• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aanvoerlucht koelen

Klopper

Post veel
Beste medeweggebruikers,

Even een theoretische vraag... Als de aanvoerlucht koeler wordt, zoals nu in Nederland met 0 a 5 graden, dan werkt dat een stuk beter voor de motor (koude lucht zet verder uit)...

Zou het dan ook werken als je een intercooler op een normale luchtinlaat zet (zonder turbo dus)?

En bestaat er eigenlijk eenzelfde systeem voor de auto als wat er in een koelkast zit? Want in dat geval zou je een warmtewisselaar kunnen maken die de lucht nog verder koelt (en anders in warm weer).

Dit zijn vrije hersenspinsels, maar de theorie klopt toch wel enigszins? Graag jullie mening hierover...

Een intercooler gaat niet werken... Teveel weerstand + te lange traject wat de lucht moet volgen.

DEI heeft een leuk systeem om de aanvoerlucht te koelen:

080110-cryo2-air-intake.jpg

cryo_air_intake.jpg

http://www.designengineering.com/category/catalog/cryo2-system-components/cryo2-air-intake

cryo2-tankinstallkit.jpg

http://www.designengineering.com/category/catalog/cryo2-system-components/cryo2-tank-and-installation-kit

Het systeem werkt op co2, dus makkelijk verkrijgbaar en redelijk goedkoop.

Meningen zijn gedeeld, maar ik heb echte resultaten gezien bij verschillende wagens!

Kan ook op geblazen motors gebruikt worden!

CryO2-illustration.jpg

Ja, dan kun je net zo goed NOS inbouwen. Dat koelt ook de inlaatgassen...

Een intercooler zal inderdaad dusdanig veel weerstand leveren dat de plus aan vermogen door de koelere inlaatlucht teniet wordt gedaan door de lange weg die de lucht moet afleggen.

De rijwind zal die lucht niet doen afkoelen. En de radiateur is ook niet kouder dan de buitenlucht, dus daar zal ook geen effect van zijn.

Als je dan toch een heel buizensysteem wil aanleggen, haal dan gewoon direct de lucht van het koudste plekkie. Dit lijkt me efficienter dan proberen die koude lucht te gebruiken om andere warme lucht af te koelen..

heeft het geen nut om er een grotere aanzuigbuis op te doen dan?

ik snap dat het meer effect heeft op een turbo motor, maar alsnog..

Koele lucht is enkel groter van dichtheid en staat dus gelijk aan meer lucht en als je de rijwind kan concentreren met een trechtervormige aanvoer zal dit denk ik zeker een positief effect kunnen hebben.

Ik heb zelf in elk geval flinke winst in verbruik/vermogen geboekt door mijn luchtinlaat naar de voorkant van de auto te brengen in plaats van het open lucht filter dat praktisch naast het uitlaat spruitstuk zat....

emuvB.jpg

TtlYD.jpg

ZQQlT.jpg

e6oZe.jpg

DQ4D7.jpg

ROlwR.jpg

wsC1b.jpg

hPbMw.jpg

yACCm.jpg

a5Uru.jpg

4dgeZ.jpg

Ja, Ram Air Induction noemen ze dat. Zat vroeger al op een aantal Amerikaanse muscle cars.

Je krijgt dan door de druk van de rijwind een wat hogere atmosfeer richting je motor.

Nu introduceren ze dit ook weer steeds vaker, zo heeft de Ferrari 458 op topsnelheid ongeveer 10 pk meer door die door de rijwind geforceerde inductie.

Pijp schuin afslijpen, moeilijker is het niet...

Btw, wat denk je van de Ariel Atom ;) Die heeft ook zo'n leuke happer :P

Wat is beter? De originele astra gsi luchtfilterbak zonder restrictor. Of een BMC look-a-like doortrekken naar voren? Beide met een trechter om wat meer luchtdruk te creëren.

Had ik al van gelezen ja, maar vertrouwen doe ik het niet... Water in de compressieruimte? Daar krijg ik kippenvel van ^_^

Mja zal zo'n vaart niet lopen nee, maar ik denk dat je ook geen pure zuurstof wil hebben, je motortje heeft heel kortstondig het 10 voudige aan vermogen maar daarna eindig je minimaal met gescheurde kop en verbrande zuigers.

Terug
Naar boven