• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Accuprobleem

Hallo allemaal.

Ik heb een B-Corsa uit 1994 en er zit sinds 30 november 2009 een nieuwe accu in. Sinds vorige week kan ik de auto nog geen 2 dagen laten staan want dan wil hij al niet meer starten. Ik moet zeggen dat ik er kleine stukjes mee rijd maar toch lang genoeg om de accu volledig op te laden. Toen ik de ANWB eens gebeld heb toen ik met een accu leeg stond (aantal jaar geleden) zeiden die mij dat 20 minuten voldoende was om de accu bij te laden. Ik heb geen lichten laten branden en ook geen radio aan laten staan.

Wie heeft er enig idee wat dit kan zijn?

Volgens mij heeft mijn broertje wel een multimeter alleen geen idee hoe dat ding werkt. Kun jij anders niet ff naar Apeldoorn komen om ons te helpen? Uiteraard vergoed ik je de benzine. ;) Ik kan ook naar Deventer komen want daar woont mijn vader. Is voor jou dan wat dichterbij. Ik hoor graag van je!

@*Jurgen* wrote:Heb jij of je vriend geen familie, vrienden of kennissen die een multimeter hebben? Of anders even 1 bij de action ofzo weg halen voor een paar euro. Dan wil ik je best uitleggen hoe je de lekstroom kunt meten dan.

Je hebt geen probleem met je accu of hij moet stuk zijn maar met een zogeheten lekstroom.

Een lekstroom is moeilijk te vinden maar het kan b.v. een kofferbakverlichting zijn die niet uit gaat of je radio/versterker die aan blijft staan. Ook een vervuilde accu kan een lekstroom veroorzaken, mak hem schoon en vet de polen in met vaseline.

Wat je zelf kunt testen is dat je een goed stuk rijdt zodat de accu vol is. Dan de auto parkeert met de accupolen eraf.

Doe ze er na 2 dagen weer op en kijk dan of hij start.

Start hij niet is je accu stuk.

Start hij wel heb je een lekstroom.

Ik heb ondertussen een nieuwe accu gekregen van de zaak waar ik vorig jaar mijn accu heb gekocht. Ik heb nu een 53 Amp. i.p.v. een 41. Hoop dat het probleem dan is opgelost en anders moet ik hem toch door laten meten.

ik zou eerder de multimeter ertussen hangen. massa op de accu laten zitten, de + pool los koppelen en de multimeter op ampere stand tussen de + accupool en de kabel houden. Dan kan je zien hoeveel ampere er gevraagd wordt met alles uit.

volgens mij moet je bij een draaiende motor (onbelast dus zonder verlichting,radio e.d) iets van 14,4 volt op de accupolen hebben,heb je dit niet dan kan het zijn dat je dynamo stuk is !

greetz,

De Corsa heeft 3 volle dagen stil gestaan en hij startte zonder problemen. De vorige accu was dus schijnbaar niet in orde of kan er toch nog wat zijn met het laadsysteem? Moet ik dan ook geen melding krijgen op het dashboard?

een accu kan gewoon van de enne dag op de andere stuk gaan. heb het bij mij op het werk al vaak genoeg gezien. en zeker met kou kan het veel sneller gaan.

heb het zelf ook een keer gehad. auto 's avonds weggezet zonder problemen en 's morgens na een nacht vorst niks meer daar, accu helemaal dood, nieuwe accu erin nergens geen problemen mee gehad.

wat je kan doen is idd ff meten wat je laadspanning is deze mag nooit hoger zijn dan 14,4 volt en mag ook zeker niet lager zijn dan 13 volt.

om je accu te testen meet je de spanning van de accu met de motor UIT en dan zet je je dimlicht aan en dan mag de spanning maar een paar tienden volt zakken ( bijv van 12,8 naar 12,5 ofzo) maar ook echt niet meer.

@miral astra:

Er wordt hard aan gewerkt en ik heb de dynamo laten meten en die laadt goed bij. Als het goed is komt er maandagavond iemand van hier om te kijken of hij het probleem kan vinden. Bedankt voor je reactie. De carkit kan er zowiezo uit want ik heb inmiddels een andere telefoon en die past daar niet op. ;)

beste jojo,

de oorzaak van lekspanning is een drama om te vinden, en zoals de meeste hier al hebben verteld, is meten= ........

ik heb eigenlijk nog niet kunnen lezen dat jullie de dynamo hebben door gemeten voor de laad spanning.

versterker kan oorzaak zijn, maar niet als die via de radio aangeloten zit, je schakel + draad in je tulp kabels bedoel ik dan, anders zou ik elke dag moeten lopen :( karkit, tja weet niet wat voor kar kit erin zit maar dat zal eigenlijk niet het probleem kunnen/mogen zijn. zitten er lampjes op de car-kit?

een volt meter kan je overal kopen bouwmarkt/ auto parts, hoeft helemaal niet een luxe ding te zijn. (20 euro) zal je al klaar kunnen zijn.

laat je vriend zo'n meter kopen en dan gaan meten.

begin daar is mee, dat zal jullie een hoop ellende schelen.

