• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Afdraaien vliegwiel C20XE

voor veiligheid voor jezelf en voor anderen.. wie hier zijn twijfels bij heeft adviseer ik graag mijn filmpje te kijken van een vliegwiel dat uit elkaar klapt.. dat verwoest een heel stuk meer dan de meeste denken... 250 a 350 euro is idd niet veel als je daarbij indenkt wat het zou kosten mocht zo`n vliegwiel klappen wat voor schade je dan krijgt... ik denk dat dat vele malen meer is dan die 350 euro... met mogelijk ziekenhuis kosten als het zo ver komt

voor veiligheid voor jezelf en voor anderen.. wie hier zijn twijfels bij heeft adviseer ik graag mijn filmpje te kijken van een vliegwiel dat uit elkaar klapt.. dat verwoest een heel stuk meer dan de meeste denken... 250 a 350 euro is idd niet veel als je daarbij indenkt wat het zou kosten mocht zo`n vliegwiel klappen wat voor schade je dan krijgt... ik denk dat dat vele malen meer is dan die 350 euro... met mogelijk ziekenhuis kosten als het zo ver komt

Ik wil inderdaad investeren in veiligheid.

Maar als ik hem zelf kan maken voor bijvoorbeeld 100 euro, dan ben ik veilig bezig en heb 150 euro bespaart.

Ik wil inderdaad investeren in veiligheid.

Maar als ik hem zelf kan maken voor bijvoorbeeld 100 euro, dan ben ik veilig bezig en heb 150 euro bespaart.

Moet het van rvs zijn? Ik zou gewoon staal nemen & poedercoaten, is nog voordeliger.

Sent from my SM-P900 using Tapatalk

Moet het van rvs zijn? Ik zou gewoon staal nemen & poedercoaten, is nog voordeliger.

@bd. wrote:corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag

ik vind het behoorlijk wat geld voor zo'n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry

ik ben ook niet "bevriend" met meneer lachgasvullen hoor. want de mijne word ook niet daar gemaakt :vertag

maar gaat wel gewoon voldoen aan de eisen!

die reden is heel invoudig. is in de maak :vertag :vertag :vertag :vertag :vertag

heeft alleen wat vertraging opgelopen daarom!!!!

dus niet lopen lullen!!!

@bd. wrote:corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag

ik vind het behoorlijk wat geld voor zo'n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry

ik ben ook niet "bevriend" met meneer lachgasvullen hoor. want de mijne word ook niet daar gemaakt :vertag

maar gaat wel gewoon voldoen aan de eisen!

die reden is heel invoudig. is in de maak :vertag :vertag :vertag :vertag :vertag

heeft alleen wat vertraging opgelopen daarom!!!!

dus niet lopen lullen!!!

en daarbij rij ik niet rond met een afgedraaid origineel vliegwiel maar een billit 3,6 kilo vliegwiel van 16MnCr5 Staal

dus de kans dat mijn vliegwiel klapt is zowiezo vele malen kleiner!!!

en daarbij rij ik niet rond met een afgedraaid origineel vliegwiel maar een billit 3,6 kilo vliegwiel van 16MnCr5 Staal

dus de kans dat mijn vliegwiel klapt is zowiezo vele malen kleiner!!!

dit zijn de eisen waar het vliegwielschild aan moet voldoen als je bij de DHRA wil rijden.

2.2

Vliegwiel schild

Alle auto’s dienen een vliegwiel schild aan te brengen met een minimale dikte van 6mm

en dit dient gemaakt te zijn van staal. Een vliegwielschild met SFI spec. 6.1, 6.2 of 6.3 is

ook afdoende. Dit vliegwielschild dient bevestigd te worden aan chassis / motor /

versnellingsbak met minimaal M10 bouten klasse 8.8. Het vliegwielschild mag uit

meerdere delen bestaan. Het vliegwiel dient geheel omsloten te zijn. Het vliegwiel schild

dient 2cm uit te steken van de plaats waar het vliegwiel zich bevind. Alle wankel motoren

met NOS en/of turbo/supercharger sneller dan 9.99 op de ¼ mile, en elk voertuig sneller

dan 226km/h moet zijn voorzien van een vliegwiel welke voldoet aan de SFI Spec 6.1 of

9.1

Zie NHRA General Regulations 2:5, 2:6, 2:9, 2:10.

pagina 12 punt 2.5 en 2.6

http://www.nhra.com/userfiles/file/Tech/Gen Regs from 2015_NHRA_Rulebook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier een voorbeeld van een vliegwielschild van een c20xe/let

med.jpg

dit zijn de eisen waar het vliegwielschild aan moet voldoen als je bij de DHRA wil rijden.

