• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aftermarket airco

Denk dat je ergens overheen gelezen hebt... ;)

Oude riem lag fout, en toen ik deze goed had gelegd, bleek deze te kort te zijn.

De riem die op een C20LET met airco hoort volgens h-base is te lang.

Nu kan ik met een rolmaat wel ongeveer meten hoelang de riem moet zijn die ik nodig heb, en dan kijken hoe mn riemspanner van mn huidige auto zonder airco staat en een riem in die lengte bestellen en monteren. Maar liever ben ik er zeker van dat ik de goede heb, te strak kost me mn stuurpomp, dynamo en aircopomp lagers. Te los loopt ie ervanaf... Beide erg vervelend... vandaar mijn vraag.

Jeroen

Denk dat je ergens overheen gelezen hebt... ;)

Oude riem lag fout, en toen ik deze goed had gelegd, bleek deze te kort te zijn.

De riem die op een C20LET met airco hoort volgens h-base is te lang.

Nu kan ik met een rolmaat wel ongeveer meten hoelang de riem moet zijn die ik nodig heb, en dan kijken hoe mn riemspanner van mn huidige auto zonder airco staat en een riem in die lengte bestellen en monteren. Maar liever ben ik er zeker van dat ik de goede heb, te strak kost me mn stuurpomp, dynamo en aircopomp lagers. Te los loopt ie ervanaf... Beide erg vervelend... vandaar mijn vraag.

Jeroen

Misschien weet je dit al, maar de multiriem van Calibra's is voorzien van een automatische spanner. Hierdoor lijkt het misschien dat je riem te kort is, maar dat komt omdat je eerst een spanrol (met sleutel 15) moet ontspannen voordat je de riem terug legt. Daarna laat je de rol weer op spanning komen en staat de riem altijd onder de juiste spanning.

Misschien weet je dit al, maar de multiriem van Calibra's is voorzien van een automatische spanner. Hierdoor lijkt het misschien dat je riem te kort is, maar dat komt omdat je eerst een spanrol (met sleutel 15) moet ontspannen voordat je de riem terug legt. Daarna laat je de rol weer op spanning komen en staat de riem altijd onder de juiste spanning.

Weet ik, maar de spanner moet wel beide kanten genoeg vrijheid hebben zonder zijn aanslag te raken. Dus met een riem zou deze ongeveer op de helft moeten blijven staan lijkt mij.. maar morgen kan ik kijken welke riem ik denk nodig te hebben, en welke lengte leverbaar is. En wat betreft die spanner... ik kan kijken op mn huidige vectra hoe die zit.

Morgen komen er weer wat foto's

Jeroen

Weet ik, maar de spanner moet wel beide kanten genoeg vrijheid hebben zonder zijn aanslag te raken. Dus met een riem zou deze ongeveer op de helft moeten blijven staan lijkt mij.. maar morgen kan ik kijken welke riem ik denk nodig te hebben, en welke lengte leverbaar is. En wat betreft die spanner... ik kan kijken op mn huidige vectra hoe die zit.

Morgen komen er weer wat foto's

Jeroen

Nou, probleem van de multiriem is opgelost.

Heb bij de automaterialenzaak 5 verschillende lengte riemen meegenomen en ben gewoon gaan passen. Heb bij mijn eigen vectra met multiriem gekeken hoever de spanner uitkomt en daarop ben ik gaan passen tot mijn spanner ongeveer hetzelfde staat.

De goede riem is de 6PK1803...

Kan ik vanavond eindelijk verder met de motor van de auto :agent

Jeroen

Nou, probleem van de multiriem is opgelost.

Heb bij de automaterialenzaak 5 verschillende lengte riemen meegenomen en ben gewoon gaan passen. Heb bij mijn eigen vectra met multiriem gekeken hoever de spanner uitkomt en daarop ben ik gaan passen tot mijn spanner ongeveer hetzelfde staat.

De goede riem is de 6PK1803...

Kan ik vanavond eindelijk verder met de motor van de auto :agent

Jeroen

En voor de ombouw hoeft er volgens mij alleen een andere vulnippel op de leidingen gezet te worden...

Want R12 heeft andere nippels dan R134A

En voor de ombouw hoeft er volgens mij alleen een andere vulnippel op de leidingen gezet te worden...

Want R12 heeft andere nippels dan R134A

Hier een aantal foto's van het systeem.

Foto-KQ7YAAHK-D.jpg

Foto-ZNPLT3EG-D.jpg

Foto-OBZKXOBA-D.jpg

Foto-BFLHAWSJ-D.jpg

Foto-HZJ4QCZ7-D.jpg

Foto-QM6LRMSL-D.jpg

Foto-IO7IQ4ID-D.jpg

Foto-U8NBSTXX-D.jpg

Foto-LNJGTIGQ-D.jpg

Foto-FL7P6VBT-D.jpg

Jeroen

haha, die koudemiddelpot was bij mijn DIAVIA airco ook zo veroest..

evenals de leidingen.

maar zelfs na 6 jaar geen onderhoud deed deze het nog zo goed dat een randje ijs op de voorruit stond bij +30 graden buiten.

Willem

haha, die koudemiddelpot was bij mijn DIAVIA airco ook zo veroest..

evenals de leidingen.

maar zelfs na 6 jaar geen onderhoud deed deze het nog zo goed dat een randje ijs op de voorruit stond bij +30 graden buiten.

Willem

Terug
Naar boven