• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

AFL project, klaar!!! nu met filmpjes

Nu je zoveel gewerkt hebt aan het AFL project, wat er schitterend uitziet. Kun je vast mijn vraag beantwoorden, is het een goed idee om AFL koplampen te gebruiken ipv de standaardkoplampen en er dan digital pilot xenon achter zetten?

De pilot xenon zal niet passen in de afl lamp. Er zit een d1s lamp in.

Wat je kunt doen is afl lampen plaatsen met de originele xenon.

je krijgt ze dan aan het branden en je dagrijverlichting ook.

Echter je blijft wel met een foutcode op je boordcomputer zitten en hij wordt mogelijk bij de keuring afgekeurd omdat je hoogte regeling niet werkt. Ook de lens wordt niet aangestuurd dus het beeld is niet optimaal.

Ik zou bij eugene van gm tuningparts een set look a like afl lampen kopen. Die zien er uit als origineel maar hier past wel een setje pilot xenon in. Ook heb je dan boven genoemde problemen niet.

Bedankt voor je reactie calibra-power, kwam een paar dagen geleden een originele set tegen zonder de lampen voor 200€ dus dacht misschien is het een optie. Maar geen idee dat er een ander typenlamp achter zou zitten. Dan wordt het binnenkort een ritje naar gm tuningparts, aangezien ik van een plaatje niet kan opmaken welke het mooist zijn.

Ik heb de donkere variant gezien op een zwarte auto. Dat staat echt heel vet. Maar ik weet natuurlijk niet welke kleur auto jij hebt.

Maar 200 euro is niet duur. Kun je via ebay misschien nog een centje aan verdienen

Technical grey heb ik als kleur. Is ook redelijk donker. Maar zit natuurlijk een groot prijsverschil in de koplampen.

De set bij gm tuningparts kost 425€ en de pilot digital xenon kost ook nog eens 300€.

Dat klopt. Maar er zijn meer merken als pilot. Pilot is extreem duur. Je kunt een set kopen die het het zeker net zo goed doet voor een tientje of 7.

En de afl lampen zijn niet plug en play. De originelen moet je een aantal stekkers voor wisselen en een extra massa trekken

Zelf had ik voor de pilot set zitten kijken omdat deze geen storingen geeft op de boardcomputer. Heb jij een voorbeeld van een goedkopere set? Wat ik ga doen is opzoek naar een set welke in mijn huidige lampen zet. Als het niet naar mn zin is kan ik altijd nog voor de aftermarket koplampen kiezen.

Deze bijv?

http://hidxenonverlichting.nl/hid-xenon-h7-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier heb ik mijn h1 kit ook vandaan en die doet het al ruim een half jaar perfect! Altijd goed starten, lampen warmen gelijkmatig op en nog steeds geen kleurverschil. En het Engels op de starter is net zo gebrekkig als op een setje van Pilot.

Ik heb zelf ooit xenon setjes verkocht. Carnamics is goed. Maar alle andere setjes komen vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek en ook goed. Je kunt niet snel een miskoop doen.

Weet je al welke kleur je wil?

6000k staat mooi bij een insignia. Is mooi wit.

Ik heb mn zinnen gezet om mn hele koplamp om te bouwen. Dus projector lenzen inbouwen ,xenon erachter, de originele koplampen behouden zodat het ook weer uit te bouwen is. En inderdaad de goedkopere sets zijn ook storingsvrij en lichtopbrengst is hetzelfde. Ik ga bij mn gekozen set voor 5000k omdat de 6000k van die set net te blauw is. Zodra ik alles binnen heb, en daarna geinstalleerd zal ik proberen een How-2 te maken. En de gebruikte producten vermelden.

De dagrijverlichting worden leds die dimbaar zijn maar daar moet een weerdrand overkomen om de "error" melding weg te krijgen.

De grootste uitdaging gaat de koplamp bracket van de unit zelf te scheiden. Ik kan namelijk nergens vinden welk type seal er tussen zit, dus dat wordt iets wat ik tijdens het aanpassen moet bekijken.