2.2

Vliegwiel schild

Alle auto’s dienen een vliegwiel schild aan te brengen met een minimale dikte van 6mm

en dit dient gemaakt te zijn van staal. Een vliegwielschild met SFI spec. 6.1, 6.2 of 6.3 is

ook afdoende. Dit vliegwielschild dient bevestigd te worden aan chassis / motor /

versnellingsbak met minimaal M10 bouten klasse 8.8. Het vliegwielschild mag uit

meerdere delen bestaan. Het vliegwiel dient geheel omsloten te zijn. Het vliegwiel schild

dient 2cm uit te steken van de plaats waar het vliegwiel zich bevind. Alle wankel motoren

met NOS en/of turbo/supercharger sneller dan 9.99 op de ¼ mile, en elk voertuig sneller

dan 226km/h moet zijn voorzien van een vliegwiel welke voldoet aan de SFI Spec 6.1 of

9.1

Zie NHRA General Regulations 2:5, 2:6, 2:9, 2:10.

pagina 12 punt 2.5 en 2.6

http://www.nhra.com/userfiles/file/Tech/Gen Regs from 2015_NHRA_Rulebook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier een voorbeeld van een vliegwielschild van een c20xe/let

med.jpg

@Fearless wrote:Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk

Geen RVS.. Gewoon normaal staal..

Minimaal 6mm volledig om de bak heen gezien vanaf de startmotor tot aan het diff...

@bd, tuurlijk mag je het veel geld vinden voor een stuk staal.

Maar ik vind dat niet opwegen tegen een mensenleven of je eigen gezondheid..

Er zijn helaas meerdere gevallen bekend dat iemand uit het publiek dood neervalt door een stuk vliegwiel..

En Juul (corsaracer) heeft idd niet de contacten met Pieter van lachgasvullen..

Dat kun je wel tegen mij zeggen.. Maar maakt dat wat uit.. Als je daar een schild weghaalt is die gewoon goed..

Zitten stiekum nog wel wat uurtjes in.. Moet ook betaald worden. En als ik reken dat ik er zelf misschien wel een dag mee bezig ben (en met mijn lastechniek misschien wel 2) kan ik um beter kopen en die dagen gaan werken.. Hou ik er ook nog geld aan over ook nog.. Maar dat moet ieder voor zich gaan beslissen.

Zeg ik nix over maar ga dan niet gepikeerd zijn dat er geen tekeningen van zijn of dat de prijs te hoog is. Dan bouw je um toch lekker zelf.

Pieter heeft tot nu toe de eerste stap gezet in Europa om de schilden te maken, voor niet alleen opel maar diverse andere merken..

Dat juich ik alleen maar toe

@Fearless wrote:Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk

Geen RVS.. Gewoon normaal staal..

Minimaal 6mm volledig om de bak heen gezien vanaf de startmotor tot aan het diff...

@bd, tuurlijk mag je het veel geld vinden voor een stuk staal.

Maar ik vind dat niet opwegen tegen een mensenleven of je eigen gezondheid..

Er zijn helaas meerdere gevallen bekend dat iemand uit het publiek dood neervalt door een stuk vliegwiel..

En Juul (corsaracer) heeft idd niet de contacten met Pieter van lachgasvullen..

Dat kun je wel tegen mij zeggen.. Maar maakt dat wat uit.. Als je daar een schild weghaalt is die gewoon goed..

Zitten stiekum nog wel wat uurtjes in.. Moet ook betaald worden. En als ik reken dat ik er zelf misschien wel een dag mee bezig ben (en met mijn lastechniek misschien wel 2) kan ik um beter kopen en die dagen gaan werken.. Hou ik er ook nog geld aan over ook nog.. Maar dat moet ieder voor zich gaan beslissen.

Zeg ik nix over maar ga dan niet gepikeerd zijn dat er geen tekeningen van zijn of dat de prijs te hoog is. Dan bouw je um toch lekker zelf.

Pieter heeft tot nu toe de eerste stap gezet in Europa om de schilden te maken, voor niet alleen opel maar diverse andere merken..

Dat juich ik alleen maar toe

Kan...

Maar, waarom duurder en moeilijk(er) te bewerken (vormen, boren en lassen) RVS gebruiken als goedkope en makkelijk te bewerken staal voldoet?

Heb je toevallig wat RVS in de hoek liggen?

Terug
Naar boven