• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aantal kilometerjes op 1 tank

origineel gepost door MonzaRon

die tijd, kwam zelf iets later met deze wagens in aanraking,

was idd qua auto's mooier, en toch duurder als nu :hmmz

Nu zitten we de kibbelen over een paar km per tank :D

Oh ja, en in de 70 en 80's was dit verbruik bij een auto heel normaal, hoor. Vooral bij europeese auto's. Een Kever (toch een heel andere klasse auto als een Monza) doet met moeite 1 op 9. De Japjes waren al zuiniger, die deden zo'n 1 op 14 al, vooral de kleinere modelletjes.

En ja, op wat uitzonderingen daargelaten, vind ik de meeste hedendaagse auto's grijze muizen.

Ik reed hiervoor dagelijks met een Ascona B 2.0 S, en daar had ik in de stad met die 4-pitter ook hetzelfde verbruik. Dus in die zin ben ik niet duurder uit. Ik hoef nu alleen minder vaak te tanken door de veel grotere tank van de Monza. :P:thumbup

origineel gepost door Ruud B

Ik reed hiervoor dagelijks met een Ascona B 2.0 S, en daar had ik in de stad met die 4-pitter ook hetzelfde verbruik. Dus in die zin ben ik niet duurder uit. Ik hoef nu alleen minder vaak te tanken door de veel grotere tank van de Monza. :P:thumbup

Oh ja, zoals ik al zei, de Rekord doet niet super veel beter (ook een 70 liter tank trouwens), en de Manta's(wel met 2.0E en 2.2E blokjes) die ik in het verleden heb gehad, kwamen vaak ook niet veel beter uit dan 1 op 13.

inprincype heeft elke motor een bepaald verbruik, de truuck is om je sneller te verplaatsen dan je verbruik is

bijvoorbeeld stel ik heb een motor die 1 op 5 loopt bij 2500 toeren

in de stad verplaats je je niet snel dus je verbruik loopt door als het ware, dus ben je sneller door je brandstof heen

zit je op de autoweg met 2500 toeren(wat bij de meeste opels 80km per uur is) dan verplaats je je al sneller dan je verbruik

stel je gooit er n 4traps automaat achter(noem maar wat) en je dan 120 behaald met dezelfde toeren, dan verplaats je je veel sneller dan je verbruik en dus uiteindelijk ben je minder kwijt maar je motor blijft het zelfde verbruiken

:hmmz

je truuck is gelukt, snap er de ballen van :hmmz

of deze reactie was voor mij ietwat te hoog gegrepen :D

hehe ik kan het ook anders maken

stel je hebt n zandloper die leeg loopt

je hebt dan bijvoorbeeld 1 minuut voordat hij leeg is

je kan lopen of je kan rennen.

bijvoorbeeld

als je rent behaal je een grotere afstand met de zelfde zandloper dan als je loopt

back to de auto:

je moet je als het ware sneller kunnen verplaatsen dan je verbuik van je motor

maar wil je je nog sneller verplaatsen ga je ook meer van het verbruik vragen dus dan ben je niet zuinig bezig, zoals met 5000 toeren over de snelweg jagen

dan is de vraag naar brandstof van je motor ook gelijk hoger

:jerry

maar het bekende qwartje is gevallen,

Kwartjes zijn al reeds een paar jaar uit omloop, Ron :P .Er loopt nu al een generatie rond, die niet meer weet wat een kwartje is zelfs.

60L is ongeveer 250km op LPG met een 30E met C30NE kop en 3-gang automaat met forse rijstijl..

Monza is een A1.

Even nog een up-datetje.

Afgelopen weekend weggeweest naar Duitsland, en zowat 700 Km gereden. Dit was snelweg en binnendoor. En dat lukt op 1 volle tank.

zoooo seg!!, had ik men monza na 3 weken stilstand verreden en zet ik hem buiten. Laat hem ff draaien om nog eens een warme motor te geven. Toen ik hem terug op zen plaats zette, zag ik er een enorme stinkende plas benzine onder liggen. Bleek dat er een verrotte slangenklem aan de benzinefilter stak, met gevolg dat er echt een enorme straal benzine van onder de auto uit kwam. Heb echt geen gedacht hoe lang hij al zo aan het lekken is, want hij heeft het enkel met draaiende motor dat hij lekte. Mss dat hij nu nog zuiniger wordt :D

Bjorn...

Is mij ook enkele malen overkomen. Gelukkig zag ik het spoor op de grond gelijk

Als je toch bezig bent de benzine leidingen te controleren, doe ze dan allemaal, en vervang ze eventueel, inclusief de klemmen. Ik heb ondertussen alles bij de pomp en de brandstoftank vervangen, en ook die kleine stukjes slang net voor de kriksteun. Check ook de slangen in de motorruimte en die doorzichtige retourslang, die achterop de tank uitkomt, onder de bumper (bestuurderskant). Het vervangen kost je qua kosten de kop niet, maar je bent gelijk van een boel narigheid af.

Al dat spul is ondertussen meerdere decennia oud en de slangen kunnen poreus en/of uitgedroogd en gescheurd zijn. En als het systeem er dan weer eens druk opzet, heb je lekkage.

Ik heb zeker een zware rechter voet !!!!!

Kan met 64 liter gas niet verder komen dan 400 km dan is die echt leeg. maar hij moet nog een keer terug om afgesteld te worden . hij wordt nu steeds schadelijker van de week 260 km gereden met 53 liter gas = nog geen 1 op 5 wel veel korte stukken maar ook naar mij werk 60 km op en neer waar je 80 rijd ( mag ! ) Misschien dat die nu zuiniger wordt zonder airco systeem !!! hihi.

Alle benzine leidingen zijn vervangen van voor tot achter door splinternieuwe exemplaren :D, heb gedaan toen ik de benzinetank vervangen heb, echt alle leidingen waren rot. Ik heb 1 slangenkem hergeruikt omdat ik er geen nieuwe meer had liggen, en ja hoor, die had het net begeven.

Met zweet in de handen heb ik de benzinepomp weten te bereiken.

Heb op een volle benzine tank 582 km gereden.

Dat was zowel binnen door en/of op de snelweg.

Zo dat weet ik dus ook weer :D

Maar ben er ook achter gekomen van een andere tropic van mij, namelijk dat ik bij het tanken(dan is de tank nog niet eens vol) een lading benzine over mijn hand kreeg.

Het gaat om het volgende : bij het tanken ontlucht de tank zich slecht.

Want na de eerste halfvolle tank moet ik langzaam tanken want anders slaat de pomp af of krijg benzine over mijn hand.

Pfffff daar sta je goed gedrag 5 min langer te tanken.

Is hier een oplossing voor of ligt het ergens aan ??

Kijk je ontluchting slang van de vulhals naar de tank maar eens na.

Dat probleem had ik ook slang gescheurd en vol modder !!

Nieuwe slang gemonteerd en probleem opgelost.

origineel gepost door noci

Kijk je ontluchting slang van de vulhals naar de tank maar eens na.

Dat probleem had ik ook slang gescheurd en vol modder !!

Nieuwe slang gemonteerd en probleem opgelost.

Ik had alle slangetjes al vernwd, want enkele weken geleden was ik aan het tanken, vul de benzine van boven in en kwam het beneden weer eruit:swear

Tank eronderuit, alle slangetjes gelijk vernwd + een andere tank eronder.

Dus daar kan het niet aan liggen.

Terug
Naar boven