@2000 wrote:@yzf1kr wrote:@jeroenk wrote:Ben wel benieuwd of dat wat de bc aangeeft ook correct is. Heb je m ook weer volgetankt en gecheckt?
Nee, waarschijnlijk niet.
De BC is vaak erg optimistisch in het verbruik, daarnaast hej.b je vaak ook nog eens 5-10% kilomterteller afwijking.
Tenzij je hij met een Op-com de verbruiksmeter, en de kilometerteller heeft afgesteld mag je hier dus makkelijke 10-15% bij op tellen. Dus het werkelijke verbruik ligt eerder rond de 6,5L/100km.
Mijn boardcomputer geeft bijv. nog max. 15 km aan, en dan staat de meter niet eens in het rood. De km.teller klopt exact, als ik het vergelijk met mijn gps.
Dat komt doordat je BC helemaal geen rekening houdt met je reserve. Als de BC bij mij zegt nog maar 50km te gaan, weet ik dat er nog 10 liter in de tank zit, en dat ik dus nog zeker 180 kan.
Dat staat overigens helemaal los van het verbruik dat je BC registreerd, dat basseerd hij op de hoeveelheid brandstof dat hij denkt dat de ECU inspuit. Daarop is een omrekenfactor van toepassing, die kan je corrigeren met je OP-com.
Voordat ik het verbruik corrigeerde dacht mijn BC dat ik maar 40 liter had verbruikt, terwijl er 43 liter in gingen bij de pomp.
@Jefkere wrote:Hallo,
Dit is waarschijnlijk wel een beetje off topic, maar ik zit al een tijdje met een probleem i.v.m. de actieradius van een Astra H Diesel op een GID scherm.
Wanneer ik hem voltank geeft hij 11xx km aan, maar dan begint hij zo snel te zakken dat hij op 0 staat als mijn tank nog half vol is...
Heb hierover ook een topic gestart in het astra gedeelte enige tijd geleden. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Het gemidd. verbruik en actueel verbruik werkt wel naar behoren...
Zoals ik hier boven al aanhaalde, je tankmeter staat volledig los van de verbruiksmeting.
Ik als de meter in op je dashboard wel de juiste tankinhoudt aangeeft, zou ik inderdaad eens laten kijken of er niet ergens een software fout zit. Waardoor de BC de verkeerde stand registreerd. Het kan zijn dat er ergens een verkeerd nulpunt staat ingesteld waardoor hij denkt dat hij dan al leeg is.
Het kan ook zijn dat de vlotter in je tank niet helemaal naar behoren funtioneerd, en een verkeerd signaal afgeeft.