• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alleen maar in 3 en 4 schakelen via t schakelmechanisme

EdGSI

Post vaak
Heren

Heb een andere f15 bak gekocht omdat de mijne kapot was(Week lang zonder olie gereden door gat in versnellingsbak :jerry )

Nu heb ik mijn oude schakelmechanisme (daar zal alles aangebouwd aan , is makkelijk) op die nieuwe bak gezet.

Maar krijg hem alleen maar in de 3de en 4de versnelling geschakeld via het schakelmechanisme

(De bak ligt los zonder koppeling/pook/drukgroep) Alleen het schakelmechanisme zit erop

Heb het zwarte nippeltje eruit getrokken en door dat gaatje een 5mm boortje gedaan om het schakelmechanisme in de vrij te houden totdat ik hem vast gedraaid had. Daarna boortje los gehaald en proberen te schakelen.

Maar hij gaat zoals ik net al zei alleen maar in de 3de en de 4de versnelling. Krijg hem niet in de 1,2 of 5.

Is dit normaal dat je hem niet in de andere versnellingen krijgt ? Of is er toch wat mis ?

Hoop dat iemand me wat meer uitleg kan geven haha :jerry

Bedankt

zou er niet te veel aan duwen en trekken

aandrijfassen zitten er al wel in?

als je eens probeert te schakelen terwijl er iemand aan het linker voorwiel draait?

zou hij ook in de versnelling moeten vallen

Schakelstang moet op 2 punten afgesteld worden, als de bak in de auto zit. Op de bak zelf zit het in spiegelbeeld meende ik, dus kijk daar ook nog eens naar.

Pak hem is op de vork los. Dan moet ie alle kanten op kunnen.

Als dat goed is is er niets aan de hand.

Hij kan alle kanten op bewegen maar hij valt niet in de andere versnellingen.

Misschien dat het wel kan als hij erin zit, maar dat weet ik niet zeker.

Hopen dat het wel gaat als hij is ingebouwd.

Heb geen zin om dadelijk weer alles los te halen als het is ingebouwd :p

mischien even draaien aan de ingaande as. En met het mechanisme er af proberen, dus echt op de vork die uit de bak steekt.

Met indrukken en draaiend indrukken kom je in elke versnelling.

Heb al gedraaid met de as onder het schakelen, ging niet.

Ik duw ook op die vork, maar hij gaat gewoon niet. :argue

Heb zelf een F13 bakkie, en die stond al een hele poos droog. Duurde ook wel ff, na bijvullen, voordat die weer een beetje wou schakelen.

In de oude bak kan ik ook alleen maar naar de 3 en 4. Het zal wel goed zijn zo.

En anders zie ik het wel als hij erin zit.

Maar met of zonder koppeling zou niet veel verschil moeten maken?

Bij oude bak heb ik 3 dagen droog geschakeld omdat ik niet wist dat er een gat in de bak zat :p

Die schakelde na 3 dagen ook alleen maar naar de 3 en de 4 :jerry

Laten we hopen dat hij het doet

Kan er ook iets kapot zijn aan dat schakelding met die vork erop? (zonder olie in de bak week lang)

dit pinnetje

images

gaat door dit mechaniek

images

Dus dat is het pinnetje waar het vorkje aan vast zit?

Zal straks eens kijken. Wanneer is hij kapot? :jerry

Hoor van meerdere mensen dat schakelen zonder bak-olie ook aardig moeilijk is haha

Ga zometeen eens de bak-olie erin doen. Het hoeft daarna toch niet meer eruit.

En dan nog eens proberen , hopen dat het dan wel gaat. Maar ben bang van niet.

Ik zal ook eens dat andere bakje met die vork proberen (die oorspronkelijk op de nieuwe bak zat)

Maar normaal gesproken moet je dus wel kunnen schakelen via dat vorkje ?

Je moet dat vorkje (met het schakelmechanisme vanaf de schakelstang uit de auto los) vrij kunnen schakelen. Duidelijk voelbaar dat je de 5 versnellingen en de achteruit kunt vinden.

Maar als de bak droog staat en je de koppeling niet indrukt zou het zomaar kunnen dat die net niet pakt op al die versnellingen. Als die op de vork wel alle versnellingen afgaat maar op de pook niet zijn het je afstelkunsten.

Is een heel priegelig en dankbaar werkje als die goed afgesteld staat. Op corsa novatuning in de c20xe guide staat die voor een f20bak, die f15 is vrijwel gelijk.

Ik kan hem wel naar alle versnellingen bewegen met het vorkje , maar krijg hem niet in de andere versnellingen GEDUWD.

Heb de bak nog niet erin , dus dat zien we wel als hij erin gaat of hij schakelt.

Ga zo de olie alvast bijvullen en dan nog eens proberen te schakelen. :jerry

Terug
Naar boven