• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aaaahh! Roest!!

@Rottentweetie wrote:@Vinci wrote:Nieuw randje, goed in de inox spray zetten waar de lassen komen, gelijk omvouwen omhoog! Dan goed in de ets primer, goed afkitten met soepele naden kit, rubber anti steenslag coating er op (op Ebay heel betaalbaar!) en dan spuiten, binnenkant etsprimer en dan spuiten, dan een goede wax er over, komt het NOOIT meer terug! (niet voor de auto echt einde oefening is)

En voor de overgang van het paneel aan de buitenkant evt. een ervaren schade hersteller laten doen, plamuren is best een kunst. In ieder geval met een ruime boog weg blijven van polyester plamuur!

Al met al best een klusje als je het écht netjes wilt hebben, daarom zeg ik nog steeds Romijn, Renswoude.....

Net het mailtje verstuurd met de vraag of hij hier raad mee weet, en hoeveel dit gaat kosten! ;) Ben benieuwd!

Kijk, verstandig! :thumb Zou hem wel vragen om het randje voor je omhoog te vouwen voor het afwerken, want Romijn maakt het gewoon origineel en dan heb je weer dat randje waar alleen maar vuil op blijft liggen en waar alleen maar je band tegen aan kan schuren.

Denk trouwens dat het enige antwoord dat hij zal geven is om er even mee langs te komen, hij zal toch de auto even zelf willen bekijken denk ik... Man van de praktijk heh... :thumbup

Randje uitsluitend om laten zetten als daadwerkelijk de banden er tegen aan lopen,

Roest komt namelijk van binnenuit door vocht tussen de delen en zet je het randje om kan het vocht wat er tussen komt er zo ie zo niet meer uit en roest t alleen maar harder.

Wanneer je een nieuwe rand of paneel in zet kan je het beste de naad tussen binnenscherm en buitenscherm lijmen, hier kan dan geen vocht meer tussen komen!

Ik heb hier zelf nog niet echt ervaring mee maar een maat van me heeft het jaren geleden eens gedaan en de randen roesten na 8jaar dagelijks gebruik nog steeds niet.

Ik ga het met mijn kadett zo ie zo wel doen!

Klopt voor een groot deel, maar als je bandje er één keer tegen aan heeft gezeten is het kaal en begint het ook te rotten. Die rand naar binnen is bij heel veel nieuwe auto's ook omgezet naar boven hoor! Als je het van binnen goed afwerkt en waxt dan druipt het vocht mooi naar de lekbakjes en als die netjes een afwater opening hebben dan loopt het daar keurig weg.

Als je helemaal op safe wilt spelen moet je die naad netjes puntlassen en dan vertinnen, dat is de beste anti roest oplossing die er is, maar dat is wel vakwerk wat niet voor iedereen is weggelegd.

Ik heb het bij mijn Kadett zo gedaan.

Een rubberen strip met en ijzeren kern erin die je goed aan kan vouwen.Daarna goed afgekit met carrosoriekit en ik moet zeggen dat het goed blijft zitten.

Ook bij mijn vorige Kadett zo gedaan en er kwam geen roest doorheen.

Wel heb ik uiteraard de binnenzijde van de wielkast (dus in de auto zelf) goed behandelt.

OpelKadett182.jpg

OpelKadett181.jpg

Het is misschien een 'lapmiddel' maar tot nu toe zit het perfect.

Aan de rechterkant zit er op het rechte stukje een klein scheurtje waar een beetje roest doorheen komt.Dit laat ik ook vervangen.

gr Marcel.

Lasnaden zou ik zelf goed schoonmaken en vertinnen, en dan in de RX 5, RX 7 of RX 10 zetten.

En lasdraad zal ik Carrost voor gebruiken want die roest namelijk niet.

En het wielrandje zou ik zelfpersoonlijk om zetten, door de wielbakken uit te rollen.

Randje goed schoonmaken en vetvrij maken, Zwarte ramenkit op het randje.

En dan je wielbakken uitrollen, krijg je mooie strakke en omgezette randen van!

Tot slot nog een dun laagje zwarte auto ruiten kit erop, en het gaat jaren mee.

Maar goed ieder zn manier van werken toch, ik zou zeggen sucess! :D

Terug
Naar boven