Ben een weekend weg geweest dus even niet kunnen reageren
@Vinci wrote:Geen idee wat je al aan de bedrading hebt gecheckt of wat je kennis niveau is van electronica, maar heb je toevallig niet ledjes in je tellerbak gezet ofzo? Hoewel dit niet verklaart dat de dynamo's het in eerste instantie wel goed doen en 14,4V meten, het accu controle lampje in je dash bepaalt de laadstroom die de dynamo levert bij veel oudere auto's. Da's dus wel iets om even goed te controleren! Dat lampje moet minstens 3 watt zijn!
Electronica is niet mijn sterkste kant helaas. Ik heb echter geen ledjes of andere poespas erin, hoort er niet in vind ik

Originele tellerbak zit er ook nog in. Enige wat ik heb is een subwoofer met versterker. De radio verliest wel regelmatig zijn stroom, of hij ploft onder het rijden een keer uit of hij is niet aan te krijgen als ik bijvoorbeeld 's ochtends of na m'n werk in de auto stap. Zo ineens kan ik m wel aandrukken en doet ie het weer een tijdje maar alle zenders is ie wel kwijt.
@Makko wrote:Er komt geen vocht bij/in de dynamo? vinden ze niet zo lekker denk ik.
Vocht lijkt me sterk, niet meer als bij een andere auto in ieder geval.
@Calistro wrote:heb je toevallig audio installatie achterin liggen die redelijk wat stroom weg trekt ??
Subwoofer en versterker liggen er in, maar is gewoon een standaard setje en aangesloten zoals het hoort.
@wim-v6 wrote:Slechte massa verbindingen, dan verbrand die levend..
Willem
Dit zal ik morgen even checken, zal de massastrip van het blok even goed schoon maken/vervangen
@rfbroek wrote:Sorry Wim, maar daar klopt volgens mij niks van.
Toen ik nog jong was en elektriciteitsleer kreeg leerde ik iets anders. Trouwens Vinci, spanningen lopen ook niet, dat zijn stromen (voor de puristen onder ons).
Als de massa slecht is loopt er een lagere stroom of helemaal geen stroom, en al helemaal niet "door de dynamo". Het enige wat kan verbranden bij slechte massa zijn die slechte punten zelf, door de overgangsweerstand.
Theoretisch zou de inductie van de dynamospoel dan piekspanningen kunnen veroorzaken die de spanningsregelaar om zeep helpen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Het probleem kan wel liggen aan massaproblemen, een rotte laadstroomkabel of gewoon een slecht laadstroomrelais (als ie dat heeft) dat niet goed werkt. Dan laadt ie ook niet en meet je inderdaad 12 Volt. En als dat zo is heeft de topic starter drie dynamo's voor niks weggegooid.... :shock:
Als de dynamo's toch echt kapot zijn zou ik aan een slechte accu denken (met een te lage impedantie en dus een te hoge laadstroom), te zware extra verbruikers etc.
Meten is weten zei Oma altijd.
Accu is 2-3 maanden oud en deze werkt gewoon prima, kan m voor de zekerheid testen maar voordat ik de accu heb vervangen (die ergggg oud was) deed ie precies hetzelfde.