• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Een 0,81 eindoverbrenging wil zeggen dat de hoogste versnelling eigenlijk meer een soort van overdrive is. Bij sportbakken is de eindoverbrenging van 1:1, net als bij de meeste 4-bakken, dwz. dat hij daarin verder doortrekt dan eentje met een 0,87 bijv.

In de praktijk komt het er op neer dat 2 gelijksoortige wagens waarvan de 1 een 5-bak met 0,87 heeft en de ander een 4-bak met 1:1 heeft, degene met de 4-bak degene met de 5-bak overtreft in topsnelheid.

Beetje een rare bak dat hij wel de 1e als een sport heeft en dat de eindoverbrenging dat weer niet is. :hmmz

Als je wat foto's hebt zou dat misschien handig zijn ook van de versnellingspook bevestiging.

ik heb een C kadett waar ooit een 1200S automaat in heeft gezeten en nu ik heb vandaag een 2 liter 16V (ja weet het is geen CIH) uit een omega gekocht met 5 bak.

mijn vraag is: hoe komt de versnellings pook uit in mijn C ?? (komt hij in mijn orginele gat van de 1200 of moet ik hem omlassen naar 4 bak positie van 1600/2 liter.

en hoe zit het met de versnelingsbak steunen komen die een beetje netjes over een of moet daar ook iets voor pas gemaakt worden.

denk dat er hier vast wek iemand weet hoe dat uit komt.

alvast bedankt voor de info.

Origineel gepost door blitznl30

effe een vraagje hoeveel pk kan een getrag 240 bak eigenlijk hebben????

er vertelde iemand me dat een 240 tot 240km/u en een 265 tot 265 km/u zou zijn en het verhaal over nm klopt niet:hmmz

Origineel gepost door blitznl30

effe een vraagje hoeveel pk kan een getrag 240 bak eigenlijk hebben????

Het hangt ervanaf hoe deze belast wordt, echte cijfers zijn er niet, vermoedens wel, maar zoals @boyanka al opmerkte is nog maar de vraag of deze vermoedens kloppen.

als ik er een 3.0E met 180pk aan een getrag 240 zet en er normaal mee rij zal er natuurlijk niks gebeuren,maar als ik de volle 180 pk er op los laat blijft ie dan heel??? ik heb wel gelezen dat er ook monza's met een getrag 240 zijn geweest of is dat alleen met een 2.5E motor?

Volgens mij alleen de 2,5, ik meende vroeger ook de 1e types 3.0's en 2,8's maar begrijp dat er vanaf de 2.8--> de Getrag 262/264 (4-bak) werd gebruikt als schakelbak.

Je moet het ook zo zien, er zijn mensen die vlgs. mij ook met zo'n 180Pk rondrijden met een 2.4 en getrag 240, meestal gaan die niet al te zuinig om daarmee en een goede bak zal het wat langer uithouden, een slechte wat minder, maar dat blijft koffiedik kijken hoe lang dit goed gaat.

dan gaan we dat maar proberen,heb nog een 240 bak liggen en een getrag 262/264 of 265 is bijna niet aan te komen(zijn er wel maar liggen goed bij hun baasjes:D)

Origineel gepost door ShockWave

Nou schrijft de verkoper onderstaand stukje tekst:

Es Soll Ein 375 Sein Und ich Habe Noch Eind Das Soll Ein 233 Sein Aber Der 1 Gang Liegt Komischerweise Nichnt Hinten ...

Ik vraag me af wat dit überhaupt met een 265 Getrag te maken heeft.

Nou, een 265 uit Monza doet hier zo'n ±€500,- de monza/Senator versie heeft er 10 splines op de ingaande as (door het koppelingshuis) zitten, de Manta 400 versie van 265 heeft hetzelfde aantal splines op de as als eentje van een 240 (14) en zou qua prijs een €150,-/€200,- tot wat de gek ervoor geeft/wil hebben duurder zijn.

De manta 400 bak is geen sportbak, de bak van een Ascona 400 wel en is ook (veel) duurder, die kan je vergelijken met een M3 bak van BMW, ook daar zitten verschillen, je hebt ook daar een Sport en een overdrive bak tussen zitten.

Ik moet ergens die overbrengingen hebben, maar dat wordt even zoeken, die 375 waar de verkoper het over heeft kan ik even niet plaatsen.

De laatste prijzen vna ene paar jaar terug over de BMW M3 sportbak die ik gehoord heb lagen ook rond de ±€750,- als je hem vinden kan.

kennis van mij heeft een C kadett ZF 5 versnellingen sportbak liggen die achter een standaard 2.0E hangt.

nu wil hij de auto weer orgineel 4 bak maken en de zf waarschijnlijk verkopen.

wat word er voor zo'n bak gevraagd?? ik heb al gezocht maar er worden er niet aangeboden.

ps: hij is niet van mij en ik verkoop hem dus ook niet en de kennis misschien ook niet maar hij vroeg zich af wat de prijs voor zo'n bak nu ongeveer was. (als hij em verkoopt post ik dat wel :vertag )

pff, ik denk zo rond de €800,- al naar gelang staat en verhoudingen.

Vraag JS-400 eens, die zit wat meer in dat Kadett materiaal.

das dus nog een prijzig bakje!!

staat is super en alles zit er bij en verhouding is de 5 de versnelling 1 op 1 en de rest weet ik niet.

zal et tegen de kennis zeggen!

Vaak brengt hij op de Duitse Ebay genoeg op, onderdelen zijn zeldzaam en bijna niet te krijgen, zelfs defect brengt hij nog genoeg op.

Ja, dat klopt al moet je het "simpel ombouwen" wel zo opvatten dat het geen klusje voor beginners is, enig technisch inzicht en een goede handleiding + goed gereedschap komt er wel bij kijken.

Niet iedereen heeft poelietrekkers ed. of goed genoeg technisch inzicht en het is wat anders dan een motor uit- en inelkaar bouwen en er zijn een hoop die daar al moeite mee hebben, vandaar even de opmerking.

Voor de handleiding: -->klik hier<--

ik heb laats ook mijn 240 bak uitelkaar gehaald omdat de km tellerworm het begeven had.

het enige wat er aan appart gereedschap bij aan te pas kwam was een hetelucht fuhn om het laatst lager er uit te kunnen halen.

als je bij het wormwiel wilt komen moeten alle dingen uit de bak dus dat heb ik ook gehad en er kwam geen poelietrekker aan te pas dus dat is weer een meevaller!

suces!

Op de electrische overdrive zitten twee aansluitingen om 12v aal te sluiten. Weet iemand waar deze twee voor zijn, of heeft iemand een schema van de aansluitingen op de drive?

Ik weet niet of ik daar schema's van heb, denk het niet, het zal wel geen achteruitschakelaar zijn, maar staan er geen merktekens bij?

Terug
Naar boven