• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

95 of 98

Okay als jij dat het beste vind,moet je dat doen als je je daar prettig bij voel,persoonlijk geloof ik niet in die dingen en raad ik mensen aan gewoon Euro 95 te tanken,doe dit al jaren zonder schade.

C30NE heeft Motronic zonder klopsensors ontsteking word niet verstelt enkel de hoeveel brandstof lucht verhouding word optimaal gehouden....Als ie zou pingelen merkt de motor niks,en die lambda sonde heeft niks te maken met pingelen die lambda sonde meet enkel de onverbrande deeltjes benzine/lucht om zodoende meer of minder in te spuiten....En dat heeft geen gevolgen voor pingelen tegen te gaan.

C30SE/J Heeft 2 klopsensorsaan de bestuurders zitten die registreren of ie pingelt en verstelt hier door de ontsteking wat zodat het pingelen op moet houden.

25NE heeft Jetronic systeem en geen kats in de Sennie B net als de 30NE en loopt gewoon op euro 95.

Alle auto's die ik had die reden op 95.

In de zoveel tijd tankte ik eens 98.

Dan kreeg de moter even wat meer power.

Maar ik zeg er wel bij eens in de zoveel tijd dus niet iedere keer.

Want een moter die afgesteld is voor 95 is uitsluitend afgestemd op 95 en niet op 98.

En ik heb nooit problemen gehad, nooit een sleutel op de moter geweest.

Dit is mij ervaring.

Mvg Rebel

Ik heb daar eigenlijk niet zo'n twijfel over. daar wordt in Nederland streng op gekontroleerd, of 98 ook daadwerkelijk 98 is als dat van de pomp je tank in gaat. Daar heb ik per ongeluk nog niet zo heel lang een gesprek overgehad met iemand, die voor Gulf rijdt.

In andere landen buiten de EU, vaak Oost-Europese landen, kan de kwaliteit van de benzine nog wel een fluctueren. Vaak worden daar ook mindere kwaliteit benzines gemengt met betere kwaliteit, hoewel deze praktijken ook daar steeds minder voorkomen, want ook in die landen wordt het wagenpark steeds moderner.

Vroeger was daar de kwaliteit benzine van minder belang, want bijvoorbeeld de motoren van de Russische Ladas konden zowat op alles draaien, tot op kerosine toe. Dat was anders bij de export Lada's, die voor de buitenlandse markt bestemd waren.

Anderzijds is het wel zo, dat de hedendaagse benzine veel minder houdbaar is. Het "vergummingsproces" treedt al op rond de 6 maanden.

Ik ben het voor een keer eens 100% met MR-Turbo eens,op het moment dat der getankt word is het octaan veel hoger dan bv 3 weken in je tank.

Ik heb al zeker 5 maanden dezelfde benzine in de tank omdat ik alleen op benzine start en na 50 meter overschakel op LPG en al vergeet ik soms om de schakelaar om te zetten en kom ik er bv na 4km achter dan loopt ie nog prima op die Euro 95 die ik het laatst heb getankt..

Leuke rekensom, Ron. Ik geloof idd best wel, dat het financieel gezien, lood om oud ijzer is. En het is en blijft een feit, een Monza (of Sennie) is geen economisch zuinigheidswonder, daar moet je de auto niet voor rijden.:):):) Voor die paar duizend km per jaar die ik er mee rij...... Vorig jaar nog geen 7000 mee gereden, en het wordt alleen maar minder, nu ik de Monza alleen nog maar voor toerritten enzo gebruik.

Ach jongens bereken je rijk en voel je gelukkig als je 98 hebt,maar het haalt bij een serie CIH geen drol uit...Spreek zelf uit ervaring en als der hier iemand is die schade heeft gekregen door Euro 95 te tanken mag die zich wel ff melden...

Toch, ik ga 98 blijven tanken hoor, als ik aan de stoplichten sta te wachten dan schud de motor minder hard dan als hij op 95 draait. Voor de rest heb ik nog niet echt verschil gemerkt.

Dan trek de motor maar een uit elkaar,want dat klopt der iets niet,ik zal je wel eens een filmpje maken hoe ik een euro munt op zijn kant op de klepdeksel zet lopend op 95,die al zeker 5 maanden oud is.

Met schudden bedoel ik niet, dat hij echt ligt te bokken. Je kan erbij mij ook een euro op rechtzetten als je wilt. Maar je voelt toch dat ie op 98 zoeter draait.

30E onderblok met 12 gewichten aan de krukas van een A2,

cilinderkop is van een C30NE 177pk 0,4mm gevlakt en injectie systeem is van een A1 en de olie pomp is een 30% meer volume.

maar ik zeg de gek heb een vraag over het "duitse" 100 octaan (v-power)

kan dat kwaad in de 30E? ongeacht dat het duurder is!

en hoe lang blijft dit goed?

Lees dit topic eens helemaal door...

Dan kom je erachter dat het geen kut uitmaakt wat je in die 30E gooit of het nu 95 98 of 100 octaan is...

origineel gepost door Uniek

maar ik zeg de gek heb een vraag over het "duitse" 100 octaan (v-power)

kan dat kwaad in de 30E? ongeacht dat het duurder is!

en hoe lang blijft dit goed?

Een hogee octaan gehalte gebruiken kan nooit geen kwaad. Of het zin heeft, dat is maar de vraag.

Huidige benzines kunnen niet superlang bewaard worden (denk bijvoorbeeld aan winterstalling), maar een maand of 6 overleeft de benzine het wel voordat deze gaat vergummen (= verouderen). Gooi er anders een beetje WYNNS loodvervanger (die roze flesjes) bij, die gaat het vergummen van de benzine tegen.

origineel gepost door MAD-MARC

meestal is dit een chemische variant van euro 95 of het is bio.

als je toch 98 wil hebben zou je er beter aan doen om naar de betere motorcross-speciaalzaak (goed scrabbel woord met dubbele woordwaarde) te gaan, daar verkopen ze flesjes met octaanbooster.

dan kun je elk oktaan gehalte zelf samenstellen.

dit word ook wel vaker gedaan met zwaar getunede motoren om pingelen te voorkomen.

benzine van kleine vliegtuigjes is zelfs oktaan 114

tegenwoordig niet al in plaats van 110LL standaard, (110 low leaded)

al 120ELL gebruikt bij vliegtuigjes... maar ik ken een gast die gewoon euro 95 gaat halen bij de pomp en daar aceton bij mengt, 1000ml op 100 liter... geeft schijnbaar zelfde effect...

aceton zorgt voor veel betere verstuiving/verdamping benzine, echter, je moet oppassen dat t je pakkingen niet oplost...

origineel gepost door GSE

Al beweren sommige dat het anders is..persoonlijk kan ik niks merken aan die blokken.

ik gooi er nu ook wel 95 in maar er komt vandaag gas op dus

ik wilde eigenlijk weten (en de meningen zijn erg verschillend!!)

wat het het langst in de tank kon zitten en het best is voor het blok

maar ik ben er al uit (denk ik:P)

Terug
Naar boven