• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Adapters 5x115 naar 5x110

lijkt mij dat je er met spacers dus ET21 van gaat krijgen met die velgen

dan zullen ze gaan uitsteken

@StinG wrote:lijkt mij dat je er met spacers dus ET21 van gaat krijgen met die velgen

dan zullen ze gaan uitsteken

Yes die berekening had ik ook gedaan... dat is dus geen optie :agent

Wielkasten hou ik graag intact king:

Misschien dat de 8,5J nog compenseert? (scheelt altijd wat toch ivm 9J 0f groter)

@StinG wrote:volgens mij zit de J berekening in de ET waarde

Nope ;)

ET is de afstand van de middenlijn van de velg naar het naaf-stuk van de velg, gemeten in milimeters.

Hoe breed of smal je velg ook is, de ET waarde verandert niet.

Het midden blijft namelijk altijd het midden, dus als je een smallere velg koopt, is hij zowel aan de binnenkant als de buitenkant iets smaller, ten opzichte van de middenlijn en het naafstuk zit nog altijd even ver van de middenlijn af.

Dus ja, je kan smallere velgen nemen en dan de ET waarde lager kiezen.

Máár! Here it comes...

Teveel afwijken van je originele ET waarde betekent dat je mogelijk sneller de wiel-lagers verslijt. De ET waarde zorgt namelijk dat de druk van het wiel zo goed mogelijk gecentreerd rondom de lager ligt, dus op het punt waar de lager het meeste kan dragen.

Wijk je teveel af, dan zet je de as dan in als een soort hefboom die de lager onder het gewicht van de auto gaat torderen, waardoor hij sneller slijt en mogelijk kan gaan "zingen" (irritant geluid maken)

De ene auto kan er beter tegen dan de andere, maar als stelregel kan je beter niet meer als 10mm afwijken op de ET waarde.

Terug
Naar boven