• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Achterassen en versnellingsbakolie

Heks

Post weinig
Hallo allemaal!

Helaas alweer een topic van mij..

Omdat er speling zat op mijn achterbanden (als ik er tegen aan duwde kon je ze horen klapperen) en dit een terugkomend probleem was, dacht ik er nieuwe achterassen op te zetten, om zo het euvel te verhelpen.

Dus vandaag aan de slag gegaan en beide kanten vervangen. In de Haynes opgezocht met hoeveel nm alles weer vast moest. 110nm voor de velgen en 25nm voor de wielnaafmoer, die de trommel op zijn plek houdt. Heb alles uitgebreid schoon gemaakt en ben niet zuinig geweest met de remmenreiniger.

Tot dus ver geen probleem.

Om te testen (en omdat ik de bakolie ook wilde vervangen voor de 2e keer) ben ik een stukje gaan rijden. De auto liep soepel en alles leek in orde, dus de ring utrecht op gegaan en meteen weer eraf en toen moest ik remmen v.a. 80 km/u. Hierop begon de auto licht te trillen, dus aangezien ik aan de achterkant bezig was geweest. Weer naar de 80 en de handrem ligt aangetrokken. Weer trillen en de auto trekt een klein beetje naar links.

Thuis aangekomen aan de remtrommels gevoelt en de linker trommel was beduidend warmer dan rechts. Rechts was bijna koud en links behoorlijk warm.

Mijn vraag is dus, wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik moet erbij zeggen dat ik bij mij rechterachterband geen loodje meer zag zitten(de rest is nog aanwezig), maar dit verklaard het hitteverschil en het naar links trekken helaas niet.

Vraag 2:

Ik heb 2000 km terug mijn versnellingsbakolie vervangen (handbak) en heb het vandaag weer gedaan. Ik had bij een ander topic gelezen hoe vies het alweer was na een paar km nadat er een vol synteet in was gegaan. En ik moet zegggen, ook de mijne was rood/zwart twijl het er helder/goud in ging. Dus ik dacht ik doe het 2x. Olie en pakkingen ingeslagen en vandaar dus deze vraag.

De vorige keer kwam er 1,2 liter uit, terwijl er 1,6 in hoort en nu was dat weer het geval.

Doe ik er toch te veel in en werkt hij het eruit? Of moet ik dieper gaan graven?

Terug
Naar boven