• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

A Manta c20xe ombouw (Update 22/8)

Arv

Post weinig
Een aantal weken geleden ben ik begonnen met inbouw van een c20xe blok met 5 bak van een Manta 18s in mijn A Manta. Ik ben redelijk op weg, het blok met bak hangt erin en ben nu met de uitlaat bezig. Koelsysteem is aangesloten met sensor voor de fan en de bedrading is ook bijna af. De onsteking heb ik naar voren gebracht door het c20xe binnenwerk in een 18s stroomverdeler in te bouwen en dit in een eigen gebouwde steun te hangen. Hierdoor kan ik mijn kachel behouden wat wel lekker is in de winter. :D Ik zal komende dagen wat :kewlpics posten, moet ze nog van mijn telefoon af trekken.

Voor nu heb ik een vraagje over de uitlaat. Ik maak zelf het spaghetti gedeelte en vanaf daar wil ik groep A tot achter aanleggen. Nou vraag ik mij af of de uitlaat onder de stabilisator stang past of toch beter erover heen? Erover heen is er weinig ruimte, het kan wel maar onderdoor is makkelijker. Weet iemand hier of dat eerder gedaan is en of je dan nog een beetje over drempels heen kan komen? :hmmz

Nou, de bedrading is nooit mijn favo onderdeel. Hij vonkt en de injectors werken, ik kan ze horen tikken af en toe. De motor slaat wel aan, maar gaat direkt kort veel toeren draaien en valt dan stil. Met gas geven kan ik voorkomen dat hij uitvalt, maar lager dan ca 2000 rpm komt ie niet, want stopt er dan mee. Is er iemand dit hier een verklaring voor heeft?

PS Ik heb de computer uitgelezen met een lampje en geeft alleen code 31, wat komt doordat hij niet liep tijdens het testen. Verder geen foutcodes dus.

Nou, de bedrading is nooit mijn favo onderdeel. Hij vonkt en de injectors werken, ik kan ze horen tikken af en toe. De motor slaat wel aan, maar gaat direkt kort veel toeren draaien en valt dan stil. Met gas geven kan ik voorkomen dat hij uitvalt, maar lager dan ca 2000 rpm komt ie niet, want stopt er dan mee. Is er iemand dit hier een verklaring voor heeft?

PS Ik heb de computer uitgelezen met een lampje en geeft alleen code 31, wat komt doordat hij niet liep tijdens het testen. Verder geen foutcodes dus.

Hoi Arv

Ik zou eerder kiezen voor eroverheen..

Als je de spaghetti pakt van een b zal je m aan moeten passen, maar dan kan t wel.

Als je er onderdoor gaat ga je te laag ben ik bang...

en je moet toch ergens weer terug omhoog om bij de hoogte van je dempers uit te komen.

Hoi Arv

Ik zou eerder kiezen voor eroverheen..

Als je de spaghetti pakt van een b zal je m aan moeten passen, maar dan kan t wel.

Als je er onderdoor gaat ga je te laag ben ik bang...

en je moet toch ergens weer terug omhoog om bij de hoogte van je dempers uit te komen.

Mijn idee was om onder de stabi langs te gaan en dan direkt de uitlaat weer omhoog te laten komen dmv een bocht. Dus het laagste punt vd uitlaat is dan dus de bocht onder de stabi, de rest is dan weer op hoogte van de dempers. Omdat de stabi dicht bij het voorwiel ligt, verwacht ik op het eerste gezicht geen problemen met drempels. Ik hoop dus dat iemand hier dit ook al geprobeerd heeft en met welk resultaat.

Mijn idee was om onder de stabi langs te gaan en dan direkt de uitlaat weer omhoog te laten komen dmv een bocht. Dus het laagste punt vd uitlaat is dan dus de bocht onder de stabi, de rest is dan weer op hoogte van de dempers. Omdat de stabi dicht bij het voorwiel ligt, verwacht ik op het eerste gezicht geen problemen met drempels. Ik hoop dus dat iemand hier dit ook al geprobeerd heeft en met welk resultaat.

werken alle injectoren goed? en is de brandstofdruk ook goed? geen valse lucht ?

wat voor diameter heb je bij het uitlaatspruitstuk voor de 4 pijpjes? origineel of dikker?

moet er voor mijn blok ook nog 1 maken binnenkort.

werken alle injectoren goed? en is de brandstofdruk ook goed? geen valse lucht ?

wat voor diameter heb je bij het uitlaatspruitstuk voor de 4 pijpjes? origineel of dikker?

moet er voor mijn blok ook nog 1 maken binnenkort.

