• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

aanhaalmomenten

Kopbouten vervangen voor nieuwe: JA

aanhalen in fasen:

fase 1: 25NM

fase 2: 60 graden

fase 3: 60 graden

fase 4: 60 graden

Willem

Aanhaal koppels van de bouten waarmee de Cilinderkop op het Motorblok vast gezet word.

of terwijl de kracht waarmee de cilinderkop op de motor vast gezet moet worden.

Waarom in Fasen, dat ter voorkoming van het kromtrekken van de cilinderkop..

als die graden draaien komt neer op HEEEELLLL wat Nm's koppel waarmee deze vast komt.

Nm = Newton Meter = Kracht waarde (Moment), vandaar dat de sleutel ook een Moment sleutel word genoemd.

Zo horen wielen van opel altijd met 110Nm vast gezet te worden bijvoorbeeld..

en een Klop sensor MOET met EXACT 20Nm of 25Nm worden vast gezet (afhankelijk van motortype)

Willem

Nooit van gehoord :D

Dus als ik de 5 bouwen van mijn wielen los maak, moet ik deze met 110 Nm vastzetten?

En waarom kan ik ze niet gewoon goed vastdraaien? :D

Groetjes.

kan ook wel, maar officieel en het beste is ze aan te halen met de door de fabrikant voorgeschreven aanhaal koppel (moment)

wielen te vast is ook niet goed, worden ze krom van...

willem

Bij staal maakt het aanhaalmoment nog niet eens zoveel uit, maar lichtmetaal zet relatief veel meer uit wanneer het warm wordt (door het rijden). Als dan de bouten te strak aangedraaid zijn, trekt de velg inderdaad krom.

Kopbouten vervangen voor nieuwe: JA

aanhalen in fasen:

fase 1: 25NM

fase 2: 60 graden

fase 3: 60 graden

fase 4: 60 graden

Willem

Aanhaal koppels van de bouten waarmee de Cilinderkop op het Motorblok vast gezet word.

of terwijl de kracht waarmee de cilinderkop op de motor vast gezet moet worden.

Waarom in Fasen, dat ter voorkoming van het kromtrekken van de cilinderkop..

als die graden draaien komt neer op HEEEELLLL wat Nm's koppel waarmee deze vast komt.

Nm = Newton Meter = Kracht waarde (Moment), vandaar dat de sleutel ook een Moment sleutel word genoemd.

Zo horen wielen van opel altijd met 110Nm vast gezet te worden bijvoorbeeld..

en een Klop sensor MOET met EXACT 20Nm of 25Nm worden vast gezet (afhankelijk van motortype)

Willem

Nooit van gehoord :D

Dus als ik de 5 bouwen van mijn wielen los maak, moet ik deze met 110 Nm vastzetten?

En waarom kan ik ze niet gewoon goed vastdraaien? :D

Groetjes.

kan ook wel, maar officieel en het beste is ze aan te halen met de door de fabrikant voorgeschreven aanhaal koppel (moment)

wielen te vast is ook niet goed, worden ze krom van...

willem

Bij staal maakt het aanhaalmoment nog niet eens zoveel uit, maar lichtmetaal zet relatief veel meer uit wanneer het warm wordt (door het rijden). Als dan de bouten te strak aangedraaid zijn, trekt de velg inderdaad krom.

Terug
Naar boven