• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ABS

Ik:der valt niks uit te lezen,ik heb zelf een Monza A2 uit 84 met ABS en der valt niks uit te lezen.

Wat doet ie niet goed?

Mijn ABS werkte ook niet,en het lampje op het dash doofde niet,als dit bij jou ook het geval is kun ff het relais nakijken of de overspannings draad nog intact is,corrossie op de stekkers van het ABS kleppen blok onder de motorkap kun je ff nakijken,en vuil op de sensors bij de cardan en remmen voor kun je ff nakijken.

Wat ook vaak voorkomt is dat de A-stijl doorrot en de computer dan water krijgt,die zit nl aan de bestuurderskant bij de beenruimte achter de bekleding,kijk die ook ff na op water schade,daar houd die rommel niet van.

Op de wielen zitten toch "sensors"? Ik kan me zoiets nog herinneren van mijn Calibra's. Zijn die nog wel goed, hebben nog verbinding? Was een veel gehoorde klacht bij de Cali.

Ow en nu verder?

Der zitten veel relais in een auto misschien is dat wel van grootlicht,hoe weet je zo zeker dat het het ABS systeem is?

Ron,

Duik eens onder de wagen, aan de achterkant, en kijk eens naar de achteras, vlak achter de remmen, of daar niet een sensor zit. Is een soort stiftje volgens mij. En (tenminste, dat was bij de Cali zo) zit er ook een "schijf" met vertandingen. Daar wijst dat stifje naar toe. Als dat stifje nu vervuild is, of het draadje is daar los/gebroken, gaat het ABS lampje ook branden.

Dat is het ABS systeem, zoals ik het ken van de Calibra, misschien is het bij de Monza (haast) het zelfde uitgevoerd. Hoe het bij de voorwielen zit weet ik niet precies, maar ook daar zit zo'n stiftje. Ook weer in de buurt van de remmen. Je hebt dus in totaal vier van die stiftjes (mits het ABS van de Monza op alle 4 de wielen werkt). Het gebeurt nog wel eens bij werk aan de remmen, enz. dat het stiftje odf draadje beschadigt, waardoor je een ABS melding krijgt.

Onder de motorkap zat bij de Cali een groot zwart blok met ABS erop (in relief), vlak bij de hoofdremcilinder. Kan me haast niet voorstellen, dat het bij de Monza veel anders is (alhoewel het systeem waarschijnlijk wel een vroegere variant is). Maar in werking en layoput, zou het in principe ongeveer gelijk moeten zijn. Het relais zou in de buurt van deze kast (om misschien wel ingebouwd) moeten zitten.

Terug
Naar boven