• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

2e accu aansluiten

@corsaracer wrote:en daarbij als je de 2de accu gewoon plus op plus en min op min (wat je feitelijk doet) aansluit trekt hij beide accu's leeg als de motor niet draaid.

je zult er dus iets van een scheidingrelais tussen moeten plaatsen die schakelt als de motor gestart word

Dat is niet zo erg ik gebruik alleen me audio als de moter loop

En het gaan om 3 versterkers die ik ga aansluiten, mono versterker 3300Watt en 2 van 1200 wat 4kanaals en alle bij gebrug naar 2 kanaals

@shaktibiharie wrote:@PyroNiels wrote:2de accu dicht bij de versterker werkt VEEL beter als een condensator

Zou het kwaad kunnen als het een hogere ampère heeft dan de 1e accu ?

Geen probleem ;)

Ik heb nog wel een northstar nsb100ft te koop.

Is een platte agm accu met hoge cca.

Indien je intresse hebt pm ff

Eventueel sluit ik hem ook aan voor je.

@PyroNiels wrote:@shaktibiharie wrote:@PyroNiels wrote:2de accu dicht bij de versterker werkt VEEL beter als een condensator

Zou het kwaad kunnen als het een hogere ampère heeft dan de 1e accu ?

Geen probleem ;)

Ik heb nog wel een northstar nsb100ft te koop.

Is een platte agm accu met hoge cca.

Indien je intresse hebt pm ff

Eventueel sluit ik hem ook aan voor je.

Hoeveel zou je er voor moeten hebben? En hoe oud is de accu

Die accu's zijn duur, maar wel heel wat beter als een std autoaccu.

Tis dat ik hem nu nog niet nodig heb omdat de auto niet klaar is. Anders had ik hem wel willen hebben voor dat geld.

Zo één kan gewoon als hoofdaccu?

IK wil hem achterin, met 2 versterkers, een compressor en de gewone startmotor/dynamo. Verder niet veel bijzonders

@Fearless wrote:Die accu's zijn duur, maar wel heel wat beter als een std autoaccu.

Tis dat ik hem nu nog niet nodig heb omdat de auto niet klaar is. Anders had ik hem wel willen hebben voor dat geld.

Zo één kan gewoon als hoofdaccu?

IK wil hem achterin, met 2 versterkers, een compressor en de gewone startmotor/dynamo. Verder niet veel bijzonders

Absoluut geen probleem. :)

Met betrekking tot het aansluiten van een 2e/3e accu, als je verschillende accu's neemt ( verschillende amperages ) zal de een de ander leegtrekken, dit zou voorkomen kunnen worden door vaak de auto te gebruiken ( daily ) en anders een hoofdstroomschakelaar/relais er tussen te zetten, zodat je de kring onderling verbreekt.

Hele goede accu's die ik zelf ook gebruikt zijn de Exide Maxxima's 900DC, ben zelf van plan om 2 van deze achterin weg te werken voor m'n toekomstige upgrade in audio. Kostprijs €200,- vaste prijs. En gebruik nu 1 Exide al ruim 5 jaar voor de startmotor/audio en geeft eigenlijk geen kik.

Wellicht wist je dit al wel, maar gewoon voor de zekerheid:

Om het zaakje tot slot aan te sluiten ( veiligheid ), binnen de eerste 10cm vanaf je 1e accu een zekering te plaatsen, 10cm vóór je je 2e accu bereikt ook af zekeren.

Zoals ik je plannen lees ga je vanuit je eerste accu een 50mm2 kabel naar achter trekken, en die zeker je af met een 200A zekering.

Zo is het mij verteld en geleerd, enige op- en of aanmerkingen zijn welkom.

Dat verschillende amperage elkaar leegtrekt is onzin.

De verbruiker trekt een accu leeg ;)

Voor de rest klopt je gegeven aardig.

Al mag je ook na 50 cm afzekeren.

schema12b-3.jpg

zo zit het bij mij in de auto

2yello top's

1 start accu

en werkt supper goed

Hoezo heb je de massa afgezekerd??

Persoonlijk zou im niet voor yellow tops gaan ;)

Zijn zeer veel accu's voor minder die hun werk vele malen beter doen.

Ga liever voor een goede tweedehands (telecom) agm accu.

Zoals al vaker gezegd; schokbestendig, hoge cca, zeer deep cycle, lage lekstroom, o derhoudsvrij, lange levensduud en nog veel meer voordelen

Terug
Naar boven