• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

18 inch onder een Zafira-A

2.2 16v

Post weinig
Hallo,

Ik ben van plan om onder mijn Zafira uit 2001 18 inch velgen te monteren (nu 16 inch) weet iemand of dit verstandig is

inverband met rijcomfort en rijeigenschappen??

Als je foto`s hebt van je eigen Zafira met lichtmetaal vind ik altijd leuk om te zien!!

Gr,

Marco.

Dafkes24, bedankt voor de link heb ff gekeken wel handige site ze gaan alleen niet verder als 17 inch :hmmz

Onder de Zafira-A zit toch standaard 15inch :???: Iig onder de Zafira-B zit 16inch.

18inch is te monteren als er gecompenseerd wordt in de hoogte van de band.

bij de B zit standaard 205/55-16 en wordt 225/40-18; een bredere en lagere band.

totale diameter band+16inch = (205x55%)+(16x2,5) = 11,275cm+40cm = 51,275cm.

totale diameter band+18inch = (225x40%)+(18x2,5) = 9cm+45cm = 53cm.

het verschil 53-51,275=1,725cm is acceptabel maar er zijn standaard marges.

Dafkes24, bedankt voor de link heb ff gekeken wel handige site ze gaan alleen niet verder als 17 inch :hmmz

zonder allerlei moeillijke berekeningen, is het antwoord op je 1e vraag simpel, rijcomfort is veel minder met 18'', dat komt door de platte banden die daar op zitten, lage wang is weinig comfort.

de wegligging zal wel sportiever aan voelen.

ik ga dit topic ook ff volgen want ik ben ook op zoek naar andere velgen, minimaal 17''.

greetzz Kim

Onder de Zafira-A zit toch standaard 15inch :???: Iig onder de Zafira-B zit 16inch.

18inch is te monteren als er gecompenseerd wordt in de hoogte van de band.

bij de B zit standaard 205/55-16 en wordt 225/40-18; een bredere en lagere band.

totale diameter band+16inch = (205x55%)+(16x2,5) = 11,275cm+40cm = 51,275cm.

totale diameter band+18inch = (225x40%)+(18x2,5) = 9cm+45cm = 53cm.

het verschil 53-51,275=1,725cm is acceptabel maar er zijn standaard marges.

ZafirArt,

Bedankt :thumb voor de berekening, die standaard marges heb jij zeker toevallig niet?

Of zijn die op te vragen bij een Opel dealer?

zonder allerlei moeillijke berekeningen, is het antwoord op je 1e vraag simpel, rijcomfort is veel minder met 18'', dat komt door de platte banden die daar op zitten, lage wang is weinig comfort.

ik ga dit topic ook ff volgen want ik ben ook op zoek naar andere velgen, minimaal 17''.

greetzz Kim

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ben toch voor orginele 17 inch OPC velgen gegaan omdat:

a. Mijn vrouw er ook veel mee rijd en ik geen gezeur wil over velgen die ik heb uit gezocht en niet lekker rijden:D

b. De 18 inch bijna zeker replica's zouden worden en ik het toch niet echt aan durfde betreft: breuken en kwaliteit

(Chinees) van de velgen.

En mijn Zafira heeft een Irmscher pakket rondom dus vind die OPC' s er wel bijstaan.

ZafirArt,

Bedankt :thumb voor de berekening, die standaard marges heb jij zeker toevallig niet?

@2.2 16v wrote:...

die standaard marges heb jij zeker toevallig niet?

Een goede bandenzaak zal je zeker kunnen vertellen wat de maximale marge is

maar als een soort van leidraad, kun je 1x extra bredere band monteren

dan de standaard maat.

In de berekening kun je zien dat, na mate de band breder wordt ook de hoogte

toeneemt tenzij dat gecompenseerd wordt in lagere percentage.

Als de hoogte toeneemt (en dus de omtrek) geeft dat een afwijking op snelheidsmeter en heeft nadelig effect op versnellingsbak.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ben toch voor orginele 17 inch OPC velgen gegaan omdat:

a. Mijn vrouw er ook veel mee rijd en ik geen gezeur wil over velgen die ik heb uit gezocht en niet lekker rijden:D

b. De 18 inch bijna zeker replica's zouden worden en ik het toch niet echt aan durfde betreft: breuken en kwaliteit

(Chinees) van de velgen.

En mijn Zafira heeft een Irmscher pakket rondom dus vind die OPC' s er wel bijstaan.

@2.2 16v wrote:...

die standaard marges heb jij zeker toevallig niet?

Een goede bandenzaak zal je zeker kunnen vertellen wat de maximale marge is

maar als een soort van leidraad, kun je 1x extra bredere band monteren

dan de standaard maat.

In de berekening kun je zien dat, na mate de band breder wordt ook de hoogte

toeneemt tenzij dat gecompenseerd wordt in lagere percentage.

Als de hoogte toeneemt (en dus de omtrek) geeft dat een afwijking op snelheidsmeter en heeft nadelig effect op versnellingsbak.

@Silver wrote:zonder allerlei moeillijke berekeningen, is het antwoord op je 1e vraag simpel, rijcomfort is veel minder met 18'', dat komt door de platte banden die daar op zitten, lage wang is weinig comfort.

greetzz Kim

ik rijd zelf een zaf B maar de stelling dat de rijcomfort VEEL minder is met 18" is niet zo.

orgineel zat er 16 op de B nu 19" qua rijcomfort merk ik weinig verschil. als je hem ook nog gaat verlagen dan lever je wel veel in.

voor 18" is 40 idd een mooie maat

@Silver wrote:zonder allerlei moeillijke berekeningen, is het antwoord op je 1e vraag simpel, rijcomfort is veel minder met 18'', dat komt door de platte banden die daar op zitten, lage wang is weinig comfort.

greetzz Kim

ik rijd zelf een zaf B maar de stelling dat de rijcomfort VEEL minder is met 18" is niet zo.

orgineel zat er 16 op de B nu 19" qua rijcomfort merk ik weinig verschil. als je hem ook nog gaat verlagen dan lever je wel veel in.

voor 18" is 40 idd een mooie maat

Ik heb daar toch een andere mening over, ik rij al 10jaar met zomer en winter velgen, en merk een duidelijk verschil na het wisselen van grote wielen naar normale standaard velgen, de winter setup rijdt veel comfortabeler.

maargoed bij jou kan dat anders zijn natuurlijk.

Ik heb daar toch een andere mening over, ik rij al 10jaar met zomer en winter velgen, en merk een duidelijk verschil na het wisselen van grote wielen naar normale standaard velgen, de winter setup rijdt veel comfortabeler.

maargoed bij jou kan dat anders zijn natuurlijk.

Terug
Naar boven