Hier dan wat pics van het project:

Oude blok (2.0E):

IMAG0404.jpg

Blok eruit:

IMAG0405.jpg

c20XE aan getrag 240 van een Manta 18s:

IMAG0408.jpg

Ophangen:

IMAG0409.jpg

En erin lepelen:

IMAG0413.jpg

Distributie eruit:

IMAG0414.jpg

Nieuwe distributie en waterpomp:

IMAG0443f.jpg

Motorsteunen aangepast:

IMAG0443w.jpg

En eigenbouw

IMAG0443y.jpg

Onsteking naar voren gebracht:

IMAG0443z2.jpg

Koelslangen:

IMAG0451.jpg

IMAG0453.jpg

Luchtfilter:

IMAG0500.jpg

Uitlaatspruitstuk gemaakt:

IMG_6058.jpg

IMG_6060.jpg

IMG_6067.jpg

Hoofdremcilinder van een Omega B 3.0 MV6:

IMG_6086.jpg

Tot hier ben ik nu, volgende stap is de bedrading.

Hier dan wat pics van het project:

Oude blok (2.0E):

IMAG0404.jpg

Blok eruit:

IMAG0405.jpg

c20XE aan getrag 240 van een Manta 18s:

IMAG0408.jpg

Ophangen:

IMAG0409.jpg

En erin lepelen:

IMAG0413.jpg

Distributie eruit:

IMAG0414.jpg

Nieuwe distributie en waterpomp:

IMAG0443f.jpg

Motorsteunen aangepast:

IMAG0443w.jpg

En eigenbouw

IMAG0443y.jpg

Onsteking naar voren gebracht:

IMAG0443z2.jpg

Koelslangen:

IMAG0451.jpg

IMAG0453.jpg

Luchtfilter:

IMAG0500.jpg

Uitlaatspruitstuk gemaakt:

IMG_6058.jpg

IMG_6060.jpg

IMG_6067.jpg

Hoofdremcilinder van een Omega B 3.0 MV6:

IMG_6086.jpg

Tot hier ben ik nu, volgende stap is de bedrading.

Alle injectoren werken goed in de zin dat ze een klikkend geluidje maken als ik er 12 volt op zet. Er zaten er wel 3 vast en die heb ik met rustig tikken los gekregen. Ik heb niet getest of ze goed opengaan en of er een mooie nevel uitkomt.

Valse lucht heb ik denk ik niet, maar zou idd wel goede reden kunnen zijn, ik zal vanavond nog ff checken.

Ik heb dikkere pijpje gebruikt dan orig voor spruitstuk. 45 mm heb ik gebruikt, daarna 48 mm en verder 63 tot einde pijp. Ik weet niet of je ook voor een A Manta/Ascona 1 moet maken, maar ik vond het vrij krap door stuurstang, carterpan en de stabi stang. Succes iig!

Alle injectoren werken goed in de zin dat ze een klikkend geluidje maken als ik er 12 volt op zet. Er zaten er wel 3 vast en die heb ik met rustig tikken los gekregen. Ik heb niet getest of ze goed opengaan en of er een mooie nevel uitkomt.

Valse lucht heb ik denk ik niet, maar zou idd wel goede reden kunnen zijn, ik zal vanavond nog ff checken.

Ik heb dikkere pijpje gebruikt dan orig voor spruitstuk. 45 mm heb ik gebruikt, daarna 48 mm en verder 63 tot einde pijp. Ik weet niet of je ook voor een A Manta/Ascona 1 moet maken, maar ik vond het vrij krap door stuurstang, carterpan en de stabi stang. Succes iig!

Hallo,

Interessant project.

Ik heb bij mijn manta een 2.4 uitlaatspruitstuk erop zitten.

Hierdoor heb ik de uitlaat ook onder de voorste stabilistator stang laten doorlopen

ALs ik er alleen inzit is het geen probleem

Maar als er 2 man voor inzit (200 kilo) dan wil hij nog wel eens hier en daar iets raken

En dat vind ik persoonlijk geen rijden!

mvg

Hallo,

Interessant project.

Ik heb bij mijn manta een 2.4 uitlaatspruitstuk erop zitten.

Hierdoor heb ik de uitlaat ook onder de voorste stabilistator stang laten doorlopen

ALs ik er alleen inzit is het geen probleem

Maar als er 2 man voor inzit (200 kilo) dan wil hij nog wel eens hier en daar iets raken

En dat vind ik persoonlijk geen rijden!

mvg

@16v kadett c: Je hebt gelijk! :D Ik was deze vergeten mede doordat de aansluiting bij de inlaat een beetje verstopt achterin zit. En ook omdat ik het remgedeelte later wou doen als het blok al liep. Ik heb de slang net al aangesloten, maar kon niet meer starten doordat ik eerder vandaag de accu zga leeg gestart had. ff aan de lader en morgen als ik tijd heb ff proberen. Ik hoop dat dat alles was. Nu eerst ff :sleeping

@Hulkie: Heb jij de uitlaat direkt na de stabi ook weer omhoog gebracht of heb je hem recht doorgetrokken naar achter? Ik heb nu meteen een bochtje omhoog gemaakt waardoor de pijp alleen direkt onder de stabi laag zit en verder dus niet.

Terug
Naar boven