Over het algemeen doet een oven wonderen. Weet niet hoe het bij een insignia is maar er staan genoeg filmpjes op youtube over het openen van een koplamp.

Hoi Jeroen,

heb je toevallig nog tijd om de schema's op te sturen? Ik heb inmiddels de voor- en achtersensor geplaatst + kabels gelegd. Als ik de schema's heb dan kan ik bekijken of het lukt om de rest aan te sluiten. Kleine tegenslag was dat ik niet de geschikte zekeringkast had... Hier was ik in eerste instantie wel vanuit gegaan. De pinnen voor de aansluiting en voor de zekeringen ontbreken echter in de oude zekeringkast. Ik moet ook nog naar de aansluiting v.d. koplampsproeiers kijken. Weet jij toevallig of deze eveneens geprogrammeerd moeten worden? Zou kunnen dat ze aangestuurd worden via de voorruitsproeiers. Kan natuurlijk ook dat ze apart vanuit de comfortmodule worden aangestuurd via de zekeringkast.

gr. Ivo

Ivo, de schema s ontvang je waarschijnlijk morgen.

De sproeiers werken alleen als je lampen branden. Daar kwam ik zelf ook pas achter na een dag meten. Ik denk dat hier geen specifieke software voor nodig is.

Dat van die zekeringenkast zou ik niet zo snel van uit gaan. Sommige circuits worden namelijks anders gebruikt. Er is een hoop hetzelfde. Ik zou het eerst zo proberen.

Hoi Jeroen, heel erg bedankt voor het opsturen. Als je me rek nr per pb stuurt dan maak ik je de kosten van bv verzending over. Mbt de zekeringkast. In mijn oude zekeringkast ontbreken de pinnen voor de zekeringen van Afl en voor de aansluiting vd kabels (bezuinigingen?). Koplampsproeiers heb ik navraag bij opel gedaan. Medewerker geeft aan dat dit geprogrammeerd kan worden. De puls moet verlengd worden in de comfortmodule. Afwachten dus. Gr. Ivo

Is wel goed zo joh.

Ik heb niks hoeven te veranderen aan de zekeringkast zelf dus ik verwacht jij ook niet.

Alleen aan de connectors aan de onderkant wat kabels toegevoegd.

Ik zal de brievenbus in de gaten houden :D Probleem met mijn zekeringkast is dat de connectors voor AFL ontbreken en ik de zekeringen ook niet kan plaatsen omdat daar de pinnen ook voor ontbreken. Ik zal je in ieder geval op de hoogte houden van de vorderingen. Hoop echt dat het gaat lukken en dat de dealer hem kan coderen. Plaatselijke dealer gaf aan dat het gewoon niet mogelijk is. Geen enkele wijziging aan een Insignia. Hij noemde een voorbeeld van mistlampen die ze achteraf wilden inbouwen wat ook niet gelukt was. Heb nu een Dealer net over de grens in Duitsland gevonden die het wil proberen. Heb je trouwens nog iets aan de lichtschakelaar moeten veranderen of heb je hier gewoon de nieuwe op aangesloten?

Hoi Jeroen,

ik heb inmiddels de schema's ontvangen. Nogmaals heel erg bedankt voor het opsturen. Ook super dat je er een schema van de koplampsproeiers bij hebt gedaan. Blijkt inderdaad dat ze apart worden aangestuurd vanuit de module en dat ik die connectie mis. Gelukkig kan ik ook hier de kabel uit de kabelboom voor gebruiken. Schema's AFL zijn tot nog toe wel duidelijk. Ik denk dat ik nu ook je verhaal begrijp dat er een ander circuit wordt aangestuurd in de zekeringkast. Ik heb dit weekend al het e.e.a. aangesloten. Bumper gedemonteerd en alle onderdelen overgezet naar de "nieuwe" bumper met koplampsproeiers. Ik probeer deze week wat foto's te posten.

Als het niet teveel werk is om de codes op te zoeken dan heel graag.

Terug
Naar boven