Is er een verband tussen deze storing en het vervangen van de remblokken of misschien wel de EGR-klep (op advies van de garage om de hoek rij ik nl. zonder de EGR klep, dus stekker eruit)?
Mocht het gewoon toeval zijn, is het dan wel mogelijk de spanningsregelaar voor deze dynamo's apart te vervangen of zou ik dan het geheel moeten vervangen?
Alvast bedankt allen! :thumb
Gisteren de remblokken achter van mijn opel vectra B vervangen.
Vectra B x16xel
bouwjaar 1996
benzine
handgeschakeld
130.000km
Dankzij de how-to (dank!) appeltje-eitje.
Na circa 20/30 kilometer begon de motor echter opeens in te houden,
gingen de lampjes voor ABS en airbag branden en viel de motor uit.
Na opnieuw starten leek er niks aan de hand maar bij het gas geven weer het zelfde effect bij ca 2000 toeren.
Auto rustig naar huis gereden en aan de OPCOM gehangen.
Kreeg een melding P0560 met de opmerking spanning te hoog.
Uit de OPCOM bleek dat de spanning op ca 15,8v (stationair) stond en bij het 2000 toeren opgelopen was tot 17v waarna het airbag/abs lampje (beide dus)verschijnt en toeren terug vallen.
Een beetje Google over de foutcode lijkt erop te wijzen dat dit moet komen door de spanningsregelaar van de dynamo.
Door de timing (zeer kort na het vervangen van de remblokken) ga ik me echter afvragen of het niet gewoon iets kleins is dat ik over het hoofd zie? Is er een verband tussen deze storing en het vervangen van de remblokken of misschien wel de EGR-klep (op advies van de garage om de hoek rij ik nl. zonder de EGR klep, dus stekker eruit)?
Mocht het gewoon toeval zijn, is het dan wel mogelijk de spanningsregelaar voor deze dynamo's apart te vervangen of zou ik dan het geheel moeten vervangen?
Alvast bedankt allen! :thumb