• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

alles op een rij: Reviseren

Schalen even voorzien van een olielaagje en monteren.

Handig is wel even van tevoren weten of het originele lagermaten zijn of juist overmaat, overmaat staat wel vermeld, staat er niks op verder (alleen nrs.) dan heb je originele lagermaten.

Lagerschalen controleren en eventueel vervangen.... (krukas) kan iemand daar een howto voor plaatsen?

Gebruikelijk is alles als je het over "revisie" hebt.

Maar je moet ze wel apart bestellen.

Kijk wel even of de lagers simpelweg door het aantal draaiuren versleten zijn of door vuil, dat er krassen in zitten e.d., als je het echt kan voelen met een nagel dan is het vervangen van de lagers niet genoeg, het moet wel glad zijn.

OK, duidelijk.

volgende vraag: Als de schalen niet gebroken zijn, en er zitten geen noemenswaardige krassen in, hoe / op weke manier kun je dan constateren of ze versleten zijn of niet?

(ik ben absoluut onbekend op dit gebied, dus alle informatie is van harte welkom ;-) )

Ik hoorde vanavond op een verjaardag iets over een een testsetje met kit. De kit doe je dan tussen de lagers en de krukas, en dan meet je de spreiding van de kit na het terugzetten... komt dat bekend voor?

Dit is een handig topic zeg :shock:

Heb je twee jaar geleden ook m'n blok gereviseerd, eigenlijk zonder kennis van het Opelblok (was op dat moment beter bekend met het opvoeren van Kever-blokken), maar in dit topic staan eigenlijk alle tips verzameld die ik toen ook heb opgezocht. Zal binnenkort eens op m'n gemak kijken of ik nog het een en ander kan toevoegen :)

@Paul J wrote:lagerschalen kosten nieuw een €70 bij krause kan je bijna niet voor gaan meten ;)

en dit dan?

http://link.marktplaats.nl/513700045" onclick="window.open(this.href);return false;

Chinesche bral? of goed bruikbaar?

En op ebay zie ik verschillende keren pakkingen van het spaanse merk Glaser voorbij komen... iemand hier ervaring mee?

Dit merk heb ik nog niet eerder gezien in de verschillende automateriaalzaken..

http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI...p;ssPageName=ADME:B:WNA:NL:1123#ht_500wt_1413" onclick="window.open(this.href);return false;

We zijn het blok aan het nameten met een micrometer...

Wie heeft de maximale spelings maten voordat een blok afgeschreven is?

Kan ik dit ergens terug vinden online? google zoektocht leverde niets op

/edit: Nou, geloof dat ik er 3 minuten later toch tegenaanloop: http://www.mantablog.nl/cih/cih-onderblok/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb nog niks gemeten. Maar beb ik wel van plan.

Heb net mijn 2,4 gereviseerd. Wist je mischien wel.

Daarom wou ik even weten, wat normaal is bij 2,4 ??

Terug
Naar boven