@rinus747 wrote:Ik heb nog eens zitten peinzen en heb een vraag. Wie helpt?
Als in het systeem een zuivere vloeistof zit in de damp fase, met gedeeltelijk vloeistof en gedeeltelijk damp, dan is er een zekere druk die van de temperatuur af hangt. Of het vloeistof niveau nu op 10% of 50% van het reservoir hoogte staat, dat maakt voor de druk niets uit.
Hoe kan ik straks meten of er nog genoeg vloeistof in zit (in cm3 of gram of zo), want aan de druk kun je dat niet zien! .......???
Hoe doet zo een automatisch garage systeem dat?
Vriendelijke groeten Rinus.
Er zij 2 plaatsen in het systeem waar dit voorkomt en dat is in de condensor en in de verdamper. Hier zijn temp en druk aan elkaar gekoppeld. Dit is uit te lezen op een koudemiddel latje of via een app voor de foon.
hoe lager de druk hoe lager de temp. Maar dat wil niet zeggen dat bij een druk van 1 bar de temperatuur daadwerkelijk -10 graden is.
Meten of er genoeg koudemiddel in het systeem zit kun je op 2 manieren meten. 1 Door de airco aan het apparaat te hangen bij de airco boer, deze trekt het systeem leeg weegt wat er uitgekomen is en kan dan de juiste inhoud weer terug erin pompen.. 2 door er een manometerset aan te hangen en de drukken te controleren die horen bij de juiste temperaturen. ( ja aan de druk kun je zien of de vulling nog juist is.)
Wat ik tevens nog lees is dat je een grote fout maakt.
NAmelijk jegebruikt je vacuumpomp en het ontstane vacuum om je systeem op lekdichtheid te testen. Dit is zeker niet aan te raden omdat je bij een lek lucht, vocht en stof het systeem inzuigt.
Wij persen een airco systeem altijd af met droge stikstof waarna er met een lekzoekspray wordt gekeken of er nog ergens lekkages zijn.