• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ABS. Storing

heb je een tinzuiger?

daarmee lukt het mij altijd wel . . . even warm stoken en dan de tin wegzuigen.

daarna kun je het relais zo eruit pakken.

Nadat ik het relais had vervangen en de abs-ecu had dichtgemaakt kwam het moment steeds dichterbij.

Het aansluiten van de abs-ecu en het uitlezen van de abs. Gelukkig ging het terugplaatsen van de abs-ecu vele malen makkelijker dan het loshalen. Nadat de stekker er weer op zat kon het uitlezen beginnen.

eerst de oude foutcodes gewist en vervolgens begonnen met uitlezen.

Vingers gekruist, en vervolgens de op-com laten uitlezen.

resultaat, geen foutcodes. Omdat ik het niet geloofde nog een paar keer gedaan, maar er kwamen steeds geen foutcodes. Na een testrit bleef het lampje uit.

Mijn conclusie: operatie geslaagd.

Foto's van de operatie heb ik gemaakt en zal ik hier plaatsen. Misschien ook makkelijk om die toe te voegen aan de how-to.

Bij deze de foto's van de operatie:

Via de dunne rand heb ik de ecu opengemaakt:

IMG-20131002-WA0009_zps0b597ba0.jpg

Na het openmaken zie je het volgende:

Rechts zie je een grote chip. Links daarvan zie je 4 soldeerpunten, 3 in een kleine boog 1 er boven. Deze moet je desolderen.

IMG-20131002-WA0011_zpsaaf4e47c.jpg

Na het desolderen heb ik nog een klein vierkantje weggeslepen om bij het relais te komen:

20131003_065302_zps7dfb8ab8.jpg

IMG-20131003-WA0005_zpsf07b5c67.jpg

Vervolgens kon ik het relais er zo uithalen en de nieuwe plaatsen en vastsolderen:

IMG-20131003-WA0003_zps857ea473.jpg

IMG-20131003-WA0000_zps6c8fc972.jpg

Daarna zorg je ervoor dat alles weer goed dicht zit met kit. Of dichtsmelten met plastic.

Ecu terug monteren en aansluiten. Opcom aansluiten en als je het goed hebt gedaan krijg je de volgende melding nadat je de oude foutcodes hebt gewist:

IMG-20131003-WA0011_zps7dc7fdc2.jpg

looks familiar :)

ik heb destijds (2009) de hele printplaat eruit gesoldeerd

dus de spoelen, de 2 connectors in het midden en de hele multiconnector.

sinds dien nog altijd foutcode vrij :thumb

Terug
Naar boven