gewoon voor jullie info, ik had 2 weken geleden een auto die ook steeds een lege accu had, ik heb deze een paar keer door gemeten en tijdens het testen krijgt hij zijn spanning, accu goed en dynamo ook. ik kon niks raars vinden. na een paar keer heeft de eigenaar de auto weg gebracht en de accu en dynamo laten vervangen, erg -offtopic ...... dom idee naar mijn mening maar goed, hij was er klaar mee. een week verder alles goed...... maar dan beld hij mij weer de accu is plat, hij start niet meer. auto met start kabels weer gestart en alles door gemeten. weer niks gevonden. toen heb ik 2 kabels getrokken die aan de accu zat de auto in gebracht en de volt meter daar aan gesloten.

een dag later verteld hij mij dat meer van de tijd de meter 12 volt aan geeft en soms 14 volt, maar bij hobbels in de weg, de laad spanning weg valt..... dus een kabel breuk.. en nu rijd hij al een paar dagen probleem loos.

dus waar het eigenlijk op neer komt is....niet gewoon alles vervangen eerst meten :thumbup

Heb jij of je vriend geen familie, vrienden of kennissen die een multimeter hebben? Of anders even 1 bij de action ofzo weg halen voor een paar euro. Dan wil ik je best uitleggen hoe je de lekstroom kunt meten dan.

Jojo, is er uberhaupt al iemand aan geweest met een multimeter en weet hoe hij er mee om moet gaan?

je kunt wel lukraak dingen gaan vervangen maar de kans is klein dat je het daarmee gevonden krijgt

Mijn vriend had de stroomdraad van de versterker 7 februari van de accu gehaald in de hoop dat die het probleem was maar die is het niet. Ik heb de Corsa vrijdag, zaterdag en zondag stil laten staan en maandag wilde hij niet starten. Ik vermoed dat het de carkit is maar om die te laten demonteren of in ieder geval er voor zorgen dat die geen stroom meer kan pakken gaat me even € 40 kosten. Weet iemand hier misschien hoe ik dat ding van het stroom af krijg? Ik heb die niet meer nodig dus die kan er uit.

Nou ik ben gister de hele avond bezig geweest met de corsa van Jolanda, heb een boel aftermarket spul weg gehaald. Er was behoorlijk geprutst met de bedrading, 7-8 verbindingen op 20cm enzo :p Na het alarm, startonderbreker en carkit eruit gehaald te hebben, was er nog steeds een lekstroom van 1A. Na de zekeringen 1 voor 1 eruit gehaald te hebben, kwam ik uit dat zekering 1 van 20 A de boosdoener was. Dit is een foto van het type zekeringskast:

haimsey12.jpg

Dan gaat het om de gele 20A zekering linksboven. Hier zou na een beetje zoekwerk de interieurverlichting, claxon en alarmlichten op moeten zitten, maar de radio zit hier ook bij op. Toen was het al half 11 geweest, dus vrij laat om er nog naar te kijken. Zijn er dingen die standaard in een Corsa B problemen kunnen geven in die richting? Ik was even door de opties heen gisteravond, baal er wel van dat het niet gelukt is, maar de bedrading in de auto is in ieder geval weer zoals het origineel bedoeld is.

Nog even een toevoeging, de lekstroom heb ik ook gemeten zonder de radio gemonteerd, toen was het ook rond de 1A. Ook de versterker was nog niet aangesloten op dat moment.

Gisteren weer gedonder met de Corsa. De hele zomer kon hij een aantal dagen (5 dagen) stil staan en nu heeft hij 4 dagen stil gestaan en had hij net niet genoeg stroom om te kunnen starten dus de BMW van mijn vriend maar weer laten helpen met starten. Mijn broertje heeft een multimeter maar hij weet niet hoe dat ding werkt. Kan een van jullie dat misschien hier uitleggen?

@DD1 wrote:ik zou eerder de multimeter ertussen hangen. massa op de accu laten zitten, de + pool los koppelen en de multimeter op ampere stand tussen de + accupool en de kabel houden. Dan kan je zien hoeveel ampere er gevraagd wordt met alles uit.

daar zou ik toch mee uitkijken voordat de multimeter door fikt.

dan moet je toch goed uitkijken dat je geen stroomverbruikers aan hebt staan . . . aan de 10 A wat een simpele multimeter mag hebben, zit je zo.

In de winter hebben accu's het zwaarder dan de rest van het jaar.

Zeker met deze temp. die onder 0 komen.

Olie is dikker en alles gaat wat zwaarder dan normaal s'ochtends vroeg, dus moet de accu opeens meer stroom leveren.

Dit is wat de accu-boer mij vertelde.

En weer troubles:

Gisteren ruim een half uur gereden omdat de Corsa gistermorgen ook niet wilde starten. BMW van vriendlief er aan en startte meteen met de startkabels. Vanmiddag wil ik boodschappen gaan doen doet hij het weer niet!! Ik krijg er wel de balen van zo. Het was altijd een betrouwbaar autootje maar ik krijg er nu een zwaar hoofd in. :(

Terug
Naar boven