• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

2 din Radio in zafira A 2001

Beste Opelfreaks

Na een paar keer een ander merk gereden te hebben nu toch weer terug bij opel

Nu hebben we een Zafira 1.8 16V elegance uit 2001 met 84000 Km aangeschaft met alle boekjes en stempels

Wat een verschil in ruimte met onze voorige auto

Maar omdat we in onze voorige auto een dubbeldin radio hadden aangeschaft wou ik deze ook weer in de opel gaan gebruiken .

Blijkt de zafira aleen de mogelijkheid voor een enkeldins radio te hebben

Dus maar op internet gaan surfen of ik ergens ombouw setjes kan vinden maar dat is er dus niet.

En om nou het hele kachelpaneel van polyester te maken zo als ik wel op internet tegen kwam had ik ook niet veel zin in .

Dan toch maar zelf de stoute schoenen aangetrokken en het maar gewoon probeeren .

in het ergste geval zou ik een ander kachelpaneel moeten regelen

maar het viel allemaal mee in een middagje zat het er allemaal in

Eerst het deel van de onderzijde van de gewoone radio schacht verwijdert (foto1)

1dinaanpassen.jpg

daar na een deel uit het kachelpaneel gezaagd dit ging net goed om dat de kachel knoppen een complete unit is die je kunt verwijderen je komt hier net boven uit (foto2)

kachelpaneelaanpassen.jpg

Uit het dashboard moest er ook een metalen beugel verwijderd worden om dat deze de diepte beperkte (geen foto van)

toen alles na heel veel schuren en snijden paste kon alles weer in elkaar

20110727195057.jpg

Ik moet Nu alleen nog de alarmverlichtingsschakelaar plaatsen omdat deze in het deel zat waar de radio nu zit

Deze wil ik vervangen door die van een opel kadett Type E om dat deze rond is en waarschijnlijk op de plek van de autoaansteker past

Update

Na meerdere sloperijen afgezocht te hebben heb ik er eindelijk een gevonden een alarmschakelaar van een opel kadett type e

nu het onderste deel dat waar de asbak in zit uit de auto gehaald en hier de aansteker uit verwijderd

de schakelaar hoefte bijna niet aangepast te worden en de uitsparing waar de aansteker in zat moest alleen iets ruimer worden

aanstekerverwijdert.jpg

En doordat de schakelaar een ronde rand heeft sluit hij mooi af

kadettschakelaar.jpg

Alleen werd de auto aansteker natuurlijk ook als 12v punt gebruikt voor de telefoon oplader en moest ik deze ddus ergens anders plaatsen nu wordt de asbak bij ons toch niet gebruikt en heb ik hier maar 2 12v aansluitpunten in ingebouwd
12vinvoormaligeasbakh.jpg

En dit is het einresultaat zo als het er nu uit ziet ik moet zeggen dat het me eigenlijk allemaal nog wel is mee gevallen

totaalplaatje.jpg

Dat had ik eerder moeten weten, Netjes gedaan hoor.

Ik zou een dubbeldin gekocht hebben, alleen liep ik tegen het zelfde probleem aan.

Dus is het een enkel din geworden met een klapscherm.

mmmm misschien toch een oer na gaan denken om alsnog de dubbeldin te plaatsen.

Alleen idd even een plekje zoeken voor de schakelaars, ik heb er namelijk 2

Maar dat mag naar mijn idee het probleem niet zijn.

Dat had ik eerder moeten weten, Netjes gedaan hoor.

Ik zou een dubbeldin gekocht hebben, alleen liep ik tegen het zelfde probleem aan.

Dus is het een enkel din geworden met een klapscherm.

mmmm misschien toch een oer na gaan denken om alsnog de dubbeldin te plaatsen.

Alleen idd even een plekje zoeken voor de schakelaars, ik heb er namelijk 2

Maar dat mag naar mijn idee het probleem niet zijn.

het is nu een mooie tijd na laatste post in deze topic.

nu ben ik hetzelfde in mijn zafira a uit 1999 aan het bouwen.

is er iemand hier die mij kan vertellen hoe ik de schakelaar aan moet sluiten

het is nu een mooie tijd na laatste post in deze topic.

nu ben ik hetzelfde in mijn zafira a uit 1999 aan het bouwen.

is er iemand hier die mij kan vertellen hoe ik de schakelaar aan moet sluiten

jup alarmlichten, daar de Zafira multitimer heeft zitten er veel minder draden op..

Ben ook wel benieud eigenlijk.

Willem

jup alarmlichten, daar de Zafira multitimer heeft zitten er veel minder draden op..

Ben ook wel benieud eigenlijk.

Willem

Momenteel lig ik ff in de lappemand, maar zodra ik weer uit de lappemand ben zal ik ff een foto plaatsen.

Ik heb zelf de aansteker verwijderd en een alarmlicht schakelaar van een kadet gebruikt.

Momenteel lig ik ff in de lappemand, maar zodra ik weer uit de lappemand ben zal ik ff een foto plaatsen.

Ik heb zelf de aansteker verwijderd en een alarmlicht schakelaar van een kadet gebruikt.

Het ziet er zeker netjes uit en bied toch wel wat mogelijkheden om een dubbel din te plaatsen

Ik zit alleen na te denken, die 2 knopjes zijn in gebruik bij mij, dit is mijn stoelverwaming (wat ik eigenlijk niet wil missen)

Hoe zou ik die het beste kunnen verplaatsen?

Onder de asbak iets maken?

Het stuk wat je eruit zaagt naar beneden verhuizen?

Terug
Naar boven