• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

acculampje

Ezaag

Post weinig
Goeiemiddag

Ik had net getankt en ik start me corsa 1,7 dti

En me accu lampje gaat niet uit...

Zou het me dynamo zijn? had al ff snel gekeken maar heb niks geks gezien..

Heb er ook niet echt verstand van maar merkte tijdens het rijden niet veel..

Het leek wel of ie sneller warm werd.

Hebben jullie een idee?

ja daar was ik al bang voor :s nou dat gaat weer een duur grap worden denk ik..

Is het aan te raden om het zelf te doen??

ik zie hem namelijk wel zitten..

ja daar was ik al bang voor :s nou dat gaat weer een duur grap worden denk ik..

Is het aan te raden om het zelf te doen??

ik zie hem namelijk wel zitten..

Hoeft niet meteen zo te zijn dat ie niet meer bijlaadt. Kan ook zijn dat een kabel contact maakt met je massa en daardoor het lampje gaat branden. Of mogelijk is je V-snaar kapot. Die drijft accu en waterpomp aan. Dat zou kunnen verklaren dat ie sneller warm wordt, want geen koeling meer!

Hoeft niet meteen zo te zijn dat ie niet meer bijlaadt. Kan ook zijn dat een kabel contact maakt met je massa en daardoor het lampje gaat branden. Of mogelijk is je V-snaar kapot. Die drijft accu en waterpomp aan. Dat zou kunnen verklaren dat ie sneller warm wordt, want geen koeling meer!

naja ik heb hem wel ff aan laten staan toen ik ging kijken of ik wat kond vinden. maar hij bleef voor de 90 graden hij is meestal 80+

En dacht ookal aan me v-snaar maar dan moet je toch ook geen stuurbekrachtiging meer hebben?

Hoe ken je die kabel nakijken?

naja ik heb hem wel ff aan laten staan toen ik ging kijken of ik wat kond vinden. maar hij bleef voor de 90 graden hij is meestal 80+

En dacht ookal aan me v-snaar maar dan moet je toch ook geen stuurbekrachtiging meer hebben?

Hoe ken je die kabel nakijken?

ja die brand ook niet..

Ik heb net weer ff gekeken omdat ik toch erg ging twijfelen over die v-snaar maar die zit er gewoon nog op ook niet slap ofzo..

Maar had hem gestart en me lampen en kachel helemaal open. toen ging die ineens 1000-1100 toeren draaie..

Maar lampen werden niet zwakker..

wat ik me wel kan herinderen toen ik hem kocht en hij draaide stationair knipperde me lichten (ging iets zwakker en dan sterker) en als dan reed deden ze het wel gewoon..

Nu zit ik te denken zou het zo kunnen zijn dat die dynamo nog half werkt..

En dat die extra toeren draait om voelde stroom te hebben?

ja die brand ook niet..

Ik heb net weer ff gekeken omdat ik toch erg ging twijfelen over die v-snaar maar die zit er gewoon nog op ook niet slap ofzo..

Maar had hem gestart en me lampen en kachel helemaal open. toen ging die ineens 1000-1100 toeren draaie..

Maar lampen werden niet zwakker..

wat ik me wel kan herinderen toen ik hem kocht en hij draaide stationair knipperde me lichten (ging iets zwakker en dan sterker) en als dan reed deden ze het wel gewoon..

Nu zit ik te denken zou het zo kunnen zijn dat die dynamo nog half werkt..

En dat die extra toeren draait om voelde stroom te hebben?

Dan zal je dynamo wel zijn beste tijd gehad hebben. Meet je accu eens door bij stationair draaiende motor. Hij zou dan tussen 13,5 en 14,5 Volt moeten aangeven. Is het onder de 13 Volt, dan laadt ie niet meer bij en dus tijd om de dynamo te wisselen.

Dan zal je dynamo wel zijn beste tijd gehad hebben. Meet je accu eens door bij stationair draaiende motor. Hij zou dan tussen 13,5 en 14,5 Volt moeten aangeven. Is het onder de 13 Volt, dan laadt ie niet meer bij en dus tijd om de dynamo te wisselen.

Keej maar ik heb geen apparatuur om dat te meten :s

ken wel de anwb bellen. of is dat makkelijker om meteen langs de garage te rijden?

Keej maar ik heb geen apparatuur om dat te meten :s

ken wel de anwb bellen. of is dat makkelijker om meteen langs de garage te rijden?

Het principe van dat accu lampje is eigenlijk best simpel.

er gaat een plus van je accu (via contactslot) door het lampje naar de dynamo, die bij stilstaande motor als massa dient.

als je de motor start wekt de dynamo een stroom op dus word hij een plus.

plus van twee kanten zorgt ervoor dat er geen stroom vloeit tussen accu (lampje) en dynamo en daardoor gaat het lampje uit.

dit betekend dus dat de dynamo niet werkt of zoals eerder gezegd dat de kabel van het lampje ergens anders massa-sluiting maakt.

zover ik weet kan de dynamo het toerental niet verhogen.

ik zou idd even je voltage meten als de motor draait, hierdoor kan je zien of de dynamo bijlaad of niet.

Het principe van dat accu lampje is eigenlijk best simpel.

er gaat een plus van je accu (via contactslot) door het lampje naar de dynamo, die bij stilstaande motor als massa dient.

als je de motor start wekt de dynamo een stroom op dus word hij een plus.

plus van twee kanten zorgt ervoor dat er geen stroom vloeit tussen accu (lampje) en dynamo en daardoor gaat het lampje uit.

dit betekend dus dat de dynamo niet werkt of zoals eerder gezegd dat de kabel van het lampje ergens anders massa-sluiting maakt.

zover ik weet kan de dynamo het toerental niet verhogen.

ik zou idd even je voltage meten als de motor draait, hierdoor kan je zien of de dynamo bijlaad of niet.

[rquote=1885711&tid=144070&author=Ezaag]Keej maar ik heb geen apparatuur om dat te meten :s

ken wel de anwb bellen. of is dat makkelijker om meteen langs de garage te rijden?[/rquote]

Dan zou ik idd even bij Opel langsgaan zo snel mogelijk, voordat je stil komt te staan met een lege accu.

Terug
Naar boven