• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

aanwezigheid katalysator diesel

folkyc20xe

Post weleens wat
hoe zit het qua apk met de aanwezigheid van een katalysator bij een verbrandingsmotor met compressieontsteking ( =diesel) ??

hier is niks over terug te vinden in de regelgeving.

Als hij maar aan de K waarde (roetwaarde) voldoet.

turbo diesel 3.0 K

zelfaanzuigende diesel 2,5 K

Hoeft bij een diesel idd niet aanwezig te zijn.

De K waarde zal denk ik geen probleem opleveren,toen ik bij mijn astra td de kat er tussenuit haalde werd hij bij de roetmeting schoner en de turbo begon voelbaar bij een lager toerental(1900 ipv 2100 tpm) mee te blazen.

Ik heb bij een transporter t5 met de 174 pk diesel ook eens bij 240000 km de roetkat verwijderd en de eigenaar daarvan merkte het meteen en melde ook dat hij weer bijna zijn oude topsnelheid(210 km/h ipv 190 km/h)terug had.

Ik heb het idee dat zo'n roetkat na een tijdje gebruik gewoon dichtslibt en als een restrictor gaat werken.

Meestal word na het verwijderen van de roetkat de K waarde van de roetmeting lager.

we hadden een focus TDDI die bij zijn eerste roetmeting op 2,7 uitkwam.

3 jaar later binnenwerk roetkat kapot (lag los, en hied in daardoor). deze leeg gehaald.

laatste APK roet waarde van 1,8.

Willem

Gaat de roetwaarde echt omlaag? Wat heeft dat ding voor nut dan :hmmz

Dan haal ik de kat er binnenkort ook maar eens onder vandaan, dan schopt de turbo tenminste wat eerder in.

Ik neem aan dat jullie met roetkat? Ik neem aan een oxidatiekatalysator en geen roetfilter want bijv. een Focus tddi had die nog niet.

Met originele roetfilters heb ik geen problemen, na 3j (1e apk) is de pijp nog brandschoon van binnen

inderdaad Oxidatie kat henkjan.

deze word ook vaak roetkat genoemd in de volks mond.

roetfilter is weer wat anders

Willem

Terug
Naar boven